Ezúttal inkább az elveszített bizalom visszaszerzéséről, mintsem az új modellek leleplezéséről szól majd az Észak-amerikai Nemzetközi Autókiállítás. A hétfőn megnyitott detroiti show-t beárnyékolják a közelmúlt botrányai. A General Motors a kisebb mechanikai hatásra is a kocsit leállító slusszkulcs miatt bekövetkezett halálos balesetek elhallgatása miatt magyarázkodhatott, a japán Takata a maguktól felrobbanó légzsákok miatt kapott bírságot, majd jött szeptemberben a Volkswagen, amely becsapta a fél világot dizelmotorjainak szoftveresen manipulált, „tiszta” kibocsátási adataival. Nem is csoda, hogy novemberben az autóipari vállalatokba vetett fogyasztói bizalom a YouGov piackutató adatai szerint hároméves mélypontra süllyedt. A bírságok, a sorozatos visszahívások, kongresszusi vizsgálatok és monstre perek közepette az iparág paradox módon fénykorát éli, erről tanúskodik, hogy a 2000-es 17,3 millió darabos eladási csúcs is megdőlt, 17,5 millió körül alakult az új autók tavalyi forgalma, és az idei év még jobb lehet – írja a USA Today. Erik Gordon, a Michigani Egyetem professzora arra figyelmeztet, hogy a maguknak csalással helyzeti előnyt kovácsoló gyártók ráfáznak, ugyanis a vásárlók egyre szélesebb rétegét adó millenniumi nemzedék sokkal fogékonyabb az etikus magatartásra, és nem vesz autót attól, aki azt szándékosan megszegi. A gyártók maguk teremtették meg a lehetőséget arra, hogy az előírásokat és azok betartását a hatóságok jóval szigorúbban ellenőrizzék. Nemcsak a korábbinál is erősebb jogosítványokkal felvértezett közlekedésbiztonsági hatóságokra és egymásra, de a szektor új, más kultúrát meghonosító „külsős” szereplőire – mint a Google vagy az Apple – is oda kell figyelniük a gyártóknak.
Egyre több cég – köztük a GM, a BMW a Toyota és a Chrysler – kér fel független szakértőket, hogy világítsák át a működésüket, és tanúsítsák, hogy a jármű valóban tudja is azt, amivel hirdetik. Az együttműködés jellemzi most már a Volkswagent is, amelynek a vezetése belebukott a dízelbotrányba. A Martin Winterkornt váltó Matthias Müller vezérigazgató Detroitban ismét nyilvánosan kért bocsánatot a csalásért, megemlítve, hogy szerdán tárgyalnak a környezetvédelmi hatósággal (EPA) az Amerika útjain futó 580 ezer érintett VW, Audi és Porsche átalakítási technológiájáról. A veszteség az eladási statisztikán is meglátszik, 11 év folyamatos növekedése után a 2015-ben 4,8 százalékkal 5,8 millióra estek vissza a VW márka globális eladásai.
Az idei detroiti show is a luxus jegyében telik, a világ második legnagyobb, de legjobban fizető piacán mutatkozik be a Mercedes új felső középkategóriás E-Klasse modellje, és a Lincoln is megpróbálkozik az amerikai elnököket kiszolgáló luxuslimuzin, a Continental felfrissítésével.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.