BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Feladja hidrogénes álmait a Stellantis: a technológia terjedéséhez túl sok minden hiányzik

Az autógyártó szerint túlságosan nagy tőkeberuházást igényel a hidrogéntechnológia, miközben a piac továbbra is apró. Korábban már a Toyota is kénytelen volt elismerni, hogy a hidrogént használó autóknak nincs jövője.

Befejezi a hidrogénes fejlesztéseket a Stellantis, így az idei évre tervezett, hidrogén-üzemanyagcellát használó járművek bemutatása is elmarad az autógyártó tájékoztatása szerint, miután a vállalat nem látja a piac fejlődését középtávon.

A hidrogénes autóknak már a Stellantis szerint sincs jövője / Fotó: AFP

Túl drágák a hidrogénes fejlesztések, miközben a piac továbbra is apró

A számos kihívással küzdő autógyártó a döntést a hidrogénes töltőhálózat hiányával, a fejlesztések magas tőkeigényével indokolta, valamint azzal, hogy a technológia terjedéshez erősebb ösztönzőkre lenne szükség – írja a Reuters

Jean-Philippe Imparato, a Stellantis kiterjesztett európai részlegének működési igazgatója szerint a hidrogénhajtás továbbra is apró piac, aminek középtávon sincs esélye arra, hogy fenntarthatóvá váljon, ezért az autógyártónak is világos és felelős döntéseket kell hoznia, hogy megőrizze versenyképességét. 

A vállalat ezért inkább az elektromos és hibrid autókra és kishaszonjárművekre koncentrál a közeljövőben.

Az autóipari konglomerátum nem számít arra, hogy a hidrogéncellás furgonok adoptációja még az évtized vége előtt felpörögne. A cég új Pro One termékcsaládjának sorozatgyártása a tervek szerint a nyáron vette volna kezdetét a franciaországi Hordainban és a lengyelországi Gliwiceben. A Stellantis közlése szerint ugyanakkor a hidrogénes álmok feladása nem érinti a cég gyárainak létszámát. Ugyanakkor a cég teljes hidrogén kutatás-fejlesztési tevékenységét más területekre irányítják át.

Bár a hidrogénben sokan a közlekedés zöldítésében is fontos lehetőséget láttak, az akkumulátoros elektromos autók térnyerése, és az ehhez szükséges infrastruktúra születése mellett a technológia lemaradni látszik a versenyben, így már a hidrogénes autók bajnoka, a Toyota is egyre inkább visszavesz ambícióiból és inkább csak a buszok és haszongépjárművek területén bízik az áttörésben.

Azonban a kínai akkumulátorgyártók egyre olcsóbb, egyre nagyobb teljesítményű és egyre gyorsabban tölthető termékei mellett lassan már a kamionok piacán is akkumulátorok tárolják a járművek mozgatásához szükséges energiát. Az ázsiai országban az akkumulátorcsere-állomások is egyre inkább szaporodnak, tovább gyengítve a hidrogénes hajtás kilátásait.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.