BUX 39,502.01
+0.63%
BUMIX 3,727.88
-0.54%
CETOP20 1,747.54
0.00%
OTP 8,212
+0.74%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+14.84%
+0.29%
-1.01%
ZWACK 18,750
+0.54%
0.00%
ANY 1,575
0.00%
RABA 1,100
0.00%
+1.39%
-0.15%
0.00%
+0.49%
OPUS 165.4
-0.72%
-3.03%
0.00%
+0.85%
OTT1 149.2
0.00%
-0.45%
MOL 2,954
+0.75%
-2.95%
ALTEO 2,390
+0.84%
0.00%
+0.72%
EHEP 1,000
0.00%
0.00%
-0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-4.20%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.15%
-2.49%
0.00%
-0.37%
-2.28%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
-0.90%
NAP 1,210
-2.26%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Futószalagon tervezik az utakat - Milliárdos megrendelés mérnökcégeknek

Alaposan felpörgették a tervezőcégek megrendeléseit az állami tenderek. Az uniós nagyprojekteken kívül a gyorsúthálózat beígért villámsebes bővítése is hajtja a piacot.

Gyors egymásutánban négy szerződést kötött a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NFI) a gyorsúthálózat egyes darabjaira. Mérnöktenderek esetében méretesnek számító, egyenként 800 millió–kétmilliárd forint közötti megállapodásokról van szó, összesen 6 milliárd forintnyi tervezési munkát rendelt meg az útépítéseket menedzselő állami cég. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a Világgazdaságnak leszögezte, hogy a „tervezői díjak összhangban vannak a korábbi hasonló volumenű tervezési feladatok áraival és egységáraival is”. A piac viszont árgus szemekkel figyeli a tervezői díjakat, ebből következtetnek a kilométerenkénti útépítési költségekre. A fő szabály szerint a projektköltség 5 százaléka költhető a tervezésre-előkészítésre. E szerint például az M4-es Cegléd–Abony között meglévő 2 x 2, illetve 2 x 1 sávos út bővítése gyorsforgalmi úttá 700-800 millió forintba kerülhet, figyelembe véve a 20,5 kilométeres szakaszt.

"A komplex, sok érintett megkeresésével járó feladatok elvégzését minimális átfutási idő (6 hónap) alatt kell a tervezőnek teljesítenie” – indokolta a NIF a Világgazdaságnak az M30-as Miskolc–Tornyosnémeti közötti szakaszára kötött kétmilliárdos, az előzetesen becsültnél 130 millióval drágább megbízást. Ez a magyarázat minden tenderre áll, a sietség ugyanis a miniszterelnöki ígérettel függ össze. Ennek értelmében a gyorsforgalmi utaknak el kell érniük az országhatárt, és a hálózatba miharabb be kell kapcsolni a megyei jogú városokat is. A Miskolc–Tornyosnémeti-szakasz 60 kilométer, megspékelve 45 műtárgy, három pihenő, egy mérnökség, egy tengelysúlymérő állomás, több csomópont tervezésével, illetve a szükséges tanulmányok, engedélyek beszerzésével. Ez esetben a 2 x 2 sávos útkategóriák közül (emelt sebességű főút, gyorsút, autóút, autópálya) a tervezési szempontból is a legdrágább autópálya készül. Ha minden jól megy, az építkezés 2017 elején kezdődhet.

A miskolci projekthez hasonló, több mint 60 kilométeres szakaszt ugyancsak kétmilliárdért terveznek Csorna–Sopron és az országhatár között. Ez ugyan nem autópálya lesz, hanem 2 x 2 sávos gyorsforgalmi út, viszont több műtárgyat és még egy alagutat is meg kell tervezni.

Ami a megyei jogú városok összekötését illeti, ez a nagy sietség mellett is eltarthat néhány évig. A 83. számú főút Pápa–Győr közötti 37,5 kilométeres szakasz 2 x 2 sávos kialakításához a tervezői szerződést áprilisban már aláírták. A NIF tájékoztatása szerint jelenleg az uniós forrás elnyerésére benyújtott pályázat elbírálásánál tart a projekt. Az építkezés „a forrás rendelkezésre állása esetén” legkorábban 2018 második negyedévében kezdődhet meg.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek