Cégvilág

Nem nyílnak újabb autószalonok

Nem indokolt az autószalonok számának növekedése, a szakértők arra is figyelmeztetnek, hogy egyre nagyobb lesz a virtuális szalonok súlya.

Egyelőre semmi sem indokolja új autóértékesítő helyek nyitását, a meglévők nincsenek leterhelve – mondta a Világgazdaságnak Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke. A hitelválság előtt 1100 autóértékesítési hely, illetve szakszerviz működött Magyarországon, a krízis után 600-650 maradt. Az új autók zömét cégek vásárolják, nagyobb mennyiségben Budapesten, és ezek is inkább átadások. Ezért nem zsúfoltak a szalonok, a vidéki dílerhálózatok kapacitása pedig még jelentős tartalékokkal rendelkezik – emelte ki Erdélyi.

A Fordnak a válság előtt 66 hivatalos szervizpontja volt Magyarországon, most 47 működik. A közeljövőben nem tervezik ezek jelentős bővítését, a növekvő eladások generálta szervizigényt inkább a meglévő hálózat fejlesztésével igyekeznek kiszolgálni – mondta Szamosi Viktor, a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója. A Ford tavaly Magyarországon is megnyitotta első három FordStore márkakereskedését és szervizét, ahol a Ford teljes palettája mellett a prémiummodelljeiket is értékesítik, és idén még négy ilyen egység megnyitását tervezik.

A válság előtt majdnem 150 Suzuki kereskedés volt Magyarországon – mondta lapunknak Ruska Viktória, a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője. Ezek egy része szervizzel, autó- és pótalkatrész-kereskedéssel is foglalkozott, mások csak szervizzel vagy csak értékesítéssel. Mostanra 74 kereskedésük van, de az a koncepció, hogy azok teljes spektrumúak legyenek.

Gablini Gábor a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke szerint sem indokolt még a szalonok számának a növelése. Márkától és helyszíntől függően egy telephely rentábilis működéséhez havi 150-200 új autót kell eladni. Idén összesen körülbelül 80 ezer találhat gazdára, ehhez körülbelül négyszáz szalon elég volna. Az értékesítési helyek számának érdemi növekedése évi 140-150 ezer autó eladása mellett várható, ami 2020–2021 körül érhető el.

Szakértők viszont arra is figyelmeztetnek, hogy egyre nagyobb lesz a virtuális szalonok súlya, az internetnek nemcsak a vásárlásban, hanem az autók kiválasztásában is nagy szerepe lesz. Amíg tíz évvel ezelőtt egy autó megvásárláshoz négy-öt szalont is végiglátogattak a vevők, addig ma már csak átlagosan 1,1-et. Egyes víziók szerint idővel, az önvezetők autók korában az autósok tulajdonlás helyett használatba veszik majd a járműveket, amelyeket inkább cégek vásárolnak majd, így inkább a nagy, „vegyes” választékú értékesítőhelyekre lesz igény.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek