Csalódást okozott a Tesla, akadozik a Model 3 gyártása
A rossz hírek nyomán a Tesla részvényei 2,2 százalékot estek a nyitás előtti kereskedésben, igaz, az árfolyam január óta már 60 százalékot erősödött, elsősorban épp a Model 3 piaci sikerére vonatkozó várakozások miatt. Ebből közel 500 ezres megrendelésállománya van a cégnek, nem utolsósorban a 35 ezer dolláros, azaz tízmillió forintos árának köszönhetően.
Az elektromosautó-gyártó a szűkös keresztmetszettel indokolta a szokatlanul gyenge startot, de részleteket nem közölt arról, hogy ez mit takar, és hogy mikorra pörgetik fel a gyártást. Ráadásul ennél a modellnél kifejezetten a gyorsabb összeszerelés érdekében egyszerűsítették a munkafolyamatokat.
A Bloomberg forrásai szerint 3-4 hetes lehet a csúszás, ami egy vadonatúj autó esetében nem tekinthető tragikusnak, s aki ismeri a cége elé nehezen teljesíthető célokat állító Elon Musk alapító-vezérigazgatót, az aligha lepődhet meg azon, hogy a „szokásos” 25 ezer autónál ezúttal csak 336-tal több gördült le a szalagokról. Az viszont kedvező hír, hogy a magasabb haszonkulccsal értékesíthető Model S limuzinból és a Model X városi terepjáróból rekordszámú készült a cég fremonti üzemében. Elemzők szerint a Tesla ismét igazolta, hogy nem tekinthető tömegtermelőnek az autóiparban, s ezzel a villanyautók terén hatalmas erőket megmozgató konkurensek – a Toyota, a Daimler, a Volkswagen és a General Motors (GM) – malmára hajtja a vizet. Utóbbi például hétfőn jelentette be, hogy 2023-ig húsz teljesen elektromos modellel jelenik meg, közülük kettővel már 2019 közepére elkészül.
A legnagyobb amerikai autógyártó közleménye után a második helyen álló Ford is megszólalt, náluk a következő „néhány évben” 13 vadonatúj villanyautó készül el, s erre 4,5 milliárd dollárt szánnak. A GM hírére 4,4 százalékot erősödött az árfolyam, amelyhez a keddi nyitás előtt további 2,2 százalék tapadt. A Ford bejelentését 1,3 százalékos plusszal honorálta a piac.
Lassan nőnek az eladások
Az Egyesült Államokban az idei első nyolc hónapban alig 60 ezer teljesen elektromos hajtású gépkocsit értékesítettek, s csaknem ugyanennyi plug-in hibridet, ami meglepően alacsony mennyiségnek tűnik, hiszen a vásár-
lást ösztönző központi támogatásokat ma még igénybe lehet venni. Az új autók piacán az elektromotorral szerelt autók aránya az idén egy százalékra tehető a Hybridcars.com összesítése szerint. Ebben a magasabb áruk mellett az üzemanyagok rendkívül alacsony ára nagyban közrejátszik.


