Az Oroszországból érkező nyersolaj rossz minősége miatt Fehéroroszország csütörtökön függesztette fel a Lengyelországba, a balti államokba és az Ukrajnába irányuló benzin- és dízelolaj-kivitelét, majd Ukrajna hasonló okból szintén leállította az orosz olaj szállítását a Barátság kőolajvezetéken.
A Mol sem veszi át a Barátság kőolajvezetéken érkező olajat
A Mol átmenetileg felfüggesztette a kőolaj átvételét a Barátság kőolajvezetéken – közölte pénteken az olajipari társaság.
A Barátság vezeték orosz üzemeltetője azt ígéri, hogy hétfőig megtisztítják a csöveket az engedélyezett határérték harmincszorosát elérő szennyeződésektől, amelyek ilyen koncentrációban tönkretehetik a finomítói berendezéseket. Az olajkinyerést fokozó vegyi anyagot az egyik orosz termelő táplálta a vezeték északi, Németországot és Lengyelországot ellátó szárnyába. A kőolajvezeték déli szakaszán érkező kőolaj minősége megfelel az előírásoknak, több szakaszon, belépési ponton ellenőrzik a Slovnafttal közösen – közölte csütörtökön a Mol.
A Barátság kőolaj vezetéken szállított orosz olaj klóvegyületeket tartalmazott, ami normális esetben nem kerülhet a kőolajba, ez ugyanis a finomítói berendezések károsodását okozhatja – írja az eset okait vizsgáló elemzésében az Erste.
A pénzügyi cég szerint kérdés, hogy az oroszok képesek-e hamar megoldani a kérdést és a meglévő klór milyen károkat okozott. Továbbá érdekes lesz, hogy ezt ki és miként kompenzálja a belorusz, lengyel és német vállalatokat, valamint a MOL csoportot a nem szabványnak való szállítás miatt. Az oroszok hírneve ugyanakkor mindenesetre csorbult:
Az Erste szerint ezek a hírek valószínűleg arra késztetik a közép-kelet európai cégeket, hogy hátat fordítsanak az orosz forrásnak, ami veszélyezteti az oroszok több évtizedes, tradicionális olajkapcsolatait. A Mol és társai már most is képesek erre és az elmúlt években a korábbi 100 százalék orosz nyersolaj arány már 50-80 százalékra csökkent. A mostani változások akár fel is gyorsíthatják ezeket a folyamatokat – állítja az elemzés.