Cégvilág

Üzletnek is jó a hajózás

Jó évet zártak a balatoni vitorlástársaságok, az iskolák és a hajót bérbe adó cégek is. A hajók nem drágultak az idén számottevően, de a vevők többet költenek extrákra.

Továbbra is az elit sportja a vitorlázás, de egyre szélesebb réteg számára érhető el, hiszen már pár százezer forintból is el lehet kezdeni. Az idei magyarországi versenyeken több mint kilencezer vitorlás indult, a nevezések száma pedig meghaladta a 26 ezret – mondta a Világgazdaságnak Szépvölgyi István, a Magyar Vitorlás Akadémia turisztikai szakértője.

Nagyon pörög a hajóbérlés is, a nyáron folyamatosan vízen voltak a naponta 80-90 ezer forintért bérelhető hajók. A Balaton környékén csaknem harminc bérbeadó működik, közülük nagyjából tíz számít nagyobb szereplőnek, de minden évben megjelenik egy-két új kisvállalkozás is. Még szeptember első heteiben is sok bérhajó volt a vízen, vitorlázás szempontjából továbbra is Balatonfüred, Balatonlelle, Siófok és Balatonföldvár a kiemelt kiindulópont.

A nyár elején számos iskolás csoport, csaknem háromezer gyermek látogathatta meg az auditált vitorlásiskolákat, ki is próbálhatták a sportágat. Júniusban már nem volt hely a vitorlástáborok turnusaira. A vitorlázás a legtöbb embernek nem sport, hanem szabadidős elfoglaltság, így a vitorlástanfolyamok és a vizsgaidőpontjaik is szinte mindig megtelnek. Bár összességében jó szezont zártak a balatoni vitorlásiskolák, az utószezon csak most kezdődik.

„Az oktatáson részt vevők száma az elmúlt két évben kissé nőtt, ehhez hozzájárult a vízi turizmus lehetőségeinek a növekedése is. A tanfolyamok ára az elmúlt tíz évben 10 százalékkal emelkedett, 90 és 120 ezer forint között mozog” – mondta lapunknak a Balatonfüred Yacht Charter és Oktatóközpont Kft. ügyvezetője, Sarang Lajos. Mint rámutatott, az árakat elsősorban az befolyásolja, hogy milyen hajóval történik az oktatás, hány napot töltenek a vízen a tanulók. Van, ahol a hatnapos képzésből legfeljebb kettőt, máshol legalább ötöt. A Balaton környékén minden évben jelennek meg és tűnnek el iskolák, míg országosan nő a számuk.

A hajók piaca élénk, a szakember szerint gond nélkül kifizetnek százmillió forintot is egy elektromos hajóért, sőt, egyre nagyobbakat keresnek. Ám ebből zömében a nagy importőrök profitálnak, akikkel a hagyományos magyarországi hajóépítők nem tudják felvenni a versenyt, mert jellemzően két hónap alatt kellene szállítaniuk. Az elmúlt években nem drágultak a hajók, de több extrát kérnek a vevők, például jobb vitorlákat, magasabb minőségű belső teret – sorolta Szépvölgyi István. Közben bővül a használt hajók piaca is, de a vitorlásoknál is megjelentek a silány, olcsó, külföldön leselejtezett hajók, amelyek a piac mellett sok esetben a környezetre is rossz hatással vannak, és biztonsági kérdéseket is felvetnek.

Már csak Balatonfüreden van hely

Folyamatosan nő a vitorláskikötők kihasználtsága, a Balatoni Hajózási Zrt.-től (Bahart) kapott információ szerint Balatonfüred kivételével a társaság mindegyik kikötője megtelt. Kihasználtságuk már 2015-ben 91,5 százalék volt, most 98 százalék. A társaság az idén átlagosan 5 százalékkal emelte a bruttó kikötőhasználati díjakat a piaci viszonyok figyelembevételével és az üzemeltetési költségek változásai miatt. A díjak terén 2018-ban volt nagyobb változás, amikor a Bahart egységesítette őket, és mindenhol helyszélességen alapuló díjszabást vezetett be. A társaság sikeresnek

és eredményesnek nevezte a vitorláskikötő üzletágát, amely az idén várhatóan túlteljesíti az üzleti tervet. Még tart a jövő évi beruházási koncepció összeállítása, de források hiányában bővítést még nem tervez a társaság. | VG

A Balaton környékén mintegy

30

helyen bérelhető vitorlás

képzés Balaton vitorlás hajó vitorlás oktatás
Ezek is érdekelhetik