Továbbra is az elit sportja a vitorlázás, de egyre szélesebb réteg számára érhető el, hiszen már pár százezer forintból is el lehet kezdeni. Az idei magyarországi versenyeken több mint kilencezer vitorlás indult, a nevezések száma pedig meghaladta a 26 ezret – mondta a Világgazdaságnak Szépvölgyi István, a Magyar Vitorlás Akadémia turisztikai szakértője.
Nagyon pörög a hajóbérlés is, a nyáron folyamatosan vízen voltak a naponta 80-90 ezer forintért bérelhető hajók. A Balaton környékén csaknem harminc bérbeadó működik, közülük nagyjából tíz számít nagyobb szereplőnek, de minden évben megjelenik egy-két új kisvállalkozás is. Még szeptember első heteiben is sok bérhajó volt a vízen, vitorlázás szempontjából továbbra is Balatonfüred, Balatonlelle, Siófok és Balatonföldvár a kiemelt kiindulópont.
A nyár elején számos iskolás csoport, csaknem háromezer gyermek látogathatta meg az auditált vitorlásiskolákat, ki is próbálhatták a sportágat. Júniusban már nem volt hely a vitorlástáborok turnusaira. A vitorlázás a legtöbb embernek nem sport, hanem szabadidős elfoglaltság, így a vitorlástanfolyamok és a vizsgaidőpontjaik is szinte mindig megtelnek. Bár összességében jó szezont zártak a balatoni vitorlásiskolák, az utószezon csak most kezdődik.
„Az oktatáson részt vevők száma az elmúlt két évben kissé nőtt, ehhez hozzájárult a vízi turizmus lehetőségeinek a növekedése is. A tanfolyamok ára az elmúlt tíz évben 10 százalékkal emelkedett, 90 és 120 ezer forint között mozog” – mondta lapunknak a Balatonfüred Yacht Charter és Oktatóközpont Kft. ügyvezetője, Sarang Lajos. Mint rámutatott, az árakat elsősorban az befolyásolja, hogy milyen hajóval történik az oktatás, hány napot töltenek a vízen a tanulók. Van, ahol a hatnapos képzésből legfeljebb kettőt, máshol legalább ötöt. A Balaton környékén minden évben jelennek meg és tűnnek el iskolák, míg országosan nő a számuk.
A hajók piaca élénk, a szakember szerint gond nélkül kifizetnek százmillió forintot is egy elektromos hajóért, sőt, egyre nagyobbakat keresnek. Ám ebből zömében a nagy importőrök profitálnak, akikkel a hagyományos magyarországi hajóépítők nem tudják felvenni a versenyt, mert jellemzően két hónap alatt kellene szállítaniuk. Az elmúlt években nem drágultak a hajók, de több extrát kérnek a vevők, például jobb vitorlákat, magasabb minőségű belső teret – sorolta Szépvölgyi István. Közben bővül a használt hajók piaca is, de a vitorlásoknál is megjelentek a silány, olcsó, külföldön leselejtezett hajók, amelyek a piac mellett sok esetben a környezetre is rossz hatással vannak, és biztonsági kérdéseket is felvetnek.
Már csak Balatonfüreden van hely
Folyamatosan nő a vitorláskikötők kihasználtsága, a Balatoni Hajózási Zrt.-től (Bahart) kapott információ szerint Balatonfüred kivételével a társaság mindegyik kikötője megtelt. Kihasználtságuk már 2015-ben 91,5 százalék volt, most 98 százalék. A társaság az idén átlagosan 5 százalékkal emelte a bruttó kikötőhasználati díjakat a piaci viszonyok figyelembevételével és az üzemeltetési költségek változásai miatt. A díjak terén 2018-ban volt nagyobb változás, amikor a Bahart egységesítette őket, és mindenhol helyszélességen alapuló díjszabást vezetett be. A társaság sikeresnek
és eredményesnek nevezte a vitorláskikötő üzletágát, amely az idén várhatóan túlteljesíti az üzleti tervet. Még tart a jövő évi beruházási koncepció összeállítása, de források hiányában bővítést még nem tervez a társaság. | VG
A Balaton környékén mintegy
30
helyen bérelhető vitorlás
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.