BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Keserves időket él meg az autóipar

Bár hétfőtől mind a négy magyarországi autógyárban leáll a termelés, várhatóan néhány hónap alatt helyreáll a járműipar.

Az Audi, az Opel és a Mercedes-Benz után egy nappal a Magyar Suzuki Zrt. is bejelentette tegnap, hogy leállítja esztergomi gyárát március 23-tól április 3-ig. A Világgazdaság úgy tudja, az üzemben korábban nem okozott problémát a mindennapi munkában a vírushelyzet, és a beszállítói láncban sem adódtak nehézségek, de a kínai gyártás hamar leállt. Az első problémát a határok lezárása okozta, a szlovák munkavállalók nem tudtak bejárni dolgozni, ezért a délutáni műszakot már ezen a héten törölték, a fehérgalléros munkavállalók közül sokan otthonról dolgoznak. A gyár jövő heti leállása mind a 3200 dolgozót érinti, és a beszállítói hálózat körülbelül tízezer munkavállalójára is hatással lehet. Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki Zrt. vállalati kommunikációs vezetője lapunknak elmondta, a társaság most dolgozza ki a leállás részleteit, de nem fogják fizetés nélkül hagyni a dolgozókat.

Az Audi Hungária szakszervezete lapunk kérdésére azt közölte, hogy a kéthetes leállás során a dolgozók az alapbérüket kapják majd, pótlékok nélkül. Az összes termelőterület állni fog, az irodai dolgozóknak azonban lehetőségük lesz az otthoni munkavégzésre. Közben tegnap aláírták a hároméves bérmegállapodást, átlagosan 36 százalékkal emelkednek a jövedelmek, ez idén áprilistól átlagosan 12,5 százalékos jövedelemnövekedést jelent a munkavállalóknak.

A Daimler még kedd este jelentette be, hogy egyelőre két hétre megszakítja a gyártást a kecskeméti Mercedes-Benz gyárban is. Az üzem munkavállalóinak egy része hétfő óta home office-ban dolgozik, akiknél az otthoni munkavégzés nem megoldható, viszont a gyermekük felügyelete miatt mégis otthon kell maradniuk, erre a hétre szabadságot vehettek ki. A vállalat közlése szerint a leállás idejére a munkaidőkeretet alkalmazzák, illetve ezen időszak egy részében kollektív szabadságot rendelnek el, így biztosítva a leállás alatt is a dolgozók fizetését.

A Debrecenbe beruházó BMW ugyancsak jelezte, hogy szerdától leállítja a gyártást az európai üzemekben, várhatóan április 19-ig. A döntésben az is szerepet játszott, hogy az autók iránti kereslet visszaesik a következő időszakban, a BMW pedig az értékesítési előrejelzésekhez igazítja a termelést. Hasonlóképp cselekszik a három európai gyárát leállító Ford is. A döntésben a beszállítói kapacitás, valamint a kereslet csökkenése is szerepet játszik. Györke Orsolya, a Ford Közép- és Kelet-Európai Kft. vállalati kommunikációs igazgatója a Világgazdaságnak elmondta: a második negyedév nagyon nehéz időszak lesz az ágazat számára, de nem számolnak hosszú távú keresletcsökkenéssel, csak egy időszakos leállással. Várakozásaik szerint a piac a nyár közepére helyreáll, csak néhány hónappal tolódnak el az erre az évre tervezett autóvásárlások.

Példátlan helyzet elé állítja az autókereskedelmet is a világjárvány, a 2008-as válság 75 százalékos visszaesést jelentett a szektornak, és a márkakereskedők 60 százaléka eltűnt a piacról, de volt idő reagálni és felkészülni a kialakult piaci helyzetre – mondta lapunknak Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. Hozzátette, a magyar autókereskedelem szűk mozgástérrel rendelkezik, minimális árréssel dolgozik. A Gémosz elnöke abban bízik, hogy lehetőség lesz az adók, a hitelek és a munkabérek utáni járulékbefizetés halasztására. Továbbá arra kellene kérni az Európai Bizottságot, hogy az idei évtől életbe lépő károsanyag-kibocsátásra vonatkozó szabályozást tolja el egy évvel – ez lehetőséget adna a piacnak, hogy kevesebb veszteséggel és gyorsabban talpra tudjon állni, valamint megakadályozná a drágulást. A szervizek továbbra is nagy erőkkel dolgoznak, erre nagy szükség is van a mobilitás megőrzése végett, illetve sok céges jármű most még jelentősebb terhelésnek van kitéve. Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke lapunknak elmondta: már érezhető a piacon a pandémia hatása, a kereslet visszaesett, de meglátása szerint nagy dráma nem várható.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.