Kotroczó Melitta | Kezd éledezni az autóipar, és visszatér a kereslet, főként Ázsiában, de Európában is egyre nagyobb a mozgolódás. A magyarországi gyárak már újraindultak, többnél a második műszak is. Jelentős károkat okozott az ágazatnak a másfél-két hónap leállás, ugyanakkor ahogy nyitnak a forgalmazók, a kereslet is kezd ismét megjelenni – mondta a Világgazdaságnak Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület ügyvezető főtitkára. Hozzátette, a munkaerőpiac is befolyásolja a kereslet alakulását, a járványhelyzetben ugyanis sokan elveszítették a munkájukat, ami az alsó és középkategóriás autók iránti keresletben is megmutatkozik. A prémiumkategóriás járművek piacán valamivel jobb a helyzet.
A felfutás tempója továbbra is nagy kérdés, ha gyorsulás következik be a piacon, az jelentős növekedést eredményezhet, és akár három-négy hónapon belül visszatérhetnek a gyártók a 70-80 százalékos kapacitáskihasználáshoz – az optimistább forgatókönyv szerint. Az előrejelzések bizonytalanságát főleg az okozza, hogy a vírusnak egy esetleges második hulláma ismét a startvonalra küldheti a vállalatokat. „A júniusi és a júliusi megrendelések száma várhatóan nem lesz túl magas, a nyár folyamán 40-60 százalékos kapacitással működhetnek a gyárak. Az elmúlt években a nagy magyar autógyártók átlagosan 170-195 ezer autót állítottak elő, tavaly a szektor együttesen több mint 530 ezer járművet gyártott. Az idén jóval kevesebb autó készül el, 30-40 százalékos lehet a visszaesés” – emelte ki Kilián Csaba.
Az elmúlt hónapokban nagyon sok autóipari dolgozó veszítette el az állását, és az elbocsátási hullámnak vélhetően még nincs vége. Az ágazatban bevett gyakorlat a kilencvennapos fizetési határidő, tehát ha egy cég kap is újabb megrendeléseket, azokból csak két-három hónap múlva lesz bevétele – ez főként a kkv-knak okoz nagy gondot. A kereslet felfutásától függ, hogy az autógyárak mikor tudják olyan szintre növelni a kapacitásukat, hogy ismét állományba tudják venni azokat a dolgozókat, akiket kénytelenek voltak elbocsátani.
Az elmúlt hónapokban többféle beruházás- és bértámogatás is megjelent, ezekkel a lehetőségekkel több vállalat is tudott élni. A beruházási támogatást főleg azok a cégek vették igénybe, amelyek rendelkeznek kellő tartalékkal, illetve több lábon állnak, például az autóipar mellett egészségüggyel és elektronikával is foglalkoznak. Ezeknél a cégeknél jelentős felfutás várható, fejlesztenek, beruháznak új technológiákba, és terjeszkednek, gyakran külföldi vetélytársak felvásárlásával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.