Hogyan érintette-érinti a járványhelyzet az Unilever magyarországi működését?
Természetesen hatással volt az üzletmenetünkre a járvány, például az irodai dolgozóink átálltak az otthoni munkavégzésre, polcszervizes és területi értékesítőinknek lehetővé tettük az éjszakai munkavégzést, hogy csökkentsük a másokkal való találkozásból fakadó kockázatokat. Működésünk azonban stabil maradt, és – ha előfordultak is kisebb fennakadások – folyamatosan el tudtuk látni termékeinkkel a hazai vásárlókat. A járványhelyzet csúcsán is elérhetők voltak az üzletekben az olyan kritikus fontosságú termékeink, mint a szappanok vagy a fertőtlenítők.
Mely termékek gyártása került előtérbe, illetve melyek szorultak háttérbe a kapacitások átcsoportosítása miatt?
A pánikvásárlás és az otthoni ételkészítés térnyerése miatt nőtt a személyi higiénés termékek, a tisztítószerek és az alapvető élelmiszertermékek iránti kereslet. Mivel a vendéglátás és a turizmus teljesen leállt, bizonyos mértékben esett a jégkrémek iránti kereslet. Ma azonban a piac újbóli felépülésének a jeleit látjuk már. Minden részlegünk rendkívüli rugalmasságára volt szükség az elmúlt hónapokban. Magyarországon is igyekeztünk minél gyorsabban reagálni a fogyasztói igényekre, például alig néhány hét alatt sikerült belistázni az üzletekbe az újonnan érkezett kézfertőtlenítőket.
A járványhelyzetben hogyan változtak meg a fogyasztói szokások, és előreláthatóan hogyan változnak hosszabb távon?
A kijárási korlátozások idején megnőtt az online bevásárlás és a közelben elérhető, sarki kisboltok népszerűsége. A napi háromszori étkezés helyszíne az otthonunk lett, gyakrabban takarítunk és mosunk kezet, mint valaha. A korlátozások enyhítése után valószínűleg a vásárlóerő csökkenésével szembesülünk majd, hiszen vannak, akik elvesztették a munkájukat, vagy bércsökkentés fenyegeti őket, mások pedig óvatosságból tartalékolnak. Az ár-érték arány kiemelkedő fontosságúvá válik, de ez nem azt jelenti, hogy olcsó, gyenge minőségű termékeket keresnének a fogyasztók, hanem jó minőséget elérhető áron. Az emberek sokkal inkább oda fognak figyelni arra, hogy mit kaphatnak a pénzükért.
A vállalat céljait és terveit hogyan befolyásolja a járvány?
Már a kezdetén tisztában voltunk azzal, hogy a körülmények bizonytalanná válásával a legnagyobb innovációinkra kell koncentrálnunk, hiszen nem tudunk mindent megvalósítani, amit erre az évre terveztünk. Kétszer is ellenőriztük, hogy a megvalósítás előtt álló innovációink a járványhelyzetben is relevánsak maradtak-e. A jégkrém-kategóriában tervezett legtöbb újdonságunk bevezetését el kellett halasztanunk, hiszen erőforrásainkat inkább az alapvető termékekre kellett összpontosítanunk. Ugyanakkor kitartunk a nemrég bejelentett nyírbátori beruházásunk mellett. (A 15 milliárd forintból felépülő nyírbátori háztartásvegyipari üzem csomagolócsarnoka 11 ezer négyzetméteres lesz, telepítenek két új gyártósort és egy nyolcezer négyzetméteres raktárat – a szerk.)
Az Unilever mai magyarországi
piaca mennyiben felel meg a kezdeti, egy évvel ezelőtti várakozásainak?
Nagyrészt visszaigazolta a várakozásaimat. A járványhelyzetet figyelmen kívül hagyva Magyarország az Unilever leggyorsabban növekvő piacai között van a fejlett világban. Arra számítok, hogy a kelet-európai piacok viszonylag gyorsan növekedésre váltanak a gazdaság lassulását követően. A versenyképesség szempontjából számunkra előny, hogy a magyar gazdaság nagyon nyitott, a nemzetközi kereskedelmi forgalma jelentős.
Az elmúlt egy évben milyen környezetvédelmi fejlesztést hajtott végre a társaság, és melyek az idei tervek?
A Magyarországon forgalmazott egyes öblítőink flakonjai már több mint egy éve száz százalékban újrahasznosított műanyagból készülnek, ilyen csomagolásra egy másik termékcsoport esetében ez év elején kezdtük meg az átállást. Erre az évre 32 százalékra csökkentettük a termékeink fogyasztói felhasználására jutó teljes hulladéklábnyomunkat. Egyetlen gyárunkból sem szállítunk hulladékot lerakókba, az üvegházhatású gázok kibocsátását 50 százalékkal lefaragtuk a termelésben, és már minden telephelyünkön kizárólag megújuló forrásból származó hálózati villamos energiát használunk. A járvány előtt is világos volt, hogy a kapitalista modell újragondolásra szorul. A globalizáció és a kapitalizmus jó dolog a hozzánk hasonló vállalatoknak, de az emberek és a bolygó kárára működő globalizáció és kapitalizmus nem az.
Bocsátott el dolgozókat a vállalat a járványhelyzet következtében?
Az Unilever globális vezérigazgatója, Alan Jope már a járvány első napjaiban egyértelműen elkötelezte magát, hogy június végéig semmilyen változás nem lesz sem a bérek, sem az állások, sem a beszállítóink kifizetése terén. Azokról a területekről, amelyeken kisebb volt a fogyasztói nyomás, a magyarországi dolgozókat is átcsoportosítottuk azoknak a termékeknek a gyártására, amelyek iránt megnőtt a kereslet, egyes részlegeink pedig önként is bedolgoztak más osztályokra. Így ugyanazzal a létszámmal tudunk működni, mint a járvány előtt.
A belpiac a meghatározó
Az Unilever Magyarország Kft. 2019-es nettó árbevétele 9 százalékkal, 116,9 milliárd forintra nőtt, ezen belül a belföldi értékesítés 7,2 százalékkal, 84,5 milliárd forintra emelkedett, az export közel 15 százalékkal, 32,4 milliárdra. A társaság adózás előtti eredménye meghaladta a 2 milliárd forintot. A 2018-as adózás előtti eredménye a nyilvános adatok szerint 4,3 milliárd forint volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.