BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ráerősít az online jelenlétre a Coca-Cola

Globálisan a Coca-Cola értékesítési volumene az áprilisi 25 százalékos visszaesést követően májusban már mérsékelten javult – mondta a Világgazdaságnak Kerekes Péter, a Coca-Cola Magyarország ügyvezető igazgatója. Az online értékesítés a jövőben is fontos terület marad.

Kampányt indítottak az éttermek megsegítésére. Miért pont önök?

Az elmúlt hónapokat a vendéglátóipar különösen megsínylette, hiszen a járvány miatt a vendégek elmaradtak, a bevételek drasztikusan csökkentek. A mi adataink egyfajta indikátorként hónapról hónapra visszajelzést adnak a szektor állapotáról. Az látható, hogy a vendégek hiánya miatt több mint 8200 étterem, gyorsétterem, büfé, bár, szálloda és panzió egyetlen palack üdítőt sem tudott rendelni a korlátozások két hónapja alatt. Most ismét el lehet látogatni az éttermekbe, de ahhoz, hogy a vásárlók visszatérjenek, ezeknek a helyeknek különösen szükségük van a láthatóságra, azonban legtöbbjüknek már nem maradt forrása hirdetésekre. Ezért indítottunk júliustól nagyszabású kampányt. A Coca-Cola Magyarország több mint 430 fővárosi és vidéki éttermi partnere számára személyre szabott hirdetéseket készített és helyezett ki. Reményeink szerint ezzel elősegítjük, hogy minél többen találjanak vissza kedvenc vendéglátóhelyeikre.

Hogyan hatott a járványhelyzet

a vállalatra?

A turizmus leállása, az éttermek bezárása és a rendezvények felfüggesztése erős csapást mért a HoReCa-egységek forgalmára. A járványhelyzet alatt azonban nemcsak a vendéglátóhelyeken esett vissza a fogyasztás, de útközben és a munkahelyen is, valamint az intézmények italautomatáiból, büféiből való vásárlás is nagymértékben csökkent. Ezzel párhuzamosan viszont az üdítők és ásványvizek élelmiszer-kiskereskedelmi forgalma a koronavírus által sújtott hónapokban, márciusban és májusban közel megegyező volt az egy évvel korábbi időszakban mérttel. Viszonylag jól teljesítettek ezen belül a szénsavas üdítőitalok. A csökkenés elsősorban a tea, a gyümölcslé és az energiaital kategóriáján látszik. Nagyságrendileg ezek a trendek láthatók a mi termékportfóliónk értékesítésében is.

Milyen szintű átalakulásra számítanak a fogyasztói szokások változásában?

A fogyasztói magatartás az elmúlt időszakban a krízishelyzet alakulásával párhuzamosan gyorsan változott, és egyelőre nehéz megítélni, hogy mit hoz a holnap. Az a tapasztalatunk, hogy a járványhelyzet nem befolyásolta nagyobb mértékben az élelmiszer-vásárlással kapcsolatos alapvető fogyasztói szokásokat, például az ízélmény és a minőség továbbra is fontos. De a vásárlás módja, preferenciasorrendje változott. Az látható, hogy bár a fogyasztók örömmel tértek vissza személyesen bevásárolni a boltokba, továbbra is jóval nagyobb arányban vásárolnak online, mint azelőtt. Amit még a hazai felmérésekben látunk, hogy az emberek előre tervezve vásároltak a korlátozások miatt, és ezt a jövőben is folytatni akarják.

Okoz-e mindez hosszú távú változást a vállalat életében?

Ha az üzleti aktivitásainkat, stratégiánkat nézzük, néhány téren történtek átalakítások. A korlátozások miatt a fogyasztók életében előtérbe került az online vásárlás. Az e-kereskedelem persze a Coca-Colának szerves része volt már korábban is, de ebben az időszakban erre a területre nagyobb hangsúlyt helyeztünk. Igen sokrétű volt a feladat, és gyorsan kellett reagálnunk, ebben nagy segítség volt a palackozó partnerünk. Egyelőre úgy látjuk, az online vásárlás a korlátozások feloldása után sem esett vissza a korábbi szintre, és ez a jövőben is fontos területünk lesz.

Mekkora teher a vállalat számára a csipszadó?

Vállalatunk a népegészségügyi termékadó egyik legnagyobb befizetője Magyarországon, ám felelős cégként a közös népegészségügyi kihívások megoldásában is partnerek kívánunk lenni. Csatlakoztunk a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség önkéntes vállalási rendszeréhez, amely szerint a hazánkban gyártott és forgalmazott alkoholmentes italok átlagos cukor- és kalóriatartalma 2020 végéig 50 százalékkal lesz kisebb a 2010-es értéknél. A szövetség és a cégek termékreformulációs tevékenysége nyomán 2010 óta 43 százalékkal csökkent az üdítőitalok és a gyümölcslevek átlagos cukor- és kalóriatartalma. Az üdítőitalokkal elfogyasztott kalória ma már mindössze 2-3 százaléka a magyar lakosság által bevitt teljes kalóriamennyiségnek.

Várhatóan milyen pénzügyi eredményekkel zárul majd az idei év?

Hogy a 2020-as eredményünk összességében hogyan alakul, azt egyelőre nehéz megmondani. A korlátozásokkal járó gazdasági hatások csak nemrég kezdődtek el, és nem látni még, hogy a gazdasági és a makroökonómiai folyamatok milyen minőségben és milyen ütemben állnak helyre. Globálisan a Coca-Cola értékesítési volumene májusban már mérsékelten javult az áprilisi 25 százalékos visszaesést követően. Optimistán, de a korábbinál is körültekintőbben nézünk elébe az év második felének.

Hogyan alakulnak az exportpiacok, mely országokba szállítanak a legnagyobb mennyiségben?

Palackozó partnerünk, a Coca-Cola Hellenic a kormánnyal kötött stratégiai partnerségi megállapodás aláírása, 2012 óta 25 milliárd forintot fordított beruházásokra. Termelőkapacitásunk bővítésének köszönhetőn ma már 26 országba szállítjuk termékeinket, exportárbevételünk pedig háromszorosára bővült az elmúlt években. A koronavírus miatt az elmúlt hónapokban lényegében megszűnt a vendéglátóipar és a turizmus Európában, az összes exportpiacunkon nagyot esett a kereslet a termékeink iránt. Bízunk abban, hogy a járvány lecsengését követően, a nyári szezonban ismét erősödni fog az exporttevékenységünk.

A fogyasztók hiánya miatt

8200

vendéglátó egység rendelései estek ki

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.