Jeges fuvallatként söpört végig az utazási irodák körében a szeptember 1-jétől tervezett, újabb utazási korlátozásokra tett, minapi miniszterelnöki célzás. A részletekről egyelőre semmi nem szivárgott ki, és továbbra is csak annyit lehet tudni, hogy a déli régiók várhatóan érintettek lesznek. Legutóbb július elején beszélt arról Orbán Viktor, hogy a koronavírus-járvány elleni küzdelemben Magyarország jól teljesít, de a fertőzésszám megugrásának megakadályozása érdekében szigorításokat tervez a kabinet. Néhány nappal később színezték be sárgára vagy pirosra a különböző országokat, karanténkötelezettséggel terhelve a zöld zónán kívüli államból hazatérőket. Az őszi akcióterv várhatóan további lépéseket hoz majd, kimondatlanul kivárva az iskolai szünet, azaz a nyaralási főszezon végét, a tanév elejét.
A Világgazdaság több utazási iroda vezetőjét is megkérdezte, hogy mire számítanak, milyen stratégiával készülnek egy újabb, akár csak részleges szigorításra. Ezekből a beszélgetésekből egyértelműen kiderült, hogy a tét a külföldi utazásszervezők számára most a szeptemberi forgalom, mindenekelőtt az a heti nyolc görögországi charterjárat, amelyek a tavalyi 84 tengerparti útvonal helyett még repülhetők. A nyári kiutazóturizmusban az utazásra nem javasolt piros és az ugyancsak karanténkötelezettséggel terhelt sárga országok mellett a zöld országok, jellemzően a közeli európai uniós területekre szervezett körutazások jelentették a számos sebből vérző utazási irodai szektorban az egyetlen alternatívát. Bármilyen további szigorítás a sovány piaci tortát szeleteli tovább, amit – mint arról a legnagyobb hazai utazási iroda, az IBUSZ vezérigazgató-helyettese, Komora Zoltán a szaksajtónak nyilatkozott – a soha nem látott mértékben megugrott belföldi turizmus sem tud pótolni.
A belföldi turizmus felpörgésének számos haszonélvezője van a szállodáktól a panziókig, a vendéglőktől a túraszervezőkig. Ám mindannyian vidékiek, a magyar turizmus bevételének zömét adó fővárosi piacon a szállásadók és a turistákra specializálódott éttermek már többségükben üzemszünetet tartanak. Az újabb utazási korlátozások minden bizonnyal tovább szűkítik majd a mozgásteret Budapesten, mert ezek értelemszerűen nemcsak a kijáratot, hanem a bejáratot is eltorlaszolják, ha az eddig hangoztatottaknak megfelelően a vírus behurcolásának megakadályozása az egyetlen hatásos védekezési technika a védőoltás elkészítéséig. Ennek a felfogásnak – érthetően – a turisztikai ágazat egyetlen szereplője sem tud és nem is akar ellentmondani, még akkor sem, ha nincs forgatókönyve arra, hogy miből éli túl a következő éveket. Nem véletlenül lobbizik kitartóan a munkahelymegtartó támogatásokért a Magyar Utazási Irodák Szövetsége, hiszen állami segítség nélkül nem fog menni a talpon maradás. Könnyítések híján a téli szezon lehetne a kiutaztatók számára az utolsó esély, de a világ nagy része piros zónában van. Az egyelőre zöld kategóriás európai síparadicsomokban pedig ugyancsak az aktuális, gyors változásokra is képes járványhelyzet függvénye minden. A nemzetközi turizmusban továbbra is csak a bizonytalanság a biztos.
A tavalyi
84
tengerparti útvonal helyett csak nyolc görögországi charterjárat repülhető
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.