Használt Gucci termékeket árul a The RealReal, az egyik legnagyobb olyan online piactér, amely használt luxusdivatcikkek újraeladására szakosodott. Egy friss partnerség keretében az év végéig kialakít egy külön a Gucci termékek adásvételére dedikált oldalt. A több mint kétezer viszonteladásra kínált termék nagy részét a The RealReal felhasználói teszik fel, de maga a Gucci cég is kínál eladásra olyan darabokat, amelyeket például fotózásokon használtak, de bolti forgalomba nem kerültek – közölte a The RealReal kommunikációs vezetője, Erin Santy a Quartz cikke szerint.
A két cég összefogása a fenntarthatóság jegyében született, miután egyre többen sürgetik, hogy a nagy divatcégek is váljanak a körkörös gazdaság szereplőivé – írja a portál. A divatcégeknek, beleértve a luxusmárkákat is, jókora ökológiai lábnyomuk van, de már azzal is sokat tehetnek a környezetért, ha termékeik újrahasználását promotálják.
A most bejelentett együttműködéshez tartozik az is, hogy a két vállalat az eladások egy részéből támogatja a One Tree Planted nonprofit szervezetet.
A partnerség annak is jele, hogy a luxusipar kezdi felismerni: az újraeladás a saját érdekük is. Nagyjából tíz éve még, ha valaki olcsóbban akart használt luxusruhákhoz jutni, rendszerint turkálók mélyén kellett vadásznia, és nagy szerencsével találhatott egy-egy darabot, online pedig legfeljebb az eBayen keresgélhetett. De ahogy az e-kereskedelem egyre nagyobb teret hódít, több olyan site is feltűnt – mint a The RealReal –, amely kimondottan használt luxuscikkekre szakosodott, ez pedig egy teljesen új vásárlói réteget is generált.
A Boston Consulting Group (BCG) 30-40 milliárd dollár közöttire becsüli a globális használtcikk-piacot, beleértve a ruházati termékeket, a cipőket és a kiegészítőket. Bár ez csak töredéke a globális luxuspiacnak – amely a becslések szerint tavaly elérte az 1500 milliárd dollárt –, a használtcikk-piac növekedési rátája évek óta bőven meghaladja a teljes iparágét. A BCG előrejelzése szerint a másodlagos piac akár évi 15-20 százalékos növekedést is produkál majd a következő öt évben. Ez jóval gyorsabb, mint amit a teljes divat- és luxuspiacon mértek, ahol a koronavírus-járvány megjelenése előtt is csak egy számjegyű volt az éves növekedés.
A luxuscégek pedig igyekeznek kihasználni a másodlagos piac fejlődését, amit egyébként javarészt a fiatalabb vásárlók generálnak – pont az a csoport, amelyet ezek a cégek is szeretnének bevonni a vásárlóik közé. Az utóbbi időben több együttműködést is láthattunk, például az Egyesült Államokban a Selfridge nagyáruház összeállt a Vestiaire Collective-vel, egy párizsi székhelyű online piactérrel. A Ralph Lauren a mobilos applikáción keresztül értékesítő Depop e-kereskedővel fogott össze, a Stella McCartney és a Burberry pedig már korábban megállapodott a The RealReallel, hogy a felhasználók bizományba adják megunt ruháikat, szintén a fenntarthatóság jegyében.
A luxuscégek és a viszonteladók viszonya nem volt mindig zökkenőmentes – idézi fel a Quartz. A Chanel például beperelte a The RealRealt azzal a váddal, hogy hamisított Chanel termékeket árult.
Persze a Gucci is vásárlót veszít, ha valaki – ahelyett, hogy a cég üzletében újonnan venné meg – használtan, egy bizományi üzletből szerez meg például egy táskát. Az elemzők azonban úgy vélik, összességében a használtcikk-piac inkább segíti, mint hátráltatja az elsődleges piac működését, a többi között azért, mert amolyan belépési pontnak számít az új vásárlóknak. Emellett ha valaki eredeti terméket vásárol, nagyjából tisztában lehet a vásárláskor, hogy a másodlagos piacon milyen áron tudja majd értékesíteni, ha megunja.
Mivel elemzők szerint a másodlagos piac jóval válságállóbb, mint az elsődleges, a közeljövőben feltehetőleg több hasonló együttműködést is láthatunk.
Szakértők
30-40
milliárd dollár közöttire becsüli a globális használtcikk-piacot
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.