BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gombából készít bőrt egy amerikai cég

Gombafonalakból készült „vegán” bőrt fejlesztett egy kaliforniai biotech cég, amely néhány, a fenntarthatóság iránt elkötelezett luxusmárkát és tervezőt már meg is nyert magának. Stella McCartney, a Kering divatház (hozzá tartozik többek között a Gucci, az Yves Saint Laurent) és az Adidas is bejelentette: invesztálni fog az új anyagba.

Amikor fenntartható divatról van szó, a bőripar nem épp a legjobb példa. Bár etikai és környezetvédelmi szempontok miatt már valamennyire érvényesül a nagyobb ökotudatosság és az állatvédelem a bőriparban, a világszinten 414 milliárd dollárosra becsült piacot továbbra is a valódi állatbőrök uralják – világít rá a Forbes magazin cikke. A bőripar környezetkárosító hatása meglehetősen nagy: véges környezeti erőforrásokat használ, a kikészítés és a festés során pedig erősen szennyezi a környezetet.

A kézenfekvő megoldás az úgynevezett vegán bőrök alkalmazása lenne, ám ezeknek sem túl jó a reputációjuk. Bár néhány márka költ a növényi alapanyagokból készült bőralternatívák fejlesztésének finanszírozására, a legelterjedtebb „vegán” bőr a poliuretán, vagyis a PU – azonban ez korántsem nevezhető környezetbarát vagy fenntartható választásnak. A kőolajszármazékokból készült PU műanyag ugyan tartós és vízálló, de a Forbes cikke arra is felhívja a figyelmet, hogy nemcsak mérgező anyagokat bocsát ki, hanem több száz év a lebomlási ideje.

Vagyis a környezettudatos vásárlóknak ez nem megoldás a valódi bőr helyett. Alternatíva lehet azonban az az új anyag, amellyel egy kaliforniai székhelyű biotech vállalat állt elő: a Bolt Threads Mylo márkanéven futó bőrhelyettesítő anyagát micéliumsejtekből (vagyis gombafonalakból) állítják elő, és ez olyannyira felkeltette a divatvilág figyelmét, hogy néhány nagy márka már leszerződött a céggel.

A cég néhány éve már előállt egy szintén környezetbarát termékkel, a MicroSilk elnevezésű anyaggal. A laboratóriumi körülmények között előállított „selyem” felkeltette a vegetáriánus és állatvédő Stella McCartney divattervező figyelmét, aki használta is az anyagot néhány modelljéhez, ám nem keltett vele túl nagy visszhangot a divatvilágban.

A Mylóval azonban, úgy tűnik, megütötte a főnyereményt a kaliforniai cég. A Forbes cikke szerint Stella McCartney-n kívül a Lululemon és a Kering divatház – ez utóbbihoz tartozik többek között a Gucci és az Yves Saint Laurent márka – is leszerződött a Bolt Threadsszel. Dan Widmaier, a cég vezérigazgatója azt állítja, új terméküket tapintással meg sem lehet különböztetni a valódi állatbőrtől.

A leszerződött divatcégek jókora összegekkel járulnak hozzá a vállalat kapacitásainak növeléséhez. Azonban még így is évekbe telik majd, míg a terméket üzletileg is megtérülő módon lehet előállítani, és versenyképes áron kínálni.

A vállalat igazgatója ennek ellenére optimista a középtávú kilátásokat illetően. Véleménye szerint egyre többen fognak fenntartható anyagokat használni a divatiparban, erre pedig vásárlói igény is van. Stella McCartney egyetért ezzel, még úgy is, hogy sokak számára a valódi luxust az igazi bőr jelenti, azonban küldetésének érzi, hogy ez a jövőben megváltozzon.

A biotech céggel partnerségre lépő divatmárkák a jövő év első felében kezdik meg a Mylóval készült termékek gyártását.

A bőripar becsült globális forgalma

414

milliárd dollár, ennek töredéke nem valódi bőr

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.