BUX 44,130.61
+3.27%
BUMIX 3,760.06
+0.44%
CETOP20 1,868.32
+1.43%
OTP 9,370
+5.07%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.46%
0.00%
ZWACK 17,250
-0.29%
+2.22%
ANY 1,560
+0.97%
RABA 1,105
-0.90%
0.00%
+2.55%
0.00%
0.00%
+0.13%
0.00%
+0.79%
0.00%
+0.37%
OTT1 149.2
0.00%
-0.90%
MOL 2,948
+4.76%
+1.54%
ALTEO 2,810
+1.08%
-6.25%
-1.23%
0.00%
0.00%
+2.13%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
+3.95%
+1.28%
-0.24%
+7.69%
-2.70%
+2.49%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,192
-2.93%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

A troli- után a villamosopció is elúszhat

A BKK 2014-ben szerződött a CAF-fal alacsony padlós villamosok leszállítására, így a főváros még félszáz villamoshoz juthatna kedvező feltételekkel. A határidő és a villamospark állapota sürget, ám könnyen lehet, hogy – ahogy tavaly a trolibuszok esetében – a BKK ezúttal sem él az opcióval.

Éppen egy hét maradt arra, hogy a BKK jelezze a spanyol vasúti járműgyártó cégnek, a CAF-nak, hogy le kívánja-e hívni a felek közötti szerződés szerinti villamosopciót.

A BKK még 2014-ben állapodott meg alacsony padlós járművek beszerzéséről a vállalattal, a feltételes mennyiség megrendelésének határideje információink szerint május 18., jövő hét kedd.

Hivatalosan egyelőre nem ismert, hogy mi a főváros szándéka az ügyben, a BKK-tól a Világgazdaság múlt hét közepe óta vár választ, ám ez többszöri ígéret ellenére sem érkezett meg.

Az 51 darab – 46 rövid és 5 hosszú kivitelezésű – villamost tartalmazó opció értéke 360 forintos euróárfolyammal számolva mintegy 38 milliárd forint.

Tekintettel a városvezetés által rendszeresen hivatkozott financiális nehézségekre, könnyen előfordulhat, hogy Budapest nem él a lehetőséggel. Nem először következne be ilyen helyzet a fővárosi tömegközlekedés járműveinek beszerzésénél: a múlt év végén egy szintén 51 darabos, modern, zéró károsanyag-kibocsátású trolibuszopció ragadt bent a Solarisnál, miután Karácsony Gergely főpolgármester vitába keveredett a kormányzattal a 11 milliárd forintos projekt finanszírozása miatt.

A városvezetés ehhez 70 milliárd forint hitelt akart felvenni az Európai Beruházási Banktól (EIB), amihez a kabinet előzetes jóváhagyása is kellett volna.

A kormány azonban egy tavaly novemberi határozatban felhívta a városvezetés figyelmét, hogy két korábbi EIB-hitelszerződés alapján a Fővárosi Önkormányzatnak rendelkezésére áll egy 61 milliárd forintos, járműbeszerzésekre és egyéb fejlesztési célokra szabadon felhasználható hitelkeret, így ennek terhére valósítsa meg a troli-, illetve a villamosopció lebonyolítását.

Fotó: Kallus György / Világgazdaság

A konfliktus azonban így sem oldódott meg, az utazóközönség egyelőre nem közlekedhet az új trolikon.

Egy hasonló forgatókönyv elkerülése a villamosok esetében több szempontból is különösen lényeges.

Egyrészt a BKV villamosjárműparkjának öthatod része kifutott a gyártók által ajánlott 30 éves élettartamból.

Másrészt a CAF-opció elúszásával szükség lesz egy új közbeszerzési eljárás kiírására, és a villamosok ára vélhetően jelentősen meghaladja majd a hét évvel ezelőtt beérkezett ajánlatban foglaltat. Egy új szállítási szerződés teljesülése ráadásul évekig tartana, még ha az idén el is kezdődne az előkészítés, 2024–2025-nél hamarabb nem lenne várható az új villamosok forgalomba helyezése. Akkorra már viszont csaknem száz darab 50 év körüli villamos lenne napi használatban, ami sokkal kedvezőtlenebb a BKV bármely más ágazatában tapasztalható járműkorhoz képest.

Erről egy lapunk által ismert korábbi BKV-s feljegyzés egyértelműen kimondja, hogy „a villamoságazat járműparkjának cseréje csak nagy kockázatokkal, az üzem- és forgalombiztonság szintjének várható csökkenésével halogatható, ezért az új járműbeszerzések rendkívül fontosak lennének”.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek