Pillérnek szánják a tüzelőanyag-cellás Nexót
A Hyundai Motor Group 2018 decemberében hirdette meg hosszú távú stratégiai célkitűzését, a Fuel Cell Vision 2030 jövőképet, amelynek keretében 700 ezer darabos éves gyártókapacitást hoz létre olyan üzemanyagcellás rendszerek előállításához, amelyeket egyrészt személyautókban és teherautókban, másrészt nem autóipari területeken – például a hajózásban, a vasúti közlekedésben vagy az áramfejlesztők piacán – kíván felhasználni.
A mi szempontunkból azonban az új Nexo a leginkább érdekes, amelyben a Hyundai eddigi összes, üzemanyagcellával kapcsolatos fejlesztése összpontosul.

Már a forma is arra utal, hogy nem hagyományos kocsiról van szó.
A futurisztikus külsejű, 4,67 méter hosszú újdonságban három, egyenként 52 literes tartály kapott helyet, amelyekben a 700 baros nyomáson tárolt töltet 666 kilométeres hatótávval ruházza fel a Nexót – a tankolás egészen pontosan öt percet vesz igénybe.
Érdekes, hogy a típus akkumulátora egészen parányi egy klasszikus elektromos autóéhoz viszonyítva, itt egy mindössze 1,63 kilowattórás lítium-polimer-telepet találunk. Vezetni a Nexót ugyanakkor szinte olyan, mint bármelyik erős és testes akkumulátoros-elektromos autót. A 163 lóerős csúcsteljesítmény miatt ugyan nem markáns a gyorsulás, de így is megfelelő a dinamika, és természetesen az utastérben teljes csend honol. Ugyanakkor legyen szó kanyarodásról vagy lassításról, a nagy tömeg mindig érződik, a rövid próbaút pedig nem volt elég ahhoz, hogy teljesen összecsiszolódjunk a fékkel. Mindenesetre a hatékonyságra való törekvés nagyon szembetűnő, a magas építésű modell aerodinamikai hatékonyságát speciális tükrök, karosszériába süllyedő kilincsek, teljesen burkolt fenéklemez és összetett spoilerezés növeli.

A Hyundai állítja, hogy a megbízhatósággal sem lesz gond, az előrejelzések szerint a Nexónak ugyanolyan tartósnak kell lennie, mint a belső égésű motorral ellátott modelleknek.
A Nexo is inkább demonstrációs típusnak tekinthető, de már meg lehet vásárolni hazánkban is, a listaár 28 millió forint. Persze az üzletkötéssel érdemes megvárni, amíg megnyílik az első közforgalmú hidrogéntöltő állomás.
A töltőállomás
A Linde által Magyarországra hozott töltőállomás a IX. kerületi Illatos úton található, és még nem közforgalmú – a jogszabályok és előírások, egészen pontosan azok hiánya az oka, hogy csak előzetes egyeztetés után lehet igénybe venni. Zöldhidrogént, azaz megújuló energiával, hidrolízissel készített gázt árulnak, a Linde számításai szerint ha megkezdik majd a tényleges üzemet, nagyjából 10 euró/kilogramm áron (ennél sokkal olcsóbb a kőolajból készített hidrogéngáz, de az nem klímasemleges). Egy autó feltankolása 3-5 percig tart, a telepített mobil töltőállomás egymás után azonnal tud akár több, 700 bar nyomású rendszert használó autót vagy targoncát tankolni.