A cseh Škoda Auto egyetlen gyártószalag kivételével hétfőtől 

két hétre leállítja a termelést mind a három csehországi üzemében a globális alkatrész-, elsősorban csiphiány következtében 

jelentette be Tomáš Kotera, a vállalat szóvivője hétfőn Mladá Boleslavban.

A szóvivő közlése szerint a következő két hét alatt a gyár szeretné befejezni annak a mintegy 10 ezer személygépkocsinak az összeszerelését, amely a raktárakban áll.

Fotó: MICHAL CIZEK / AFP

A Škoda Auto alkalmazottainak többsége a leállás ideje alatt átlagbérének 80 százalékát kapja. 

Az átlagbér kiszámításakor figyelembe veszik az egyes alkalmazottak különféle juttatásait, illetve szokásos prémiumait is. A szakszervezetek álláspontja szerint az így kifizetett bér nagyjából megfelel a szokásos napi átlagkeresetnek.

Kotera azt mondta: a Škoda értesülései szerint várható, hogy a csipek hiánya csak 2022 közepén oldódik meg.

A Škoda Auto már korábban közölte, hogy a csiphiány miatt jelentősen korlátozni kényszerül az új személykocsik gyártását. 

A Škoda gyárában mintegy 30–50 ezer, csak részben befejezett új személyautó van a raktárakban.

Tavaly (2021) a Škoda Auto több mint egymillió gépkocsit adott el világszerte. Csehországon kívül összeszerelő gyárak működnek Kínában, Oroszországban, Indiában és Szlovákiában. A Škoda csehországi üzemeiben több mint 30 ezer embernek ad munkát.

A cseh autóipari szövetség vasárnap közölte, hogy 

több mint 250 ezerrel kevesebb személyautót gyártanak az idén a csipek hiánya miatt Csehországban, ami a cseh autóipar számára mintegy 200 milliárd koronás (2800 milliárd forint) veszteséget jelent.

A közleményből kiderül, hogy az év első kilenc hónapja alatt a csehországi autógyárak 831 653 személygépkocsit állítottak elő, 2,9 százalékkal többet, mint 2020-ban, amikor a koronavírus-járvány miatt egy hónapig álltak az üzemek. 2019-hez viszonyítva a termelés visszaesése 22 százalék volt.