„Az elmúlt évtizedekben nem tettünk meg mindent annak érdekében, hogy az ügyfeleink biztonságban legyenek” – jelentette ki Keszthelyi Erik, a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. (HA) elnök-vezérigazgatója, aki azt ígérte, alapjaiban kívánják felkavarni az állóvizet, ébresztőt fújnak a magyar biztosítási piacon. A sajtóeseményen felhívta a figyelmet, hogy a cég július 1-jével egyesül öt korábbi tagvállalatával (HUNInsurance Kft., HUNInsurtech Kft., HUNPartner Kft., HUNPénzügyi Tervező Kft., HUNRisk.hu Kft.), ezzel létrejön Magyarország legnagyobb és legeredményesebb, 100 százalékban hazai tulajdonú biztosítási és pénzügyi szolgáltató vállalata. Emellett azt is jelezte, hogy szeptemberben elindul az online biztosításközvetítő divíziójuk, a HUNRisk – a tervek szerint három éven belül legalább 1 millió ügyfél szerződéseit fogják kezelni a digitális felületen, öt éven belül pedig a legnagyobb szereplő lesznek az online biztosításközvetítői piacon.

Keszthelyi Erik szerint biztos lesz olyan biztosító, amelyik megsértődik a 12 pont miatt.
Fotó: Hungarikum Alkusz

Keszthelyi Erik előadásában hosszan sorolta, miért és milyen változásokat akarnak elérni a szakmában, amely jelentős problémákkal küzd. Szerinte a Gazdaságfejlesztési Minisztérium (GFM) és a Magyar Nemzeti Bank is szorgalmazza mindezt, ám a szektor eddig a megoldást várta.

Mit kíván a magyar ügynök?

„Ne várjunk tovább” – jelentette ki az elnök-vezérigazgató, aki közölte, a HA 12 pontos javaslatcsomagot dolgozott ki a GFM, az MNB és a Magyar Biztosítók Szövetsége felé, 50 oldalon. Többek között az alulbiztosítottság kiküszöbölése érdekében ajánlják, hogy egységes és hivatalos újraépítési négyzetméterárakat tegyenek közzé éves rendszerességgel, vagy akár ennél gyakrabban. Emellett a kárstatisztikák kiadásának kikényszerítését is kérik, és azt, hogy részletesen határozzák meg a biztosítókra vonatkozó határidőket, valamint egységesítsék a szélerősségre és viharra érvényes határértékeket. Az elnök-vezérigazgató hangsúlyozta, ez nem a HA szabadságharca, csak szoros együttműködés keretében valósulhatnak meg a szektor céljai.

Hozzátette: biztos van sértődés egyes biztosítókban, hiszen eddig abból éltek, hogy megkeresték a 80 oldalas feltételekben azt a pontot, ami alapján nem kell fizetniük. A HA most ezen szeretne változtatni.

Savanyú lehet a szőlő a szakmában

Amikor a személyes megítéléséről kérdeztük, Keszthelyi Erik Rejtő Jenő-idézettel válaszolt: „A gúnyolódásuk nem sért. Az irigységet megszoktam”. Szerinte savanyú lehet a szőlő egyeseknél, mert amikor 2010-ben tulajdonos lett, 15 millió forintos árbevételű cég volt, most pedig 20 milliárdos, és nem nőttek volna ekkorára, ha a szakmában előtte dolgozók mindent megtettek volna az ügyfelekért.

Előadásában rámutatott, az elmúlt tíz év GDP-bővülése ellenére a biztosítási szektor nemzetgazdasági súlya csökkent, és a penetrációs célokat sem sikerült elérni: míg 2007-ben 3,6 százalék volt, addig tavaly csupán 2,2,

a 2021-es európai összesített rangsorban pedig mindössze Romániát, Litvániát, Lettországot és Szlovákiát előzzük meg.

A biztosításközvetítők száma ugyanúgy csökken, mint a penetráció, nehéz meggyőzni a fiatalokat a csatlakozásra, az átlagéletkor 55 év felett van. A HA éppen ezért kezdeményezte a felsőoktatási intézményekben a biztosításszakmai képzés elindítását, ennek eredményeképp a győri Széchenyi István Egyetemen szeptemberben el is indul a két féléves biztosítási és pénzügyi tanácsadói felsőoktatási szakképzés.

Szoros az együttműködés a nagy magyar vállalatok között

Bár tavaly a biztosítási piacon 7,4 százalékkal nőttek a díjbevételek, az miatt ez reálértéken csökkenés, és szerződésből is kevesebbet regisztráltak – a top 20 alkusztársaságból csupán nyolc ért el infláció feletti árbevétel-növekedést 2022-ben. Egymillió szerződés hiányzik a penetrációs célok eléréshez, aminek a leküzdése nem lehetetlen, hiszen az adatok azt mutatják, Magyarországon 1 milliónál is több a biztosítatlan lakás, 5 millió autó közlekedik casco nélkül és 2,8 millió foglalkoztatott él öngondoskodás híján.

Keszthelyi Erik elmondta, hogy 2005-ben kezdett biztosítási ügynökként, az elmúlt 18 évben pedig egyetlen felügyeleti szerv vagy biztosítótársaság sem kérdezte meg tőle, hogy milyen termékekre lenne szükség a penetráció növelésére. Pedig az alkuszok és többes ügynökök a biztosítók díjbevételének 47 százalékát kezelik, 2022-ben 2,6 millió szerződést kötöttek.

Az eseményen az egyesüléssel kapcsolatban kiemelték, a HA 500 ezernél több ügyféllel áll kapcsolatban, 17,5 milliárd forintos jutalékbevételt ért el 2022-ben, július 1-jétől pedig Magyarország történetének legnagyobb biztosításközvetítői vállalata jött létre. A cél, hogy 2025-re megduplázzák az árbevételt, emellett a vezetőség hónapok óta dolgozik a külföldi terjeszkedésen is.

Keszthelyi Erik a Világgazdaság kérdésére megerősítette, van egy szoros együttműködés a nagy magyar vállalatok között, példaként említette, hogy ők látják el a biztosítási alkuszi feladatokat az MBH Banknál és a 4iG-csoportnál is.