Miért van szükség a Magyar Posta átalakítására?
A kérdést már múlt időbe tehetjük, a postai hálózat átalakulása ugyanis befejeződött. Megújult, hatékonyabb, modernebb rendszer szolgálja ki az ügyfeleket, további lényeges változtatásokat nem tervezünk. Miért volt szükség rá? A Magyar Postának törvényi kötelezettsége az országos jelenlét és az, hogy szolgáltatásait mindenki számára elérhetővé tegye. Ezt írja elő számunkra a postatörvény, mint „egyetemes postai szolgáltatónak”. Csak érdekességképpen, Németországban nincsen ilyen egyetemes szolgáltató.
Ugyanakkor a fogyasztói szokások változásával és a digitalizációs forradalom előretörésével folyamatosan csökken a hagyományos postai szolgáltatások iránti igény, miközben a Magyar Postával szemben elvárás, hogy önfenntartó módon, hatékonyan működjön. Tegyük ezt úgy, hogy ha csak a személyi jellegű kifizetéseket említem, akkor nagyságrendileg éves szinten százhetvenmilliárd forintról beszélünk. Az ügyféligényeket figyelembe véve a hatékonyabb és gazdaságosabb működés érdekében
Például, ha korábban egy adott kispostát naponta mindössze tíz ügyfél keresett fel, most ezt a tíz ügyfelet postapartner vagy mobilposta fogja kiszolgálni, tehát a postai alapszolgáltatásokat, a levél- és csomagfeladást, a csekkbefizetést, a készpénzfelvételt továbbra is mindenki személyesen el tudja intézni. Az alapszolgáltatások megőrzése és minél magasabb színvonalon történő kiszolgálása érdekében indítottuk el tavaly a postapartneri programunkat, amelyben velünk együttműködve jellemzően önkormányzatok és helyi vállalkozások nyújtják a postai szolgáltatásokat.
Mennyire országspecifikus, ami a hazai postával történik?
A postai hálózat átalakítása nem csak nálunk van napirenden. Az osztrák és a német példák előremutatók, és hogy friss példát mondjak, a román posta most kezd bele abba, amely folyamatot mi most fejezünk be: a hálózat racionalizálásával gazdaságosabb működésre térnek át.
A Magyar Posta Európa-szerte számos ország postai működését vizsgálta meg jó gyakorlatok után kutatva.
A hazaihoz hasonló módon működő postapartnerségek üzemelnek Portugáliában, Ausztriában, ahol a népsűrűség, a településszerkezet és az ország mérete közel hasonló Magyarországhoz. Ezekben az országokban mindkét szolgáltatási megoldás, tehát a mobilposta és a partnerség is sikeresen működik. Sőt, nálunk lényegesen nagyobb országokban, például Németországban, Görögországban is hasonló metódussal működik a posta. Ezekre a tapasztalatokra alapozva jutottunk arra a döntésre, hogy Magyarországon is jól működő modell lehet a postapartnerségek kiterjesztése.
Hány településen marad végül hagyományos postafiók?
Ezeregyszáz településen már nem a korábbi postai keretek között szolgáltatunk, ennyivel csökkent a saját üzemeltetésű postáink száma az elmúlt két évben. Jelenleg 2036 településen üzemel állandó postai szolgáltatóhely, ezek 70 százaléka hagyományos postai üzemeltetésű, míg 30 százalékát postapartnerek működtetik. Jövő év elejére több mint nyolcszáz postapartnerünk lesz, és idén összesen kétszázhúsz 1500 fő alatti településen váltottunk mobilpostára, így országszerte mintegy 1400 településen működik mobilposta.
Ezáltal nemcsak hogy teljesítjük, de jelentősen túlteljesítjük az állandó postai szolgáltatóhely területi elhelyezkedésére vonatkozó törvényi kötelezettségeinket. A mobilposta-hálózat fejlesztése érdekében idén 50 új Volkswagen Caddyt vásároltunk, így már 450 mobilposta-autó járja az országot.
Milyen visszajelzések érkeznek az érintettek részéről?
A postapartneri lehetőségek népszerűek, azzal leginkább élelmiszerboltok, gazdaboltok, pékségek, patikák élnek, így az ügyfelek egy helyen több szolgáltatást is igénybe vehetnek. A mobilpostai szolgáltatás nem új keletű, hiszen húsz éve már annak, hogy a legkisebb településeken menetrend szerinti járatokkal nyújtja a posta a szolgáltatását. Az idei üzemeltetésimód-váltásban érintett településeken a mobilposta tartózkodási idejét a korábbi posta forgalmi adatai alapján határoztuk meg. A mobilposták rugalmasan igazodnak a helyi igényekhez, általános irányelvünk, hogy minden ügyfelet kiszolgálunk a kiállási időn túl is. Tehát ha valaki egy-két perccel lekési a mobilpostát, kollégánk akkor is megvárja, így senki nem marad ellátatlanul.
Hogyan hat az üzemeltetésmód-váltás a foglalkoztatotti létszámra?
Az átalakulás alapvetően nem jár elbocsátással. A megszűnő kisposták alkalmazottai a postapartnereknél vagy az újonnan induló mobilposták üzemeltetésében folytathatják munkájukat. Bár a létszám az elmúlt két évben mintegy négyezerrel csökkent, ez lehetőséget adott arra, hogy javítsunk a munkakörülményeken, és növeljük a béreket.
Összességében több mint 30 százalékos béremelést tudunk 2023 januárjához képest betervezni a 2025. évre.
A szakszervezetekkel idén szeptemberben kétéves bérmegállapodást kötöttünk, amely szerint 2025-re és 2026-ra 7-7 százalékos béremelést hajtunk végre (ezenfelül van a cafeteria és az egyszeri juttatások). Ezzel folytatjuk azt a tavalyi szemléletváltást, amely a teljesítményalapú bérezésről szól. Szakítottunk azzal a régi felfogással, hogy különböző teljesítményért ugyanazt a bért fizetjük ki, tekintettel arra is, hogy ezzel személyesen sosem tudtam azonosulni.
Nem akarom leegyszerűsíteni a kérdést, de miért kapna ugyanannyi bért az, aki naponta 85 csomagot visz ki, mint aki mindennap 110-et? A Magyar Posta ebben az értelemben nem egy nagy család, ahol minden gyermeknek ugyanaz jár alanyi jogon, függetlenül az egyes személyek tehetségétől és teljesítményétől, hanem ez egy munkahely. Magamtól is maximális teljesítményt várok el, és ez alól a kollégáim sem lehetnek kivételek, és számtalan nemzetközi konferencián más nemzet „postásaival” beszélve azt tapasztaltam, hogy ugyanez az elvárás, helyzet a világban, Svájcban, Horvátországban és Indonéziában stb. is.
Az eredményeket elérő és kitartó munka megéri a munkavállalóiknak? Milyen előrelépési lehetőség van a vállalaton belül?
Azt gondolom, hogy a Magyar Posta menedzsmentje teljesen egységes abban, hogy megbízható, felelős munkáltatóként, az üzleti eredményeket figyelembe véve biztosítjuk a munkavállalók részére a megszerezhető jövedelmet, amelynél nemcsak a képzettség, végzettség és tapasztalat számít, hanem az elvégzett munka mennyisége és minősége is.
A Magyar Postánál idén minden munkavállaló – a teljesítmény elismeréseként – kétszázezer forintot kap december elején egyszeri juttatásként. A következő két évben a cafeteria összegét 420 ezer forintra emeljük.
Tavaly bevezettük a munkatársak lojalitásának elismeréseként a lojalitási díjat, amely azoknak a munkavállalóknak a havi többletjuttatása, akik régóta a postánál dolgoznak, és én személyesen is nagyon hálás vagyok a vállalat iránti lojalitásukért. A szakszervezetekkel egyeztetve a béremelésnek igazodnia kell a vállalat teljesítőképességéhez, míg az eredmények elérése csak megbízható és elkötelezett munkavállalókkal lehetséges.
A megbecsülés és a motiváció nem elsősorban fizetés vagy juttatási csomag kérdése, de természetesen ez a leghangsúlyosabb része. A posta felelős munkáltató, és ennek jegyében számomra is rendkívül fontos, hogy közösséget építsünk, és a családokra is odafigyeljünk. Mikuláskor, karácsonykor, gyermeknapon és húsvétkor a postásgyermekek ajándékcsomagokat kapnak. A hátrányos helyzetű kollegáinkra külön is figyelünk pályázatokkal, a Postakürt Alapítvánnyal közösen.
Idén nyáron táboroztattunk is nehéz helyzetben lévő gyermekeket a Balatonon, jövőre még több gyermeket szeretnénk hasonló élményben részesíteni.
Tizenegy testvérem van, nem budai úrifiú vagyok,
ezért számomra kiemelten fontos, hogy a Budapesttől távolabbi településeken dolgozó kollégák problémái is meghallgatásra kerüljenek.
Eredeti kérdésére válaszolva, amely az előrelépésre vonatkozik: nekem többek között az is a feladatom, hogy biztosítsam, hogy aki jól és többet dolgozik, tudjon többet is keresni, és legyen lehetősége magasabb pozícióba kerülni. Természtesen egy jól működő vállalatban ennek visszafelé is működnie kell. Ez szinte megoldhatatlan feladat a kollégáim szerint, mert egységes szabályok között működő óriásvállalatban kell a konkrét munkatárs szakmai munkáját megítélni, és az egységes szabályok szerint biztosítani számára az előrelépési lehetőséget.
Ez szép kihívás, és ennek a célnak az eléréséhez nagyon nagy szükségem van az irányításban dolgozók bölcsességére és arra, hogy a postavezetők a végrehajtásban dolgozókkal azonos érdekeltségi rendszerben tudjanak gondolkodni. Egész egyszerűen ez munkaköri kötelességük a vezetőknek, és ebben a kérdésben nincs idő a kísérletezgetésre, cselekedni kell. Részben erről is szól a teljesítményalapon történő bérezésre való áttérés, amely egy folyamat a vállalatunknál. Tovább kell fejleszteni, és a finomhangolását is el kell végeznünk. Továbbá a képzéseink, az ösztönzőrendszereink, valamint a munkaköri besorolási rendszer megújítása is a teljesítmények elismerését kell hogy szolgálja.
Mi a víziója a Magyar Postának? Hogyan alakul át a cég mondjuk 2030-ra?
Én az elvégzett munkában és az elért eredményekben hiszek, azt látom, hogy az elmúlt két év eredményei igazolják a megtett intézkedéseket. Ebben rengeteg kollégám munkája van, amiért ezúton is köszönettel tartozom. Ezek mind azt célozták meg, hogy a posta hosszú távon is stabil és eredményesen működő állami vállalat legyen, amely kiszámítható megélhetést biztosít a dolgozóinak, és magas színvonalú, a jelenkor igényeire szabott szolgáltatást nyújt az ügyfelei számára.
Ennek érdekében bővítjük, fejlesztjük technológiai folyamatainkat, növeljük csomagautomata-hálózatunkat, ami könnyebbség az ügyfeleknek és a kézbesítőknek is. Az MPL-csomagautomatáink száma idén 700-ra nőtt, egy-két éven belül pedig elérjük az 1000-et. Bővítjük az elektromos autóink és az elektromos kerékpárok számát, amivel ráadásul amellett, hogy csökkentjük a kézbesítőink terheit, az ökolábnyomunk is jelentősen csökken.
A jövőre gondolva kezdtünk bele az idén a központi depó építésébe, ahol óránként harmincezer csomagot leszünk képesek feldolgozni. A beruházás a terveink szerint 2026 elejére el is készül. És ugyancsak a stabilitásunk megtartása érdekében hozunk létre új szolgáltatásokat. Például a webáruházak számára is, mint amilyen a robotizált csarnokunk, amely a csomagolással, csomagfeladással és raktározással kapcsolatos terheket vállalja át az üzleti partnereinktől.
A tevékenységünket és a fejlesztéseinket nemcsak a vállalati céljaink visszamérésével minősítjük év végén, hanem mint postai szervezet, nemzetközi szinten is folyamatos megmérettetésben vagyunk, ami elfogultság nélküli összehasonlítást tud biztosítani.
Az éves beszámoló, a mérleg és az eredménykimutatás azok számára ad pontos képet, akik értik egy vállalat pénzügyi működését. Ebből a szempontból fontos eredmény az, hogy a 2024. év 1–10. hónap adatai alapján és a várakozásaink szerint a Magyar Posta a 2016-os év után, azaz
nyolc év elteltével üzemi szinten is nyereséges lesz.
Ez leegyszerűsítve azt jelenti, hogy a tényleges bevétel nagyobb, mint a tényleges kiadás.
Másrészt a vállalat által kapott díjak is tükrözik előrehaladásunkat. Jókora előrelépés, hogy a Magyar Posta az Egyetemes Postaegyesület (UPU) idei listáján a világ húz legjobb postája közé került. Engem ért a megtiszteltetés, hogy társaságunk nevében Bernben átvehettem a Rising Star nevű díjat, amely a fejlettségi listán a legnagyobbat előrelépő posta elismerése. A nemzetközi szervezet által statisztikai eredmények alapján összeállított rangsorban a Magyar Posta a tavalyi 33. helyezés után – a 2023. évben nyújtott teljesítménye alapján – idén a 20. helyre került.
Ezzel az eredménnyel a Magyar Posta megelőzte a V4 országait, és a legelőkelőbb helyre ugrott. Mögöttünk van a sorban Szlovénia, Horvátország, Norvégia, Belgium, Luxemburg, Spanyolország és még mások. Idén a fulfillment szolgáltatásunk elnyerte a nemzetközi Parcel & Post Expo „e-kereskedelmi fulfillment technológiája” elismerést, amely a logisztikai versenyben egy komoly visszajelzés, német és amerikai cégeket előztünk meg. Mindezen díjak elbizakodottságra nem adhatnak okot, mert rengeteg teendőnk van, még előrébb szeretnénk lépni, de erős pozitív visszajelzés arról, hogy jó úton járunk.
A jövőt mindenképpen a digitalizáció határozza meg, a céljainkat is ennek kell alárendelnünk. Ezért arra is koncentrálunk, hogy a hálózatunkon a levelek, a csomagok kézbesítése mellett pénzügyi vagy banki közvetített szolgáltatásokat is nyújtsunk. Több száz kiváló értékesítő kollégánk van, akik szakmailag a legmagasabb színvonalon tudják kiszolgálni az igényeket országszerte. Szeretnénk az ő meglévő tudásukra építeni, és
a vidék pénzügyi szolgáltatójává válni.
Jelenleg országszerte 545 postán nyújtunk egységes pénzügyi szolgáltatást, amely magában foglalja, hogy állampolgárként bankszámlát tudunk nyitni, tranzakciót tudunk indítani, személyi kölcsönt és hitelkártyát tudunk igényelni. A Magyar Postát mint biztosításközvetítőt nem szükséges bemutatni, a Magyar Posta Biztosítóban és a Magyar Posta Életbiztosítóban új, szakmai befektető tulajdonostársunkkal ezt a szolgáltatást is magasabb szintre kívánjuk emelni.
A pénzügyi szerepünket erősíti, hogy 2025. január 1-jétől 150 ezer forintig havi két alkalommal a postákon is ingyenesen vehető fel majd készpénz. Azokon a kistelepüléseken, ahol bank vagy bankautomata nem üzemel, ez létfontosságú lesz.
A csomagküldés piacán jelentős átalakulások zajlanak. A Magyar Posta mekkora szereplő?
A Magyar Posta a hazai csomagszállítási piacon a kezelt csomagmennyiségeket tekintve a piacvezetők között van, évek óta stabilan őrizzük a helyünket az élmezőnyben. A csomagok mennyisége évről évre 15-20 százalékkal nő, ami nagyon komoly kihívás a karácsonyi időszakban. Nekünk ilyen kiugró mennyiségek kezelésében már nagy tapasztalatunk van, tavaly például a karácsonyi csúcsidőszakban napi akár 200-250 ezer csomag kezelését is megoldottuk. Logisztikai folyamatainkat annak jegyében fejlesztjük, hogy ilyen nagy volumeneket is zökkenőmentesen kezelni tudjunk.
Talán ennek is köszönhető, hogy rólunk még nem jelent meg az idén a csomagkézbesítéssel kapcsolatos kritikus cikk. A posta a csomagpiacon olyan cégekkel versenyez, amelyek tisztán profittermelő vállalatok, jellemzően a külföldi nemzeti posták leányvállalatai. Valójában egyrészt csak azokra a településekre viszik el a csomagot, ahol ez számukra kifizetődő, másrészt pedig nem visznek el minden méretű és alakú csomagot, fő szempont náluk, hogy a lehető legnagyobb nyereséget érjék el.
A Magyar Posta állami közszolgáltató, ezért minden helyzetben minden egyes magyar állampolgárhoz el kell juttatnia a posta szolgáltatásait, függetlenül attól, hogy az költséghatékonyan megvalósítható-e. A 156 éves múltra visszatekintő Magyar Posta a 21. században is képes a megnövekedett munkaterhelés mellett magas színvonalú szolgáltatást nyújtani. A tények és az eredmények feljogosítanak minket arra, hogy a nagy nyugat-európai postákhoz hasonlóan meghatározó szerepet töltsünk be mind a hazai, mind a nemzetközi logisztikai piacon.
Rengeteg a panasz a csomagküldő, házhoz szállító szolgáltatások minősége kapcsán. Említette, hogy a postáról nem cikkeznek, de hogyan teljesítenek ezen a téren?
Éves szinten nagyságrendileg
30-35 millió csomagot és több mint 400 millió levelet kézbesítünk,
mindeközben mintegy 800 ezer telefonos és e-mailes ügyfélszolgálati megkeresést kezelünk, amelyeknek csak töredéke panasz, és nem csupán a csomagkézbesítéssel kapcsolatosak, hanem az összes postai szolgáltatással.
A csomagokkal kapcsolatos panaszok mennyisége értelemszerűen leköveti a csomagvolumen növekedését, de közel sem növekszik olyan mértékben, mint amennyivel a küldeménydarabszám. Ez azt jelzi, hogy a logisztikai teljesítésünk jobb, mint az elmúlt években.
Nyakunkon a karácsonyi roham. Hogyan készül az idei ünnepekre a Magyar Posta?
A posta számára az ünnepi időszak minden évben kiemelt jelentőségű, hiszen az e-kereskedelem volumene hagyományosan ekkor tetőzik. Üzleti partnereink heti előrejelzést adnak a várható csomagfeladásaikról, ennek alapján megtervezzük a logisztikai és humánerőforrás-kapacitásainkat, így év végén is fenn tudjuk tartani az év közben megszokott jó minőséget. Egyetemes szolgáltatói létünk ebből a szempontból előny a versenytársainkkal szemben, hiszen extrém esetben – értelemszerű korlátozásokkal – a levélkézbesítő hálózatot is igénybe tudjuk venni a csomagok házhoz szállításához.
Novemberben 130 Volkswagen Craftert állítottunk szolgálatba, amivel a téli csúcsidőszak megnövekedett csomagforgalma is biztonsággal kiszolgálható. Mindemellett folyamatosan cseréljük egyre modernebbekre a kézbesítők digitális eszközeit. Mindezek együttes eredménye, hogy a konkurenciánál tapasztalható diszfunkciók a postánál nem jelentkeznek, a csomagok időben megérkeznek ügyfeleinkhez. Azonban ahhoz, hogy mindenkinek békés legyen a karácsonya, az ügyfeleink is kellenek.
Az időben megrendelt csomagok tudnak időben a karácsonyfa alá kerülni, ehhez – belföldi webáruházból tervezett vásárlás esetén –
december 18-ig érdemes postára adni a kívánt csomagot.
Európán belül december második hetében javasoljuk az ajándékokat postára adni. Munkatársaink a kihívást jelentő időszakokban is példaértékű tanúbizonyságot tesznek szakértelmükről, lojalitásukról, rugalmasságukról, eredmény- és ügyfélközpontú magatartásukról, amit szeretnék nekik e sorokkal is megköszönni.
Mi a személyes motivációja, ami segíti a munkájában?
Nagy családban nevelkedtem, ahogy említettem már, tizenegy testvérem van, szüleim közismert olimpiai sportolók. Édesanyámtól sok minden más mellett megtanultam, hogy milyen fontos az egymás megértése és az együttműködés, amelyet munkám során én is fontosnak tartok. Édesapámtól megtanultam, hogy a kemény és kitartó alázattal végzett munkának mindig megvan az eredménye. Soha ne követeljek másoktól többet, mint amit magamtól is elvárnék. Nekem ez a motivációm, hogy mindenben példát tudjak mutatni, és háromgyermekes édesapaként ezt szeretném a gyermekeimnek is átadni.
Vallottak a magyar webáruházak: eddig kell rendelni, hogy biztosan megérkezzenek az ajándékok karácsonyra
Napokon belül beindul a karácsonyi vásárlási láz, amikor hirtelen több tízezren adják fel a rendelésüket az online webshopokban. Ennek apropóján kérdeztük a legnagyobb magyar webáruházakat, hogy meddig kell leadniuk a vásárlóknak a rendelést ahhoz, hogy december 24-re, szentestére rendben megérkezzenek az ajándékok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.