Vallottak a magyar webáruházak: eddig kell rendelni, hogy biztosan megérkezzenek az ajándékok karácsonyra
Nem érdemes az utolsó napokra halogatni a vásárlást az online webshopokban, ugyanis korántsem nem biztos, hogy december 24-re megérkeznek a karácsonyi ajándékok – ez derült ki a legnagyobb hazai webáruházak lapunknak elküldött válaszaiból. Az Alzától, a Media Marktól és az eMAG-tól is azt akartuk megtudni, hogy idén mekkora forgalmat tapasztalnak, meddig érdemes feladni a rendelést és mit ajánlanak a vásárlóknak, azaz csomagponton vegyék át, vagy futárral szállíttassák ki a rendelésüket.

Alza: december 22-ig lehet biztosan rendelni
A békés és zökkenőmentes karácsonyi szezon biztosítása érdekében az Alza vásárlói jelenleg magabiztosan rendelhetnek a készleten lévő termékekből karácsonyi szállítással december 22-ig bezárólag – írta az Alza. A webáruház szerint határidő a boltokba és az AlzaBoxokba történő szállítás esetén érvényes, és a körülmények alakulásának fényében december 23-ra is változhat.
Az AlzaBoxok napi 24 órában, míg az üzletek reggel 8 és este 8 között vannak nyitva a hét minden napján, december 24-én is délig várják a vásárlókat, akik a weboldalon tájékozódhatnak a boltban azonnal elérhető termékek árukészletéről is. Országszerte már 400 Alzaboxba és öt boltba, köztük a legújabb győri üzletükbe tudnak rendelni a vásárlók, az AlzaPlus+ tagok ráadásul ingyen.
Amennyiben a termék mérete megengedi, javasoljuk az Alzaboxokba történő szállítást, hiszen ezek a hét minden napján 24 órában elérhetők, nagy méretű termékeket a boltokba szállítunk
– írták. Ami a forgalmat illeti, az Alza októberi saját kérdőíves felmérése szerint 858 válaszadó
- 25 százaléka tervez 100 ezer forint felett,
- míg 24 százaléka 50 ezer és 100 ezer forint között költeni, elsősorban műszaki cikkekre és játékokra,
- 19 százalék jelölte meg a 30 ezer és 50 ezer forint közötti összeget,
- 24 százalék 10 ezer és 30 ezer forint között,
- míg 9 százalék 10 ezer forint alatt tervez költeni idén karácsonyra.
Hozzátették, mindent megtesznek, hogy a termékek időben ki tudják szállítani. „Abban az esetben, ha a termék a vállalt időkereten túl kerül kiszállításra, a szállítás díja automatikusan jóváírásra kerül” – írják.
eMAG: 1–6 munkanapon belül tudnak teljesíteni
Az eMag a Világgazdaság kérdésére azt közölte, hogy jelenleg minden kedvezően alakul a kiszállítások terén: a november 15-én tartott eMAG Black Friday rendeléseinek közel háromnegyedét már az első héten kiszállították.
„Az idei karácsonyi szezonra alapos tervezéssel, a logisztikai hálózat bővítésével készülünk, az idén decemberi eMAG-rendeléseket várhatóan átlagosan 1–6 munkanapon belül teljesíteni fogjuk, ilyen határidővel érdemes kalkulálni a karácsonyi rendelések kapcsán.”
Arra a kérdésre, hogy mit ajánlanak, a futárszolgálatot vagy a csomagpontokat, azt írták, hogy amelyik az ügyfél számára kényelmesebb átvételi lehetőség. Az eMAG-os rendeléseket több mint 1200 csomagautomatában lehet átvenni országszerte, jelenleg tízből hat-hét eMAG-on megrendelt terméket kérnek csomagautomatás átvétellel, míg a házhoz szállítással kért rendelések aránya 30-40 százalék körüli. Ha valakinek a rendelése mégsem nem érkezne meg időben, azt arra kérik, vegye fel a kapcsolatot az ügyfélszolgálatukkal, ahol egyedileg segíteni fognak neki.
Media Markt: legkésőbb december 18-ig le kell adni a rendeléseket
„Azt tanácsoljuk, hogy a rendeléseiket legkésőbb december 18-ig adják le, így nagy valószínűséggel a csomagjuk még időben megérkezik karácsonyra. December 18. után azonban már inkább az áruházi átvételt javasoljuk, mert így a készleten lévő termékeket akár egy órán belül is átvehetik, ráadásul további extra szolgáltatásokat is igénybe vehetnek” – írta a Media Markt.
Ugyanakkor ők elsősorban a házhoz szállítást ajánlják az ünnepi időszakban. A csomagpontok és automaták kapacitása a karácsony előtti napokban telítődhet, ami késedelmeket okozhat. A futárszolgálattal való kézbesítés esetén nagyobb az esélye, hogy a rendelés még az ünnepek előtt célba ér.
Elárulták azt is, hogy novemberben az átlagos rendelési érték bruttó 106 ezer forint volt, amely körülbelül 3 százalékos növekedés a tavalyi év azonos időszakához képest, ami szerintük jól tükrözi a vásárlási hajlandóság emelkedését a szezon legfontosabb hónapjában.
Temu: december 18-ig javasolja a csomagküldő a rendelés leadását
Kerestük kérdéseinkkel a kínai webáruházat, a Temut is, ugyan cikkünk megírásáig nem válaszoltak, de a Sonline múlt héten azt írta, hogy a legnagyobb csomagküldő vállalatok is arra ösztönzik ügyfeleit, hogy minél gyorsabban adják le megrendeléseiket. „Az online rendeléstől számított kiszállítási idő nagymértékben függ az adott üzlettől és annak erőforrásaitól, hiszen a csomagok előkészítése az ő feladatuk” – nyilatkozta a GLS Hungary Kft. ügyvezetője.
A Packeta ugyancsak arra figyelmeztet, hogy
a csomagpontokra történő kézbesítés esetében legkésőbb december 18-i határidővel javasolt a feladás, hogy még karácsonyra megérkezzen a kívánt csomag.
A Magyar Posta viszont arra hívta fel a figyelmet, hogy csak azok a távol-keleti csomagok érkeznek meg időben, amelyeket már hetekkel ezelőtt megrendeltek.
Akik most terveznek külföldi webáruházból karácsonyi ajándékot rendelni, azoknak számolniuk kell azzal az eshetőséggel is, hogy – a karácsonyi megnövekedett csomagmennyiség miatt – a megrendelt termékeiket az ünnepek után kapják kézhez, ezért javasoljuk, hogy inkább a hazai webshopok kínálatából válasszanak
– írta a Magyar Posta kommunikációs osztálya sajtóválaszában.
A tavalyinál jóval optimistábbak a webáruházak a karácsonyt illetően
A reálbérek újbóli emelkedése jó eséllyel már megmutatkozik az idei karácsonyi költésekben is. Az ilyenkor fókuszba kerülő termékeket forgalmazó webáruházaknak 50 százaléka a tavalyi szezonhoz képest magasabb forgalmat vár, miközben a tavalyihoz hasonló szint ismétlődésére számít további 28 százalékuk. Mindez jelentős elmozdulás a 2023-as adatokhoz képest: ekkor csupán 32 százalék volt a forgalom növekedését valószínűsítő kereskedők aránya – derül ki az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál gyorsfelmérésében részt vevő közel száz hazai internetes áruház válaszaiból.
A korábbinál pozitívabb várakozásokat részben alátámasztják az online kereskedőknek a Black Friday kapcsán szerzett tapasztalatai is. A teljes megkérdezett kör 44 százaléka szervezett akciót erre az időszakra, és
- az akciózók 53 százaléka a forgalom növekedéséről,
- 21 százaléka pedig stagnálásról számolt be tavalyhoz képest,
- visszaesést csupán 27 százalékuk jelzett.
Tény ugyanakkor, hogy a kereskedők az idei Black Friday szezonnak eleve nagyobb elvárásokkal futottak neki. Ennek is köszönhető, hogy csak 27 százaléknyian tapasztaltak az általuk vártnál jobb forgalmat, a többé-kevésbé csalódottak aránya pedig elérte a 35 százalékot is.
„A belföldi e-kereskedelem szereplőinek várakozásai viszonylag jól tükrözik a piacra vonatkozó idei előrejelzéseket, amelyek mintegy 8-9 százalékos növekedéssel számolnak tavalyhoz képest – mondta Dévavári Dezső, az Olcsóbbat.hu vezetője. – Jól mutatja ugyanakkor a hazai szereplők előtt tornyosuló kihívások komolyságát, hogy alig több mint egy év alatt látványosan megváltoztak a piaci erőviszonyok.
A Temu a tavalyi megjelenése után hónapok alatt a magyar piacot kiszolgáló legnagyobb szereplővé vált, vásárlói bázisa már idén félévkor elérte az 1,5 milliót, és egyes piaci előrejelzések szerint a kínai óriás az év végére már akár a 10 milliós rendelésszámot is elérheti. Ennek is köszönhető, hogy a külföldi webáruházak immár a teljes hazai piac negyedét lefedik.


