Bő egy évvel ezelőtt nyitotta meg első és egyelőre egyetlen magyarországi irodáját a Nova Post ukrán csomagszállító vállalat. Hazánk volt a tizedik ország, ahol a cég irodát nyitott, jelenleg 16 európai országban működnek. A Nova Post stratégiája az, hogy minden olyan országban jelen szeretne lenni, ahol nagyszámú ukrán kisebbség él. Az elmúlt években látott terjeszkedés mögötti piaci igénynek szomorú apropója is van, hisz a 2022 februárjában kezdődött orosz–ukrán háború miatt sok ukrajnai lakos hagyta el hazáját.
A 2001-ben alapított, kijevi központú vállalat azonban nemcsak a helyi ukránokat célozza meg, szolgáltatásai természetesen bárki számára elérhetők, bárki besétálhat a Teréz körúton található Nova Post irodába, amely postafiók és coworking közösségi tér is egyben. Az elmúlt egy év tapasztalatairól, a vállalat magyarországi teljesítményéről és a jövőbeli tervekről Vladyslav Marunkov, a Nova Post Magyarországért, Szlovákiáért és Ausztriáért felelős vezérigazgatója beszélt a Világgazdaságnak.
A nyitáskor azt jelölték meg célnak, hogy a budapesti iroda ne csak egy postafiók, hanem egy találkozási pont is legyen az ukrán közösségnek. Sikerült elérni ezt a célt?
Igen. A Nova Post budapesti fiókja egyedi a maga nemében, mivel az emeleten coworkingrészleggel is rendelkezik. Ennek is köszönhető, hogy a fiók az ukránok találkozóhelyévé vált. Vannak, akik a nyugodt légkör miatt járnak ide dolgozni, mások kapcsolatépítés céljából. A coworking helyiségünk több kreatív találkozónak és rendezvénynek is otthont adott. Egyelőre nem olyan gyakran, mint szeretnénk, de fontos számunkra, hogy ez a hely összehozza az ukránokat.
A fő tevékenység mégiscsak a csomagküldés. Ebben hogy teljesített a Nova Post Magyarország?
Az elmúlt egy évben összesen 35 ezer csomagot kézbesítettünk: Ukrajnába, Ukrajnából, Magyarországon belül és Európa több szegletébe. Eddig 16 500 ügyfél vette igénybe szolgáltatásainkat. Magyarországról a legtöbb küldeményt Ukrajnába küldik, ezek a csomagok többnyire ruházati és élelmiszeripari termékeket tartalmaznak.
Melyek voltak a legsűrűbb időszakok az elmúlt bő egy évben?
Ahogy másoknál, úgy nálunk is a legforgalmasabb időszak általában november és december. Ekkor kezdődik a főszezon: a Black Friday, a Cyber Monday, az ünnepi leárazások, valamint az újévre és a karácsonyra való felkészülés. Sokan rendelnek ajándékokat családjuknak és barátaiknak, ami a kiszállítások jelentős növekedését eredményezi. Azokban az országokban, ahol a Nova Post már több mint két éve működik, ebben az időszakban 40-50 százalékos növekedést tapasztaltunk a küldemények mennyiségében.
Arról vannak adataik, hogy az ügyfeleik között milyen arányban vannak jelen az itt élő ukránok, valamint a magyar vásárlók?
Jelenleg az ügyfeleink többségében ukránok, a budapesti fiókot 85 százalékban ők keresik fel. A másik 15 százalékba tartoznak a magyarok, valamint az összes többi ország Budapesten tartózkodó állampolgárai is. Az utóbbi időszakban egyébként pozitív tendencia, hogy egyre több magyar keres fel minket.
Úgy vélem, hogy ez a szolgáltatásaink minőségének is köszönhető, hiszen Magyarországon belül bármilyen címére vállaljuk a kézbesítést. Ráadásul a futár nemcsak csomagot kézbesít, hanem előre csomagolt küldeményt is átvehet, akár otthonról, akár irodából. Ezt a szolgáltatás pedig weboldalon, mobilalkalmazáson és telefonon keresztül is meg lehet rendelni. Emellett 521 partner csomagmegőrző pontra és 1855 csomagautomatához tudunk kézbesíteni országszerte. Szintén fontos eleme a szolgáltatásnak, hogy 150 euró (nagyjából 61 ezer forint) értékhatárig minden csomagra ingyenes biztosítást is kötünk.
Jelenleg mekkora csapattal dolgozik Magyarországon a Nova Post?
A csapat jelenleg kilenc tapasztalt szakemberből áll, akik mindegyike egy-egy fontos munkaterületért felel. Köztük van a vezérigazgató, a HR-vezető, a fiókvezető, négy operátor, egy futár és egy marketingszakember. Mivel fontosnak tartjuk az ügyfelekkel való kommunikációt, minden munkatársunk beszél ukránul és magyarul is, így bárki érkezik hozzánk, nem lesznek nyelvi akadályok.
Tervben van további terjeszkedés is az országon belül?
Szeretnénk bővülni, de egyelőre nem új irodák nyitására, hanem a szolgáltatások körének bővítésére összpontosítunk. A magánügyfelek számára az aznap átvehető belföldi megrendeléseket és a fiókon belüli tárolást szeretnék bevezetni, valamint készítünk egy egyszerű költségkalkulátort is. Az üzleti ügyfelek számára pedig jövőre bevezetjük az utánvétes fizetés lehetőségét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.