Számos híradás szólt az utóbbi hetekben arról, hogy azért várakozik jó pár cseppfolyós gázt (LNG) szállító hajó az energiára szomjas Európa kikötőiben, mert nem tudja fogadni a gázt az infrastruktúra. A Handelsblatt prózaibb okot talált arra, miért lassultak le a szállítások.
A német lap a Szeisu Maru nevű, 288 méter hosszú LNG-hajó példáját említi, amely háromcsomós sebességgel napok óta Hága és Rotterdam közt pöfög a tengeren. Ugyanilyen csigatempót figyeltek meg a Grace Dahlia LNG-tanker esetében a madeirai Funchalnál, ezt teszi a Sinsu Maru Portugália közelében és a Rudolf Samoylovich a Csatorna bejáratánál.
Több mint 30 cseppfolyós gázt szállító tanker úszkál az európai partok közvetlen közelében
– írta a londoni székhelyű Vortex piacelemző cég. A Vesselfinder nevű online helymeghatározó portál szerint ezek három-nyolc csomós sebességgel utaznak, ami a félgőznél is lassúbb.
A konténerszállítók korábbi dugójától eltérően ez a csigatempó nem annak tudható be, hogy elégtelenek lennének a kirakodási kapacitások Rotterdamban vagy a spanyol Barcelona, Huelva és Gijón kikötőben – írta a lap.
A londoni elemzők szerint a furcsa viselkedés oka, hogy az eladók magasabb árra várnak a szállítmányokért, melyek 60 százaléka Ausztráliából, Katarból és az Egyesült Államokból érkezik. Ennek megfelelően arra ösztökélték a szállítócégeiket – köztük az NYK-t, a Trans Pacific Shippinget és a DY Tankerst –, hogy fékezzék le a sebességet.
Ennek az lett a következménye, hogy gigantikus „úszó gáztárolók” jöttek létre a hajókból, különösen a Csatornán és a Cádizi-öbölben. Az ezeken a hajókon rostokoló földgáz 2,7 millió háztartás fűtésére volna elegendő egy egész évig.
A Handelsblatt számításai szerint a „befagyott” gáz értéke 3,4 milliárd dollár körül lehet a jelenlegi árakon. Ha azonban decemberig vagy januárig sem rakodnak ki, az európaiak a dílerek számítása szerint hajlandók lesznek megint többet fizetni.
Éppen ez az, hogy jelen pillanatban nem, hiszen a földgáz azonnali árai az őszkezdet rekordmagas szintjeiről drasztikusan csökkentek. A hektikus kereslet, a takarékoskodás és a szokatlanul meleg októberi hőmérséklet nyomán a gáztárolók sok európai országban megteltek. A németek és a franciák 99 százalékos töltöttségnél járnak, a belgák pedig éppenséggel 100 százalékot jelentettek.