Az elvárásnak nem száz százalékban megfelelők is kaphatnak állást
Akár diploma nélkül is taníthatnak a jövőben a pályakezdő pedagógusok, ezzel kívánják enyhíteni a munkaerőhiányt az oktatásban. A Világgazdaság által megkérdezett szakértők szerint a vállalatok is hasonló problémával küzdenek. Gyakran pedig a nem teljesen megfelelő jelentkezőket is felveszik, csak hogy legyen elegendő emberük.
Latyák Balázs
2019.06.28, 13:21
Megosztom a cikket
Hatalmas a munkaerőhiány az országban, a pályakezdő tanárok már diploma nélkül is megkapják ugyanazt a bért, mint a felsőfokú végzettséggel rendelkező pedagógusok, csak helyezkedjenek el, és tanítsanak. A helyzettel az elmúlt években a kormány több területen szembesülhetett, nem véletlen, hogy Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára a köztelevízió egyik adásában bejelentette: terveik szerint úgy módosítják a köznevelésről szóló törvényt, hogy a végzett hallgatók nyelvvizsga nélkül is taníthassanak. A munkaerőhiány mindazonáltal nem csupán az oktatásban jellemző, számos területen okoz óriási gondot.
A legnagyobb hiány továbbra is a fizikai munkát igénylő állások esetében van, emellett szakmunkások iránt a legnagyobb a kereslet
– közölte a Világgazdasággal Ficza János, a Workania.hu állásportál kommunikációs munkatársa. A szakember szerint a diplomás állások közül is ki lehet emelni kettőt, mérnökből és orvosból ugyanis hatalmas a hiány. Az iparágak között a gyártás és termelés, az informatika és a vendéglátóipar van a legnehezebb helyzetben, de sok a betöltetlen állás az építőipar, az egészségügy és a kiskereskedelem területén is.
Felvetődik a kérdés, hogy a munkaerőhiány képes-e olyan mértéket ölteni hazánkban, hogy a sokszor túlzott elvárasoknak nem száz százalékig megfelelő jelölteket is szinte válogatás nélkül felvegyék. Ezzel kapcsolatban Pelle Dávid, az MP Solutions Kft. ügyvezetője lapunknak kifejtette: ez alapvetően nem rossz tendencia, hiszen egyszer fel kell szippantania a munkaerőpiacnak azokat a jelölteket is, akik tapasztalatlanabbak egy területen, cserébe lojálisak, és nyitottak a fejlődésre.
Számtalan esetben látunk példát arra, hogy egy fél éve felvett munkavállaló a legjobb emberré növi ki magát egy csapatban, mert eddig a lehetőségre várt. Ezek a munkavállalók gyakran kitartóbbak, hálásak a lehetőségért, és tovább is maradnak egy cégnél
– mondta. Az ügyvezető szerint ugyanakkor ezzel megnő a cégek felelőssége, és még többet kell dolgozniuk a munkavállalóik megtartásán, ami a jelen munkaerőpiaci trendek és a Z generáció munkába állásával kapcsolatos extra kihívások következménye.
A munkaadók elvárásai szinte minden területen megváltoztak: a kreatív önéletrajz, a biztos nyelvtudás és az agilis fellépés jelentős mértékben felértékelődött. Egyre jobban eltolódnak a hirdetők elvárásai a soft skillek, készségek, képességek irányába, ezeket érdemes megcsillogtatni az interjún, mert a legtöbb munkáltató sokkal nyitottabb egy jó potenciálra, mint egy kész emberre.
A hazai cégek ráadásul próbálnak minden lehetőséget megragadni, hogy magukhoz csábítsák és megtartsák az alkalmazottakat.
Fotó: Shutterstock
Ez a jelenség – mondja Ficza János – a korábban unortodoxnak számító toborzási módszerek (például a közösségi média használata, a munkáltatói márkaépítés, a külföldön élők és külföldiek toborzása, az iskolákkal való szorosabb együttműködés, a továbbképzések és tréningek támogatása, szervezése) jelentőségét is átértékelte, használatossá tette az utóbbi években. Pelle Dávid ehhez hozzátette, hogy a megtartás mostanában valóban az egyik legfontosabb hívószó, hiszen ha már nehezebben találnak embert a cégek, akkor igyekeznek legalább megtartani azokat, akik már náluk dolgoznak.
Klasszikus mondás, hogy a megtartás az új toborzás, és ez nemcsak játék a szavakkal, hanem a valóság. Nincs rá recept vagy leírás, hogy hogyan kell jól csinálni, ez minden cég és cégkultúra esetében eltérő, és nagyon fontos, hogy a munkáltatói márkaépítés teljes életciklusát le kell fedni, mert néha többet tudnak ártani magunknak a vállalatok, ha nem kidolgozott stratégia alapján haladnak, hanem csak bele-belenyúlnak a témába egy-egy akcióval
– jelentette ki.
Az MP Solutions ügyvezetője szerint emellett azt is érdemes kiemelni, hogy a cégek már nem a jelöltek hátterét ellenőrzik, hanem a jelöltek mérik fel a vállalatokat a közösségi médiában és egyéb digitális platformokon való megjelenésük, szerepvállalásuk alapján. A kezdeti benyomásokat, a kifelé mutatott képet, impulzusokat viszont hosszú távon kell visszaigazolni és fenntartani. A vezetők személye is óriási befolyásoló tényező, amikor arról dönt egy kolléga, hogy a cégnél maradjon-e. Minél erősebb a vezető empatikus készsége, minél bevonóbb a vállalati közeg, annál könnyebben találja meg önmagát az ott dolgozó.
Ne féljünk felelősséget adni, nem mindenkinek való, de aki tud vele élni, az a munkavállaló szárnyalni fog
– hangsúlyozta Pelle Dávid.
A munkaerőhiánnyal sújtott időszakban érdemes megemlíteni a versenyképes bérezést is. Ficza János szerint az elmúlt években felértékelődött a várható fizetés megjelölésének az igénye – sokkal nagyobb eséllyel talál jelentkezőket az a cég, amelyik az álláshirdetésben megjelöli, hogy mekkora bérre számíthatnak a dolgozók. Pelle Dávid ehhez hozzátette, hogy a megfelelő bérezést egy jól célzott bérpiaci felmérés segítségével hatékonyan tudják rendezni a cégek. Manapság már a többféle, egyénre szabott, akár csak gesztusértékű juttatásokkal tudja egy cég motiválni a dolgozóit, ami a rugalmas munkaidőtől kezdve a gyermekbarát munkahelyig, a visszatérő kismamák támogatásán át rengeteg dolgot érinthet.
Már a hirdetésen is elbukhat minden
A munkaerőhiány miatt előfordul, hogy szinte senki sem jelentkezik egy hirdetésre, ugyanakkor egy jól megírt, jól célzott felhívás esetében ennek nem lenne szabad előfordulnia. Fontos, hogy a munkáltatók a megfelelő hívószavakat használják hirdetésük megírásakor, és az elvárásokat inkább minimálisra redukálják, hiszen a tanulható képességeket nem föltétlenül kell elvárnunk a jelentkezőktől. A munkavállalók hamarabb jelentkeznek olyan hirdetésekre, ahol a cég konkrétumokkal és valós információs tartalommal tudja bemutatni magát és a betöltésre váró pozíció részleteit. | VG
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.