A szerb piacon továbbra is a magas károsanyag-kibocsátású, sokszor leharcolt állapotú, 15-20 éves használt autók a legkeresettebbek.
Tóth Péter, Vajdaság
2021.04.15, 15:30
Megosztom a cikket
Annak ellenére, hogy a tervek szerint július 5-től a műszaki ellenőrzéskor az autók károsanyag-kibocsátását is ellenőrzik majd,
a szerb piacon továbbra is a magas károsanyag-kibocsátású, sokszor leharcolt állapotú, 15-20 éves használt autók a legkeresettebbek.
A legnépszerűbb, használt autókra vonatkozó hirdetéseket közlő portál üzemeltetőjének adatai szerint az év első két hónapjában a 2005 és 2007 között gyártott autókból vásárolták a legtöbbet. Az értékesített autók mintegy harmada tartozik ebbe a korosztályba. A tavalyelőtt eladott használt autók harmada szintén 15 évnél idősebb volt, így a trend változatlan. Az elkelt személyautók többségének Euro 4-es besorolású motorja van, de az Euro 3-as motorokkal szerelt gépkocsik ugyanolyan népszerűek. A lankadatlan keresletnek köszönhetően az e két motorkategóriát képviselő járművek ára stabilan tartja magát. Kérdés, hogy meddig.
A tervek szerint ugyanis azokat az autókat, amelyeket 2014. március 1. után vittek be az országba, és akkor kaptak szerb rendszámot, szigorúbban ellenőrzik majd, mint azokat, amelyeket e dátum előtt jegyeztek be.
Fotó: Shutterstock
Ez azt jelenti, hogy két ugyanolyan autó esetében más szabály lesz érvényes a bejegyzés dátumának függvényében, ami sokak szerint diszkriminatív és elfogadhatatlan. Szerbiában nem lenne példa nélküli, ha az utolsó pillanatban mégis másként döntenének. A statisztikák szerint egy új vagy öt évnél fiatalabb autó megvásárlását a szerbek kevesebb mint 15 százaléka engedheti meg magának, s ez az arány évek óta változatlan. A legfeljebb ötéves autók ára a nyugati piacon is emelkedett, és a drágulás Szerbiába is begyűrűzött, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan ezereurós felárat lehet elkérni ezekért a viszonylag új autókért.
A járvány megtette a hatását a szerbiai autópiacon is. Tavaly a legnagyobb mértékben az új járművek értékesítése csappant meg. Az előző évek átlagához képest 23,3 százalékkal kevesebb, 26 241 új autó talált gazdára.
A használt járművek piacát ugyancsak visszaesés jellemezte, azonban mindössze 7 százalékos volt a csökkenés. Az importált használt autók 75 százaléka tíz évnél idősebb volt, és az értékük 3000 és 5000 euró között alakult. Összesen mintegy 130 ezer gépjárművet – újat és használtat vegyesen – értékesítettek Szerbiában 2020-ban. A használtak piacán a legnépszerűbb a Volkswagen, majd az Opel, az Audi és a Peugeot következik a sorban. Az új autók között a listavezető a Skoda, második helyen a Fiat áll – amelyet helyben, Kragujevácban is gyártanak –, a dobogó harmadik fokára pedig a Renault parkolt le.
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.