Tanácsok A kis cégeknek a helyzetük hazai stabilizálása rendkívül fontos, mert ez jelent biztos hátteret
Milyen előnyt és kihívást jelent egy kisvállalkozásnak a piacon hasznosítani a termékeket? Ezúttal erről beszélgettünk dr. Szekeres Györggyel, a Hisztopatológia Kft. ügyvezető igazgatójával, aki szerint egyszerre öröm és bánat forrása az innovatív kisvállalkozás.
– Könnyebb az innováció egy kisvállalkozásnak?
– Változó. Könnyebb, ha a gyorsaság, rugalmasság számít, de nehezebb, ha a finanszírozásról van szó, mert egy kisvállalkozás nem rendelkezik akkora tartalékokkal, hogy például „mellényzsebből” kifizessen licencia díjakat, tanulmányokat vegyen vagy készíttessen. Könnyebb motiválni a munkatársakat az egy-egy fejlesztésben való intenzívebb részvételre, de nehezebb, ha egy összetettebb feladathoz nincsenek meg a saját kompetenciák, nem lehet átsétálni egy másik osztályra vagy részlegbe konzultálni szakemberekkel, illetve lehet külső tudást bevonni, de az nincs ingyen. Könnyebb függetlenül dolgozni, de nem mindig könnyű a felelősséget is vállalni. A legjelentősebb előny talán akkor jelentkezik, amikor a költségeket kell a hasznosítás árbevételével amortizálni, mert sokkal kisebb infrastruktúrát, adminisztrációt, stb. kell eltartani, mint egy nagyvállalatnak, bár nálunk még mindig nagyon magasak a bérekre jutó terhek, ami erősen rontja a versenyképességet, különösen az olyan „ügyetlen” cégeknél, mint a mienk, ahol senki nincs minimálbéren.
– Szépen nő az árbevételük. Minek köszönhető ez?
– Igazából soha nem lehetünk elégedettek. Vannak olyan új termékeink, mint például a HISTOLS® termékcsalád több tagja, melyek viszonylag gyorsan megkapaszkodtak a hazai piacon és szépen haladnak előre már több országban is. Csak mellékesen jegyzem meg, hogy ezek tipikusan igazolják, mennyire nem igaz az export irányú forgalmazás dogmatikus erőltetése. A hazai piacon való stabilizálás prioritása rendkívül fontos a kkv-k termékeinek, ez nem csak Magyarországon ad biztos hátteret a kis cégeknek.
– Ez a jelenség konkrétan miként mutatkozott meg a Hisztopatológiánál?
– A HISTOLS® termékcsaládot 2011 nyarán vezettük be, ennek tagjai már 2012-ben ismertté váltak a magyar egészségügy laboratóriumaiban. Ezek a legjobban forgalmazott termékeink lettek, idén pedig már az első negyedévben a múlt év felének szintjén áll az eladott mennyiség, elsősorban az export megindulásának köszönhetően. De aztán vannak olyanok is, melyek lassabban haladnak, vagy azért, mert nem könnyű a potenciális vevőkkel elhitetni a mi termékeink előnyeit, vagy mert egyéb, szintén elsősorban kommunikációs nehézségek miatt nem könnyű a vevők elérése. Szóval, sok munka van a növekvő árbevételünk mögött, aminek nincs vége, hátradőlni nem lehet, mert mindig egyre újabb termékeket kell felmutatni a piacnak, különben eltűnünk. Ebben az összefüggésben szívesen utalnék a honlapunk (www.histopat.hu) nyitóoldalán olvasható Edison idézet igazára.
– A már említett, főleg a marketing és a kommunikáció nehézségeivel kapcsolatos nehézségek mellett milyen egyéb, szakmai, gyártási és kereskedelmi gonddal-bajjal kell megküzdeniük?
– Ismert az a sajátos kkv-probléma, ha egy termék vagy termékcsalád túl gyorsan, a tervezettnél nagyobb mértékben hódítja meg a piacot. Ekkor ugyanis a kis raktárkészletek gyorsan kiürülnek és mielőtt az árbevétel realizálódik, nagyobb beruházást, beszerzést, foglalkoztatást igényel az új, nagyobb sorozatok gyártása, így akár még paradox eladósodottságot is eredményezhet a jelenség. Mi szerencsére találtunk befektetői segítséget a Széchenyi Tőkealap részéről. De előtte igen nehéz helyzetbe kerültünk éppen a HISTOLS® termékcsalád múlt évi sikere miatt. Emellett nem szabad elfelejtenünk, hogy nem vagyunk kereskedők. Orvosok, biológusok, közgazdászok alkotják a csapatot, valamint egy-egy fejlesztés során volt már közöttünk mérnök, informatikus, de kereskedő egy sem, mert egyelőre még nem is tudná kihasználni a munkaidejét. Így külső forgalmazóra kell hagyatkoznunk, még akkor is, ha valamennyit elvisz az árrésből. Neki van kapacitása a potenciális fogyasztók felkeresésére, termékeink bevonására a tenderek portfólióiba. A hazai piacon is viszonteladóval - immár négy éve az Izinta Kft.-vel - dolgozunk. Úgy látom, ez mindkettőnknek bejött. Most éppen azon munkálkodunk, hogy bizonyos termékcsoportokat, így a viszont-eladott, nem saját fejlesztésűeket önállóan átveszi, ezzel a kompetenciáinknak jobban megfelelő fejlesztésekre több kapacitásunk jut, és megszabadulunk egy csomó logisztikai, vámkezelési és hasonló adminisztratív feladattól. A szakmai gondok között, amikkel meg kell küzdenünk, az egyik legfontosabb a szellemi tulajdon- és iparjogvédelem. Az új fejlesztéseknél egyrészt azt kell megvizsgálni, hogy kérhető-e oltalom a megoldásra, azaz elég új-e, másrészt azt, hogy nem ütközik-e már oltalommal bíró megoldásba.
*A tehetség 1 százalék ihlet és 99 százalék verejték. (Genius is 1 percent inspiration and 99 percent perspiration.)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.