BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagy innováció, nagy pénz?

Az innováció fontos hajtóerő a vállalatok életében, megfelelő hozzáállással sok pénzt is hoz, ám a lényege mégsem ez, hanem a fejlődés és a stabilitás – hangsúlyozták a Világgazdaság konferenciáján megkérdezett vállalatvezetők.

Károlyi László, a Legrand Magyarország vezérigazgatója szerint náluk természetes az innováció, ami az egyszerűnek tűnő villanykapcsolóktól kezdve az androidos telefonról távirányítható lakberendezések informatikai rendszeréig sok mindenben megjelenik. Vannak persze, akik még ma is a villanykapcsolókat társítják a céghez, és lehet is ebben valami, hiszen ha a Szentesen gyártott ilyen termékeiket mind itt építették volna be, akkor Magyarország valamennyi épületében ilyen kapcsoló lenne. A vállalat folyamatosan nagy hangsúlyt helyez a termék- és technológia-fejlesztésre, s kutató-fejlesztő és innovációs tevékenységükkel mindig a vevői és a végfogyasztói igényekre reagálnak. Ennek köszönhetik, hogy a válság legnehezebb évein is nagyobb megrázkódtatások nélkül jutott túl a társaság. „Az élet velejárója a váltás, ezt kellene tudatosítani mindenkiben” – hangsúlyozta Károlyi László. „Ehhez szemléletváltásra van szükség, hogy keressük, támogassuk az innovatív ötleteket” – tette hozzá. Úgy véli, hogy mind az oktatási, mind a támogatási rendszerben sokkal jobban meg kellene erősíteni az innovációs irányt.

Kétfajta innováció létezik: az egyik új termék, új eljárás létrehozását, a másik mások által kifejlesztett termék, technológia alkalmazását jelenti. Erről beszélt Fodor István, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bionikai Innovációs Központjának vezetője. Az Ericsson Magyarország korábbi irányítója ugyanebben a panelbeszélgetésben úgy vélekedett, hogy minden iparágnak megvan a maga innovatív fázisa, és az új és alkalmazott innováció egyaránt képes arra, hogy pár év alatt jelentős eredményeket és pénzt is hozzon. Elmondta, hogy a bionika új terület, hihetetlenül nagy lehetőségek előtt áll, és elképzelhetetlen kutatás-fejlesztés és innováció nélkül. A szemléletváltáshoz életbevágóan fontos a nyitottság, a motiváltság az innovációra az oktatásban. S Magyarországon végre el kellene érni azt is, hogy „a pályázás ne a forrásvadászok, hanem eredmény- és sikerorientált vállalkozások terepe legyen”.

Lehel Zoltán büszke arra, hogy innovációs főmérnökként dolgozik a Duna Aszfaltnál. „A vállalat tulajdonosa döntött úgy, hogy szükség van erre a pozícióra, ez úttörő kezdeményezés volt a szakmánkban” – mondta a tanácskozás résztvevőinek. A tiszakécskei cég az innovációra és a környezetvédelemre helyezi a hangsúlyt. Ennek köszönhető, hogy 50-60 százalékkal kevesebb az energiafelhasználásuk, és csökkent a széndioxid kibocsátásuk is. „Az innováció az útépítő cégeknél is katalizátor lehet, a zöld közbeszerzésben és az anyagokban számtalan lehetőség van, aki akar, tud innovatív módon dolgozni, kár, hogy az egyetemek, főiskolák elfelejtették innovációs szerepüket” – jegyezte meg a Duna Aszfalt innovációs főmérnöke.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.