BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Szponzor logó
Szponzorált tartalom
Szponzorált tartalom

Nem hagyják kárba veszni az élelmiszert a magyarországi multi élelmiszerláncok (X)

Nem csupán az infláció, hanem az élelmiszer-hulladék ellen is számos eszközzel harcolnak a hazánkban jelen lévő nemzetközi élelmiszer-kiskereskedők. A veszteséget automatizált rendelési rendszerekkel csökkentik minimálisra, a nap végén az üzletekben megmaradt és fogyasztásra alkalmas élelmiszer pedig kedvezményes áron a vásárlókhoz, illetve adományként a rászorulókhoz jut el. A multi áruházláncok a hulladék mennyiségének nyomon követésével, valamint szemléletformáló jó gyakorlatokkal egymást és a lakosságot is ösztönzik, hogy minél kevesebb étel végezze a kukában.
Kép: PR cikk kép Fotó: Shutterstock

Bár a kereskedelemben az élelmiszerhulladék mintegy 4 százaléka keletkezik, a veszteség minimalizálása azonban üzleti, környezetvédelmi és társadalmi szempontból is fontos cél az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) hat nemzetközi élelmiszer-kiskereskedője (Aldi, Auchan, Lidl, Penny, SPAR és Tesco) számára. Habár több ezer termékből álló árukészlettel dolgoznak, hatékony készletezési és rendelési rendszereik lehetővé teszik a napi értékesítéshez szükséges árumennyiségek előrejelzését és optimális meghatározását. Hasonló automatizált megoldások támogatják a minőségmegőrzési, illetve fogyaszthatósági idejükhöz közeledő élelmiszerek csökkentett árú értékesítését, amivel a kereskedők és a vásárlók is jól járnak.

PR cikk kép
Fotó: Shutterstock

 

Minden falat számít

Sok nehéz helyzetben élő ember nem jut mindennap elegendő és minőségi élelmiszerhez, a multi kiskereskedelmi láncok ezért többféle módszert is alkalmaznak arra, hogy a megmaradt élelmiszer minél nagyobb hányadát juttassák el hozzájuk, illetve hasznosítsák azt, hisz a szemétlerakóba kerülő élelmiszer esetében a megtermeléséhez szükséges víz és energia is kárba vész, miközben a hulladék feldolgozásához pluszerőforrások szükségesek, tehát a kidobott élelmiszer növeli a környezeti lábnyomot.

Ennek egyik eszköze a napi szintű élelmiszermentés, melynek során az el nem adott, de még fogyasztható termékeket kedvezményes áron ajánlják fel a vásárlóknak, illetve adományként a rászorulóknak. A nemzetközi élelmiszer-kiskereskedők együttműködnek az Élelmiszermentő Központtal (ÉMK), amelynek keretében egyebek között tavaly és idén is elkészítették és megosztották az élelmiszer-hulladék csökkentésére vonatkozó terveiket. Hatékonyan működő rendszereiken keresztül és többek között olyan szakértő partnerekkel együtt dolgozva, mint a Magyar Élelmiszerbank Egyesület, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat, a Magyar Vöröskereszt vagy az Ökumenikus Segélyszervezet, évek óta célzottan és gördülékenyen juttatják el az emberi fogyasztásra alkalmas megmaradt élelmiszert a helyi közösségeknek.

PR cikk kép
Fotó: Shutterstock

 

Kevesebb hulladék, több adomány

Az ezután visszamaradó termékek általában állatmenhelyekre és vadasparkokba kerülnek, amelyek pedig az állatok takarmányozására sem alkalmasak, azoknak nagy részét biogázüzemben hasznosítják. Csak az megy a szemétlerakóba, ami már ezt követően sem használható fel. Az OKSZ tagjai között akad olyan cég, amelyik hosszú évek óta önkéntesen nyomon követi, méri és publikálja az élelmiszer-hulladékkal kapcsolatos adatait, és így folyamatosan csökkenteni tudja a hulladék, valamint növelni az élelmiszer-adományok arányát, példát mutatva ezzel az iparágban. Mások a fogyasztók tudatosságát igyekeznek növelni szemléletformáló kiadványokkal, weboldalakkal, információkkal, hogy a háztartásokban keletkező élelmiszer-hulladék is csökkenjen, és ezzel is pénzt tudjanak megtakarítani a vásárlók. A multi áruházláncok emellett olyan kezdeményezésekhez csatlakozva is felhívják a figyelmet az élelmiszer-pazarlás megelőzésére, mint az Adománykonvoj, amelyet az Élelmiszerbank indít el minden évben az élelmezési világnapon.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.