BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyetemek doktori vizsgáztatása

Száznegyvenhat doktoriiskola-alapítási kérelem érkezett a Magyar Akreditációs Bizottsághoz (MAB). A testületnek legkésőbb 2002. június 30-ig kell választ adnia arra, hogy az új tudományági felosztás szerint mely intézmények, egyetemek, milyen tudományterületen -- ezen belül mely tudományágakban -- folytathatnak doktori képzést.

A MAB másik nagy feladata, hogy 2002 nyaráig megoldást találjon arra, mi történjen azokkal, akik már elkezdték valamely egyetemen a doktori képzést, ám időközben megszűnik az adott tudományágban az egyetem fokozatadási joga. Halmay Nóra, a MAB főtitkárhelyettese lapunknak azt mondta: esetükben a bizottság elképzelhetőnek tartja, hogy a doktoranduszt más egyetem veszi át.
A doktori iskolák felállítása minden egyetem kötelessége, egyetem ugyanis csak akkor működhet a felsőoktatási törvény értelmében, ha az alapképzésen és szakirányú továbbképzésen túl tudományos továbbképzést is nyújt, azaz ha több tudományterületen, több tudományágban doktori képzést folytat. Ez alól az egyházi felsőoktatási intézmények annyiban kivételek, hogy esetükben elegendő a hittudományi doktorképzés. A MAB döntési joga annak kimondása, hogy mely egyetem, melyik tudományterületen, azon belül mely tudományágban folytathat doktori képzést, ítélhet oda doktori fokozatot.
A tudományos továbbképzési rendszer átalakítása most van napirenden. Az átalakítást egyrészt az 1993-ban bevezetett új tudományos továbbképzési rendszer eddigi tapasztalataiból adódó jobbítási szándék, másrészt az új tudományterületi-tudományági rendszer bevezetése indokolja. Az egyetemek és a MAB között jelenleg is folyik az egyeztetőmunka a doktori iskolák kialakításáról. Ez -- bár az egyetemek integrációja miatt viszonylag gyorsan halad -- korántsem zökkenőmentes.
Ennek oka az, hogy mivel a kormány módosította a tudományterületek és -ágak korábbi felosztását (a korábbi három tudományterület helyett ma nyolc van; a huszonhét tudományág helyett pedig ötvenhat), a tudományos továbbképzési rendszert is át kell alakítani. Az ebből adódó nehézség jelentkezik például a ma a Szent István Egyetem (SZIE) karaként működő, korábban önálló kertészeti egyetem esetén. Régen az oktatási intézet a kertészettudományban akreditált PhD-program keretében önálló doktori képzést folytathatott. Most a SZIE a növénytermesztési és kertészeti tudományok művelésére létesítendő doktori iskolában tud részt venni.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.