BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vállalati rendezvények a "múzsák szentélyében"

Magyarországon is bevett szokássá vált, hogy a patinás, reprezentatív épületekben működő múzeumok költségeik jelentős részét abból fedezik, hogy igyekeznek helyiségeiket különböző rendezvények céljára bérbe adni, s ez különösen jellemző ilyenkor, a karácsony előtti időszakban. Ez a jelenség összhangban van a nemzetközi trendekkel, ám a múzeumok és a termeket bérlő cégek viszonya különböző pénzügyi és szemléletbeli problémák miatt korántsem felhőtlen.

A rendszerváltás óta az állami támogatás nem elegendő a múzeumok fenntartásához, működéséhez. A belépőkből származó bevétel elenyésző hányadot képez az éves költségvetésben, hiszen a jegyárak még mindig csak néhány száz forintra rúgnak. A magánszektorból jövő adományok, szponzori támogatások összege pedig egyelőre nem elegendő. A múzeumi pr-szakemberek úgy látják, térségünkben még nem jellemző a mecénási attitűd. Inkább csak kivétel a Pannon GSM és a Magyar Nemzeti Galéria sokéves, kitűnő együttműködése. Mindezek miatt az intézmények kénytelenek alternatív bevételi források után nézni.

A kilencvenes évek elejétől vált általánossá a reprezentatív múzeumi helyiségek alkalmi bérbeadása. A kiállítótermek különleges atmoszférája ugyanis nemcsak az alkotások bemutatására alkalmas, hanem exkluzív események helyszíne is lehet. Az intézményeknek e téren több kritériumnak kell megfelelniük. A szép belső környezet ugyanis nem minden, elengedhetetlen például a jó megközelíthetőség és a parkolási lehetőség, a légkondicionálás.

A lehetőség hamar népszerű lett az üzleti szférában. Czifra Antalné, a Ludwig Múzeum Budapest - Kortárs Művészeti Gyűjtemény gazdasági igazgatója lapunknak elmondta: néhány év alatt olyannyira megnőtt az érdeklődés a múzeumi helyszínek iránt, hogy olykor az alaptevékenység ellátását veszélyeztették volna, ha nem maximálják a rendezvények számát. Az események - jótékonysági estek, vállalati partik, termékbemutatók - főleg a karácsonyi és a farsangi időszak körül koncentrálódnak. A rendszer évekig jól működött, mert a vállalatok a reprezentációs költségeket adómentesen el tudták számolni. Évről évre több érdeklődő jelentkezett, a bevétel biztatóan nőtt, a múzeumok egyre többet tudtak visszaforgatni személyi kifizetésekre, megbízásokra, katalógusokra, sőt: a következő évi pénzügyi tervezetben is bátrabban kalkuláltak.

Tavaly azonban egy törvénymódosítás értelmében a reprezentációs költségek után 44 százalék személyi jövedelemadót, valamint 11 százalék egészségügyi hozzájárulást kellett fizetniük a nem társadalmi szervezetnek minősülő vállalkozásoknak. Az intézkedés rögtön éreztette hatását, a terembérlés után érdeklődők száma radikálisan csökkent. Míg a Ludwig Múzeum esetében a 2000. évi bruttó összbevétel több mint felét tették ki a terembérletből befolyó pénzek, a 2001-es költségvetésben ilyen forrásból tervezett bevételnek mindössze a harmada, az intézmény összesen tervezett bruttó bevételének pedig a fele folyt csak be.

Az egyensúly szerencsére kezd helyreállni, mert nem sokkal az említett módosítás után, 2001. augusztus 17-től ismét csökkentették a kötelező befizetések mértékét. A reprezentáció utáni 44 százaléknyi adóból nem kell megfizetni a cég adott évre elszámolt összbevételének 0,5 százaléka (de legföljebb 2,5 millió forint) feletti összeget.

Aczél Eszter Krisztina, a Budapesti Történeti Múzeum kommunikációs munkatársa szerint az elavult múzeumi struktúra nem tud rugalmasan alkalmazkodni az új kihívásokhoz. A szakma képviselői közül so-

kan elfogadhatatlannak tartják a fundraising "piacgazdasági" módjait. Jelenleg művészettörténészek, történészek, kutatók foglalkoznak pályázatokkal, ők keresik meg a szponzorokat. Véleménye szerint a fenntartói támogatás növelése mellett megoldást az jelenthetne, ha az új források felkutatására olyan szakembereket tudnának alkalmazni, akik gazdasági ismeretek mellett már komoly kapcsolati tőkére is szert tettek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.