>> Önt közel egy hónappal a közbeszerzési törvény 1995. novemberi hatálybalépése előtt választották a Közbeszerzések Tanácsa (KT) elnökévé, 1999-ben pedig öt évre ismét elnyerte ezt a posztot. Így kezdettől "hivatalból" nyomon követhette a területen történteket. Hogyan értékeli az elmúlt hét évet?
- Ez alatt az idő alatt a közbeszerzési piac mind a közpénzek elköltésében, mind pedig a szereplők körében jelentős piaccá nőtte ki magát. Mi sem szemlélteti ezt jobban, mint az, hogy a közbeszerzések értéke az 1996. évi százmilliárdról 2002-re 800 milliárdra emelkedett. Ez jelentősnek mondható, mivel a költségvetés tavalyi kiadási oldala 5000 milliárd forint közeli összeget tett ki.
>> A tavalyi közbeszerzési eredményhez nagyban hozzájárult a december közepén zárult három sztrádaépítési tender mintegy 128 milliárdos összértéke. Ez önmagában is több mint 20 százaléka a tavalyelőtti közbeszerzéseknek. Vagyis az autópálya-pályázatok nélkül a közbeszerzési piac tavalyi növekedése a korábbi évekhez hasonló szinten maradt volna.
- Valóban, a három autópálya-tender nélkül folytatódott volna a korábbi trend, azaz az évi 10-15 százalékos emelkedési ütem. A közbeszerzési piacot sok tényező befolyásolja. Bár tavaly a gazdaság számos területén kedvezőtlen tendenciák érvényesültek, a közbeszerzéseknél pozitív elmozdulás történt.
>> Ezek szerint elégedett a múlt évi eredménnyel?
- A 800 milliárdos közbeszerzési piac fontos a magyar gazdaság szempontjából, de emellett feltehetőleg nem egy nagy értékű beszerzésnél, illetve beruházásnál kerülték meg a közbeszerzést. Ezek egy részét a törvény is megengedi, hiszen nagyszámú kivételt tesz lehetővé. Számuk még tavaly január elsejétől is nőtt, a "salátatörvény" keretében módosított közbeszerzési jogszabályok következtében. Mint emlékezetes, akkortól "lazították fel" a támogatásokkal kapcsolatos passzust. Eszerint a közbeszerzés feltételéül - az addigiaktól eltérően - egyrészt az értékhatár elérését szabták, másrészt azt, hogy a támogatás mértéke a beszerzés több mint 50 százaléka legyen. Korábban nem ezek egyidejű fennállása tette kötelezővé a közbeszerzés alkalmazását, hanem külön-külön meglévősége is. A módosítás következtében például akár egy négymilliárdos beruházást is meg lehet valósítani közbeszerzés nélkül, ha az állami támogatás nem éri el annak felét, hanem mondjuk csak 1,9 milliárd forintot. A szabályozás lazító hatását látszik igazolni, hogy a támogatott szervezetek közbeszerzése a tanács adatai szerint tavaly csökkent. Az elmúlt évben azonban nemcsak lazították, hanem szigorították is a közbeszerzéseket, hiszen az új parlament júliusban emelte be a Magyar Fejlesztési Bank Rt.-t a közbeszerzés alanyi hatálya alá. Ennek eredményeként kell közbeszerzést alkalmazni például az autópálya-építésekre.
>> Úgy tudom, hogy az Európai Unió is sokallja a magyar törvényben lévő kivételeket. Milyen az EU-országok gyakorlata? Tervezik-e nálunk a kivételek csökkentését a közeljövőben?
- Brüsszel két területen kifogásolta a magyar közbeszerzéseket. Egyrészt a preferenciális szabályokat kritizálta, de ezek a korábbi megállapodás értelmében a csatlakozásig, illetve legkésőbb 2004. február 1-jéig tarthatóak fenn. Mivel Magyarország nem kért a közbeszerzés területén derogációt, legkésőbb az előbbi határidőig el kell törölni a belföldi ajánlattevők számára többletjogosítványokat biztosító preferenciális szabályokat. A másik kritika a kivételek magas számát érte az EU részéről, de konkrétan főleg a közbeszerzéseket mellőző sztrádaépítéseket kifogásolták. A kivételek számát a KT is sokallja, ez véleményünk szerint a közbeszerzési fegyelmet is kedvezőtlenül befolyásolja. A kiskapukeresésben mondhatni, ugyancsak magas labda, hogy számos szervezet nem vagy csak lazán tartozik a törvény hatálya alá. Az unió tagországaiban egyébként változó a helyzet a kivételeket illetően, és ott sem mindenütt idillikus a kép.
>> Bizonyára vannak kivételek, amelyekről - például nemzetbiztonsági okokból - egyetlen ország sem mondana le. Valószínűleg azonban olyanok is akadnak, amelyektől az EU-jogharmonizáció jegyében búcsút kell majd mondani.
- Feltehetőleg meg kell majd válni egyebek között a törvénynek azon passzusától, amely a közbeszerzés nélküli sztrádaépítéseket is lehetővé tette. A sokat kifogásolt lehetőség szerint a kormány a kezességvállalásával történő beszerzéseknél felmentést adhat a közbeszerzés alkalmazása alól. A legtöbb gond azonban a törvény alanyi hatályával van. Az ÁPV Rt. például felemás módon került be néhány éve - a Tocsik-ügy kapcsán - a jogszabály hatálya alá, hiszen a törvény csak a privatizációs szervezetre vonatkozik, de a tulajdonában lévő társaságokra nem. Az MFB-nek tavaly nyári közbeszerzés hatálya alá vonása már jobban sikerült, hiszen az a hozzá tartozó szervezetekkel együtt történt. Problémát okoz az is, hogy a közszolgáltató szervezetek fogalmi alapon kerültek a törvénybe, de az EU-direktívákkal ellentétben nincsenek felsorolva. Helyesnek tartom viszont, hogy az országgyűlési bizottságoknak felhatalmazásuk van arra, hogy kiemeljenek beszerzéseket a törvény hatálya alól. A nemzetbiztonsági okok mellett továbbra is kivételek lehetnek például a NATO-beruházások. Ezeknél csak a kiemelés mikéntje, illetve a megkívánandó kontroll a kérdéses, amelyekre a választ a KT sem látja.
>> A törvényben engedélyezett kivételek körének csökkentése, pontosítása a könnyebb feladat. Bár várhatóan az ilyen irányú jogszabály-módosítás is különböző érdekeket sérthet, és emiatt vitákat válthat ki. A közbeszerzés megkerülésének visszaszorítása azonban nehezebbnek látszik, hiszen az ilyen esetek ritkán érhetőek tetten, így értékükről is eltérő becslések keringenek. Ilyen ügyben a közbeszerzési döntőbizottságnál is csak elvétve indítottak jogorvoslatot a törvény 1995. novemberi hatálybalépése óta. Mi lehet ennek az oka?
- Valóban, az évi hét-nyolcszáz jogorvoslati kérelemnek csupán a töredékét teszik ki azok, amelyeket a közbeszerzés mellőzése miatt indítanak. Évente alig tíz ilyen ügy akad, ez azonban nem azt jelenti, hogy ennyien mellőzték volna törvénytelenül a közbeszerzés alkalmazását. Csakhogy ezek az esetek ritkán kerülnek felszínre a rövid jogorvoslati határidő miatt. A jogorvoslati lehetőség a Közbeszerzési Értesítőben megjelenő eljárásokat célozza.
>> Mi a leggyakoribb trükkje a mellőzésnek?
- A beszerzés részekre bontását ugyan tiltja a törvény, de valószínűleg gyakran élnek vele, főleg szolgáltatásoknál.
>> A közbeszerzés mellőzésének leleplezése csak a véletlenen múlhat? Kivédésére nincs törvényes lehetőség?
- Hatékonyabb ellenőrzéssel megelőzhetők lennének a szabálytalanságok. Az ellenőrzésnek azonban korlátai vannak. Például a közszolgáltatóknál, amelyek bizonyos feltételek esetén a törvény alanyi hatálya alá tartoznak ugyan, de az ebbe a körbe tartozó áram-, gáz-, csatorna-, víz-, telefon- és egyéb társaságok döntően magánvállalatok. Bár előfordulnak kételyek a közbeszerzés alkalmazását illetően, és csökken is az arányuk, nem jut el hozzájuk az Állami Számvevőszék vagy más kijelölt szervezet. Rendszerint csak utólag, egy-egy feltűnő ügy kapcsán kérdőjelezhető meg a közbeszerzés mellőzése. Mindez bizonyíték arra, hogy a közbeszerzés éves értéke az eddiginél lényegesen nagyobb lehetne, ha nem lenne enynyi kivétel, illetve kevesebben kerülnék meg a szabályokat. Remélhetőleg javít a helyzeten az üvegzsebprogram, amely sok törvényt módosít. A javaslat szerint az ÁSZ ellenőrzési joga kiterjed majd a magáncégekre is. Nagyon fontosnak tartom a környezet hozzáállását is. Ezért bízom abban, hogy a kormánynak a sztrádaépítések közbeszerzéssel való megvalósításáról hozott határozata túlmutat az autópálya-beruházásokon, és példát ad, ami, ahogy mondani szokás, ragadós lesz. Reményeim szerint a kivételek száma, illetve a közbeszerzések mellőzése a törvény küszöbönálló jogharmonizációs módosítása révén is csökkenni fog. Akkor pedig a közbeszerzés értéke a tavalyi 800 milliárdot jóval meghaladhatja.
>> A tanácsnak sok tapasztalata gyűlhetett össze az elmúlt hét év során. Ezeket hogyan hasznosítja?
- A KT folyamatosan levonja az ügyekből adódó figyelemre méltó következtetéseket, és összegzi tapasztalatait. Ezek alapján törvénymódosító javaslatokkal él, ajánlásokat és tájékoztatókat tesz közzé.
>> Hogyan látja a közbeszerzés jelenlegi helyzetét?
- A hét év adatai, a 3500 milliárd forintnyi összérték, illetve a csaknem 26 ezer pályázat önmagukért beszélnek. Nagy érdeme a közbeszerzésnek, hogy minden folyamata nyilvános, a pályázattól az eredményekig és a döntőbizottsági, illetve bírósági határozatokig minden teljes terjedelemben megjelenik a KT hivatalos lapjában, a Közbeszerzési Értesítőben. Ez alól csak az általunk is sokat kifogásolt hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárások kivételek, mert azok pályázata nem jelenik meg, de az eredményről szóló tájékoztató már igen. Ma már a pályázati felhívást az eljárás indításakor a döntőbizottság elnökének is el kell küldeni. Ezzel persze jogsértés esetén sem akadályozható meg a szerződéskötés. Bár a törvényi szigorítás eredményeként tíz százalék alá ment az ilyen eljárások aránya, de úgy gondolom, a szabályozáson még mindig akad csiszolnivaló. A sürgősségre hivatkozás ugyanis sok mindenre ráhúzható. A hét év alapján azonban megállapítható, hogy a törvény megfelelően működik. Az 1995. évi, többször módosított közbeszerzési jogszabály igazodik a jelenleg érvényes EU-direktívákhoz is, de nem tekinthető teljes mértékben harmonizáltnak. Fontos eredménynek tartom, hogy a közbeszerzések részvevői megtanulták a pályáztatást. Tudnak pályázatokat írni, illetve ajánlatot tenni, ami nagy előnyt jelent majd az uniós csatlakozáskor. Erre, úgy látom, azok is rájöttek már, akik kezdetben kifejezetten vonakodtak a kötött pályáztatástól. Kétségtelen, ma is jelentkeznek gondok. Az egyik legnagyobb problémának azt a mai is élő kettős lelkületet tartom, ami árt a közbeszerzési morálnak, nevezetesen: miközben általános nyilatkozatok szintjén mindenki közbeszerzéspárti, addig a gyakorlatban sokan azt keresik, hogyan lehet a pályáztatás alól kibújni. Mindenesetre lényeges változás a korábbiakhoz képest, hogy a kormány programjában deklarálta a közbeszerzés szükségességét. Ezzel együtt persze még nem szűnt meg a kiskapuk keresése. Erre azért is lehetőség van, mert az ellenőrzések - a döntőbizottsági jogorvoslatok kivételével - utólagosak. A közbeszerzési tanácsnak a közhiedelemmel ellentétben nincs ellenőrzési jogosítványa, ezt hiába kérik rajtunk számon. A tanács tagjai csupán hivatalból kezdeményezhetnek jogorvoslati eljárást.
>> A jogharmonizáció mennyiben érinti majd a KT szervezetét?
- Az 1995-ben megszületett közbeszerzési törvény érdeme, hogy nem nagy hivatalt hozott létre, hanem választott szervezetet, a Közbeszerzések Tanácsát. A 19 tagú KT-ben a közérdek, az ajánlattevők, illetve -kérők érdekei konszenzusban vannak. A tanács független szervezet - benne a kormányt öszszesen nyolcan képviselik -, és az Országgyűlés alá van rendelve. Nincs jogosítványa arra, hogy egyedi ügyekben állást foglaljon. A felügyelete alatt dolgozó döntőbizottságnak pedig nem adhat szakmai utasítást.
>> Mekkora az összlétszám, és milyen támogatást kapnak?
- Az elmúlt évben az összlétszám, a KT titkársága, beleértve a döntőbizottságot is a kézbesítőkkel együtt, 54 volt. A KT önálló költségvetési szervként működik. Az évi összes kiadásainak 15-20 százaléka állami támogatás, a többi a Közbeszerzési Értesítőben közzétett hirdetmények, illetve a jogorvoslatok szolgáltatási díjaiból, valamint a bírságok nálunk maradó 25 százalékából ered.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.