Kicsi a piac, kevés a pénz – Magyarországon ezért nem tud kialakulni olyan ügynöki rendszer, mint amilyen az Egyesült Államokban vagy Nyugat-Európában működik, megkönnyítve ezzel a megbízók és a művészek életét is.
Magyarországon több mint kétezer színész van. Közel harminc helyen lehet tanulni a mesterséget, és akkor még nem említettük a tanfolyamokat. Akiknek van munkájuk, a kevés fizetésre panaszkodnak, az állástalan színészek száma pedig növekszik. Pénz a filmekben van, a produkciókba azonban nehéz bekerülni; a szakma állandó keserve, hogy a filmesek ugyanazokat az arcokat keresik.
„Miért nincs például a filmszemlén egy olyan fórum, amelyen az ügynökségek találkozhatnak a producerekkel, rendezőkkel, hogy megmutathassák, hány tehetség van még Magyarországon?” – kérdezi Seregély Beáta, a Művésznegyed művész-képviseleti iroda vezetője. „A legfontosabb feladatunk, hogy munkához juttassuk az ügyfeleinket. Másoknak a szerződésekben segítünk, tárgyalunk a gázsiról helyettük. A legtöbben ezt az akadályt veszik nehezen, ami érthető, megalázónak érzik azt bizonygatni, hogy mennyit érnek” – meséli. Ügyfelük többek közt Szarvas József, Szűcs Nelli, Trill Zsolt, Varju Kálmán, Andai Kati és még sorolhatnánk. Ubrankovics Júlia 2007-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, a nagyközönség a Majdnem szűz című filmből, Bacsó Péter utolsó munkájából ismerheti. A színésznő tudatosan építi karrierjét, a Művésznegyed mellett képviselik az érdekeit Berlinben, sőt elmondása szerint már az Egyesült Államokban is. „Színész vagyok, aki elfogadja, hogy a külföldi filmesek szemében egy termék. A termék pedig nem tudja magát eladni” – mondja. Mint fogalmaz, a Művésznegyed megkönnyítette az életét, letárgyalják helyette a feltételeket, képviseli az érdekeit, ebédet, öltözőt, utazást intéznek helyette, rendezik az időbeosztását. „Ezek a praktikus dolgok. Valójában mindennél fontosabb, hogy valaki segít eligazodni, mi az, amit elvárhatnak tőlem és mi az, amit nem”.
„Egyre több színésznek van ügynöke, ezt a filmesek már természetesnek veszik, a színházak sajnos még nem” – mondja Seregély Beáta, aki szerint legtöbbször épp a teátrumoknál veszik semmibe a szerzői jogi törvényt. „Úgy tűnik, rangon alulinak érzik egy ügynökkel tárgyalni” – teszi hozzá a cég vezetője, aki szerint nem árt emlékeztetni a színházi embereket, hogy nemcsak kötelességei, de jogai is vannak az alkotóknak. „Szerencsére ez nem minden színházra igaz” – szögezi le rögtön. A cég nemcsak színészeket képvisel, ügyfeleik között van író, dramaturg, díszlettervező is.
Hogy miért van szükség ügynökökre, azt jól érzékelteti a mintegy nyolcvan művészt képviselő Kék Művészügynökség vezetőjének, Pécsi Júliának a története. „Már évek óta kulturális menedzserként dolgoztam, amikor egyszer egy étteremben mellettem Udvaros Dorottya tárgyalt egy producerrel. Olyan megrendítő volt végighallgatni azt a beszélgetést, hogy elhatároztam, létrehozok egy ügynökséget, amely mentesíti a színészeket az ilyen tárgyalások alól” – meséli a cége történetét. Az első ügyfél Alföldi Róbert volt, akivel – bár jó barátok is egyben – csak tárgyalópartnerként találkoznak, mióta a színész-rendező a Nemzeti igazgatója lett. „Amikor hozzánk jön egy művész, akkor a terhét mint egy hátizsákot leteheti. Intézünk mindent helyette, írjuk a szerződéseket, biztosítjuk a jogi hátteret, segítjük a sajtókapcsolatokban” – mondja Pécsi Júlia, aki nem titkolja azt sem, jutalékos rendszerben, tíz százalékért dolgoznak. „A hazai kulturális piac jelen körülményei között a bevételeink alig haladják meg a kiadásainkat, így a Kék egyelőre nem tud valódi gazdasági vállalkozásként működni, ma még inkább miszsziónak tekinthető” – vallja a cég vezetője, majd hozzáteszi, a kultúrától elvont milliárdokat, a szünetelő filmipart a vállalkozás is megszenvedi. „Ma a legnagyobb művészeknek is nehéz munkához jutniuk.” – meséli.
Hogy a művészeket munkához segítsék, működik egy Kék Produkciós Iroda is. Számos sikerdarab fűződik a céghez, ott van például Parti Nagy Lajos A hét asszonya című egyszemélyes drámája Csákányi Eszterrel, de említhetnénk a Shakespeare Összes Rövidítve – S.Ö.R.-t is, vagy a szintén Parti Nagy-művet, az Ibusárt, amely már közel a századik előadásnál tart az Örkény Színházban. „Nagy csalódás, hogy a színházi törvény ellenére a produkciós cégek kiszorultak a támogatási rendszerből” – mondja Pécsi Júlia, aki saját bevallása szerint nagyobb potenciált látott a saját produkciók létrehozásában, mint ami megvalósult. „A produkciók fenntartják magukat, de csak akkor tudnak hosszú távon futni, ha bekerülnek a repertoárrendszerbe” – fogalmaz.
A „Kék istállós” Hajdu „Steve” István, aki 2007 óta szabadúszó színészként dolgozik, a ügynökségek érdek-képviseleti szerepét emelte ki. Mint fogalmazott, hasonlóan védik az érdekeit, mint egy szakszervezet, de emellett segítenek a praktikus ügymenetben is. A színész, aki a Törtetők című sorozatban épp egy színészügynököt szinkronizál, úgy véli, az Egyesült Államokban működő rendszert csak akkor lehetne meghonosítani, ha az olyan tőkeerős vállalkozásokra épülne, amelyek képesek beszállni a film finanszírozásába. „A tengerentúlon kemény öszszeggel részt vesznek egy-egy filmben az ügynökségek, cserébe elvárják, hogy a saját csapatukból álljon fel a stáb” – mondja, de azt hozzáteszi, hogy nem szeretné, ha az ügynökök akkora úrrá válnának, mint az Egyesült Államokban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.