A Napozz Holddalt egyetlen este vetítették országszerte 25 moziban, mégis több mint 4300-an látták. A termek kihasználtságát tekintve ez szép eredmény, azt jelenti, hogy a mozik több mint 80 százalékban megteltek. Ez volt a Magyarhangya elnevezésÛ mozgalom elsÕ bemutatkozása. A látványos siker nemcsak a Kispál és a Borz nagy rajongótáborának köszönhetÕ, hanem annak is, hogy a Magyarhangya csoport felismerte: a hagyományos moziforgalmazás helyett a filmet célzottan a koncertlátogatókhoz kell eljuttatni. És ha már megvan a célközönség, a marketingköltségeken is sokat lehet spórolni. Ez a közösségi moziforgalmazás alapja: nem a filmhez keresnek vaktában közönséget, hanem egy adott közösség igényeit felmérve kínálnak filmet.
Donáth Péter, a Magyarhangya kitalálója szerint az új utak keresése szükségszerÛ: a hagyományos eszközök csÕdöt mondtak, a fiatalok nem járnak moziba, sokkal szívesebben néznek filmet otthon, gyöngébb minÕségben, de ingyen. „Túl sok az információ és túl magas az ingerküszöb. Legális és illegális site-ok százai közül lehet választani. Nem kedvezett a moziknak a technikai fejlÕdés sem, az okostelefonok, tabletek idejében minden kézhez jön, pedig ezt a folyamatot lehetne felhasználni, hogy a közönséget jobban, pontosabban lehessen kiszolgálni” – foglalja össze a problémákat Donáth. Szerinte ez általános gond, a közönség hiányával küzdenek Nyugat-Európában is a filmforgalmazók. Úgy véli, a Kispál-film sikerének híre ment, filmforgalmazó cégüket azóta meghívják fesztiválokra, találkozókra is.
„A Magyarhangya egy mozgalom szeretne lenni, olyan, mint amikor a második világháború elÕtt a mezÕgazdasági szövetkezetek összefogtak, hogy minél olcsóbban juttathassák el a termékeiket a vásárlóknak” – mondja Donáth. ErrÕl szólt a Hangyapass bérlet, amely hat, sehol máshol nem látható filmre szólt. Összesen ötezer darabot szerettek volna értékesíteni olyan alkotásokra, mint az Attenberg, a Prímszámok magánya, a Tilva Ros vagy a Mint hal a vízben – ezek mind olyan filmek, amelyeknek európai premierjét a Magyarhangya szervezte meg. Bár a világgazdasági válság, a kultúrafinanszírozás kiszámíthatatlansága a már biztosnak tÛnÕ támogatókat is elriasztotta, Donáth hisz abban, hogy a konstrukció életképes. „Ha nagy számú közönség vesz részt a kísérletben, és Õk szavazzák meg, milyen filmet néznének meg, a szponzorok is pontos képet kapnak a közönségrÕl”.
„A filmforgalmazás mai problémáit fÕleg az okozza, hogy a cégek nem tudnak marketingre költeni, az óriásplakát, a tévéreklám túlságosan sokba kerül a várható bevételhez képest. A már létezÕ közösségeket sokkal könnyebb megszólítani. Ehhez elég egy jól mÛködÕ blog, egy kávézó, bármilyen találkozási pont, ahol lehet velük párbeszédet folytatni” – vélekedik Donáth. Majd hozzáteszi: a cél, hogy hozzáadott tartalmakkal eseménnyé tegyék a mozizást. Ez lehet egy beszélgetés a film végén, skype-interjú az alkotókkal, vagy – mint ahogy a Corvin moziban történt az idén – fényfestés a film jeleneteivel.
A Magyarhangya szeptember végétÕl új kísérletbe fogott: a hét négy napján Õk üzemeltetik a budapesti Odeon mozit. Közösségi alapon. ElsÕ programjuk Jancsó Miklós 90. születésnapjához kapcsolódott, aztán elindultak a filmklubjaik: külön sorozatot szentelnek a rövidfilmeknek, a divathoz kapcsolódó alkotásoknak, a skandináv filmeknek, a pszichologia.com site pedig pszichológiai témájú filmeket tÛz mÛsorra, a vetítéseket természetesen beszélgetések kísérik. Ezenkívül másokat is arra buzdítanak, hogy próbálják ki magukat filmforgalmazóként. Ha sikerül megtölteni az Odeon százfÕs termét, egy évig moziszék viseli a vállalkozó nevét, plusz a nyolcvanadik nézÕ után a jegybevételt is megkapja. A vetítési jogokat – ha az illetÕ nem kér lehetetlent – a Magyarhangya intézi.
Borsos Erika, az Odeon ügyvezetÕje szerint a Magyarhangya „a jövÕ mozizásának a modelljét” alkotta meg. A vezetÕ akkor lenne elégedett az új struktúrával, ha a filmszínház jelenlegi 20 százalékos kihasználtsága 40 százalékra nÕne. Ha ezt a Magyarhangyának december végéig sikerül elérnie, akkor a nyereségesebb napokon is, azaz egész héten üzemeltetheti az intézményt.
„A jelenlegi rendszer nem mÛködik fényesen. Nem csoda, hogy a producerek keresik a megoldást, hogyan lehet olcsóbban és hatékonyabban eljutni a közönséghez” – mondja Donáth. Ha a közösségi mozizás beváltja a reményeket, akkor nemsokára nekilátnak felújítani az Odeont. „Új arculatot adunk a mozinak, olyan lesz, mint egy folyamatos filmfesztivál. Itt az ideje újrafogalmazni a filmszínházak szerepét a városban” – teszi hozzá.
Gyorssegély
Hozzájuthatnak a februárban elkülönített 70 millió forintos támogatáshoz a fÕvárosi mÛvészmozik, miután a FÕvárosi KözgyÛlés szeptember végén döntött az összeg felosztásáról. Ennek értelmében a Budapest Film Zrt. 33,33 millió forintot kap az általa mÛködtetett három artmozi támogatására. A Budapest Mozi Közalapítványnak juttatott 36,66 milliós támogatásból 26,66 millió forinton a Vörösmarty, az Odeon, a Tabán, a Kino és a Cirko mozi osztozik. A csÕdközeli helyzet így elmúlt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.