Közélet

Szépség bármi áron - árak, trendek Magyarországon

Szépségipar Magyarországon is egyre nagyobb teret kap a szépségipar. A fiatalos külső, a jó megjelenés sokszor a siker egyik záloga. Csakhogy ez a piac nálunk még egyenetlen fejlettségű, a szolgáltatásoknál az ár-érték arány sokszor nincs összhangban.

Nálunk is folyamatosan bővül a szépészeti beavatkozások piaca. Szinte minden világújdonság azonnal hozzáférhető, és sokak számára már-már határa sincs annak, mennyit hajlandók áldozni arra, hogy „versenyképesek” legyenek. A külső szépség azonban mit sem ér a belülről jövő harmónia nélkül. Aki ezzel tisztában van, a szépészeti beavatkozástól sem vár csodát: az csupán egy eszköz az esetleges külső hibák kijavítására vagy az idő kerekének visszaforgatására. Az üzletembereknél nem is annyira a pénz jelenti a legfőbb akadályt a szépészeti trükkök igénybevételénél, hanem az idő. Ez pedig egy új szolgáltatástípust, az úgynevezett „lunchtime” beavatkozások különböző formáit fejlesztette ki, ezeket szinte szó szerint ebédszünetben is igénybe lehet venni. Az arcfelvarrás, ránctalanítás számtalan alternatívája elérhető már ilyen formában, a lényeg, hogy egyetlen munkanapot se kelljen kihagyni.

Tetszik, amit olvas? Fizessen elő a Manager Magazinra itt

Őrült iram „A piac folyamatosan igazodik az igényekhez, őrült iramban jelennek meg az újabb és újabb, elsősorban fiatalító eljárások. A legfőbb cél: villámgyorsan visszaforgatni az idő kerekét. A pillanatnyi vagy akár hosszú távú üzleti sikerre pedig szinte bármennyit képesek áldozni a páciensek. Az egyre inkább uniformizáló világban egyértelműen a külcsín kap teret, a látszat, a külvilágnak való megfelelés. Látható, hogy az üzleti életben is leginkább a fiatalos külső hoz versenyképességet, sokkal nagyobb hangsúlyt kap, mint a klasszikus emberi értékek, a becsület vagy az erkölcs” – mondja dr. Mucs Mihály, a székesfehérvári Renaissance Plasztikai Sebészet plasztikai sebész főorvosa. „Legyen gyors és látványos a változás.

Az a cél, hogy a páciensek az elképesztő pörgés, munkatempó mellett is kipihentnek és egészségesnek hassanak az üzleti életben. Sokaknak szinte már be is épült az életébe a háromhavonta esedékes botox vagy annak különböző alternatívái, egy-egy nagyobb társadalmi esemény előtt pedig már-már szinte kötelező. Egyébként már pszichés függés is könnyen kialakul, idővel sokan úgy érzik, csakis így maradhatnak fiatalok” – mutatja a képet a főorvos, aki egyébként nem is ritkán utasít el pácienseket csak azért, mert indokolatlannak vagy irreálisnak tartja a kérést.

Mellplasztika férfiaknak És ha azt gondolnánk, mindez a nők világa, a megfelelési kényszer csak az ő vállukat nyomja, tévedünk. Egy igazán sikerorientált, öregedő üzletembernek szinte már nem is kérdés, hogy vállaljon-e szépítő műtétet. A szemhéjplasztika és a zsírleszívás például ma már teljesen megszokott. Míg korábban alig-alig tévedt a rendelőbe férfi páciens, az utóbbi öt-hat évben már szinte mindennapi vendégek. A menedzserek mellett olyan negyvenes urak is jönnek, akiknél egyfajta kapuzárási pánikként megint előkerül a tetszeni vágyás. Az azt megelőző húsz évben nem adtak a külsőségekre, aztán ez hirtelen újra fontossá válik. Sok fiatal vagy középkorú férfi a nagy súlyingadozás miatt kér úgynevezett méretcsökkentő műtétet. Az utóbbi három évben azonban mind gyakrabban egészen új feladattal szembesülnek a sebészek: elsősorban testépítő férfiaknál a különböző hormonális táplálékkiegészítők hatására megnövekedő mellek szorulnak rekonstrukcióra.

Időtényező Dr. Szemerey Balázs István rendelőjében már át is álltak a szélesebb körű igényekre, belgyógyász és kozmetikus együttműködésében segítenek a pácienseknek. Pontosan tudják ugyanis, hogy a szépüléshez komplex közreműködés kell. Azzal, hogy ma már a legfőbb vágy a minél gyorsabb változás, itt is tisztában vannak. „Az idő több szempontból is a szépülés legnagyobb ellenfele. Le kell győznünk az évek hozta nem kívánt elváltozásokat, de egyúttal az erre szánt napok, leginkább órák is nagyon szűkösek. Amikor bejön hozzánk az ügyfél, legtöbbször azzal szembesülünk, hogy alig tudjuk bepréselni a beavatkozást az illető határidőnaplójába. Ilyenkor mindig leülünk és elmondjuk: bármennyire stresszes, túlpörgetett is az élete, időt kell rá szánni, felkészülni lélekben és fizikálisan is a beavatkozásra. Sokszor a szervezetet és az immunrendszert is »kezelésbe vesszük«, ez ugyanis alapvető a tartós sikerhez – vallja Szemerey doktor, a Mediburg Klinika vezetője. – Egy túlhajszolt üzletembernek jogos igénye, hogy meg akar szabadulni a stressz okozta mellékhatásoktól, amelyek nyomot hagynak a külsőn. Ráncok, barázdák, petyhüdtté vált bőr, lerakódó zsírpárnák: mind-mind a rohanó életmód velejárói. Az egyre kiterjedtebb kozmetikai, dermatoló-giai és sebészeti eljárások gyorsan és látványosan segítenek. Ezek önmagukban azonban nem oldják meg a helyzetet.

Pedig a modern üzleti világ alapvető elvárása, hogy minél tovább őrizzük meg a fiatalságunkat, így mind többen kérik ehhez a szakemberek segítségét. Míg korábban a férfi vendég igazi kuriózumnak számított, ma már az esetek 20 százalékában keresnek meg minket.” Szemerey Balázs István szerint az egy dolog, hogy az emberek szeretnének a hibáikon javítani, a külsejüket konzerválni, viszont a piac, vagyis a kínálat ehhez ma még nagyon átláthatatlan. Keverednek a valóban hatékony eljárások a tökéletesen fölösleges, gyakran akár veszélyes beavatkozásokkal, az eligazodás pedig nagyon nehéz.

Tetszik, amit olvas? Fizessen elő a Manager Magazinra itt

„Sokan valóban bármennyit hajlandók, na meg képesek is elkölteni a cél érdekében, csakhogy a szépségipar nálunk még nagyon gyerekcipőben jár. Leginkább a mindenhová beférkőző reklámdömping, az ahhoz kapcsolt különböző akciók csábítják el az ügyfeleket. Gyakran még alaposabb tájékoztatást sem kapnak arról, mit is vállalnak. Az pedig, hogy a hirdetések már sokszor tényleg úgy jelennek meg, akár egy fogkrém- vagy mosóporreklám, nem is igen segíti, hogy az emberek ezeket az eljárásokat kellően komolyan is vegyék” – teszi még hozzá a sebész.

Nehéz eligazodni Ollári Andrea, az Orvostechnikai Szövetség etikai bizottságának elnöke, a Silimed implantátumgyártó cég magyarországi ügyvezetője is azt látja: az igény egyre nagyobb, miközben a tudatosságban még nagyon le vagyunk maradva. A kínálat és a hozzá kapcsolódó reklámok hada irányítja leginkább a döntést. „A kommunikációban le vagyunk maradva a többi országhoz képest. Jó, ha eljutnak az információk mindenkihez, de az esztétikai plasztikai sebészetnek nem a kedvezményekről, akciókról kell szólnia, hanem a legszélesebb tájékoztatást és szolgáltatást kell kapnia az ügyfélnek, miután nemcsak a testéről dönt, hanem az egészségéről is, ráadásul nem is kevés pénzt hagy az orvosánál. A világ legtöbb pontján tiszta és átlátható, miért mire számíthat a páciens, amiről számlát és garanciát is kap. Ez nálunk sok esetben még egyáltalán nem egyértelmű” – mondja a szakember, aki szerint egy másik fontos kérdésben sem ártana, ha példát vennénk a világból.

„A szépség tényleg belülről fakad, ehhez pedig csak segítséget adhat a szépségipar. A legjobb példa erre Brazília, a plasztikai beavatkozások fellegvára, ahol a szépészeti beavatkozások csak javítanak a külső hiányosságokon, de semmiképpen sem pótolják vagy adják vissza a belső egyensúlyt. Fontos lenne, hogy az emberek a helyükre tegyék a plasztika szerepét, amelynél egyébként már valóban nincs határ: a mellimplantátumokon kívül már a férfimellizom, a vádli, a fenék vagy az arc bármely pontja is javítható szilikonos kiegészítésekkel. Abban azonban, hogy hol milyen minőséget és a sok százezer forintért valóban minőséget vesznek-e a páciensek, sokszor teljes a tájékozatlanság. A szépség és az egészség együtt kell hogy járjon, épp ezért nem mindegy, ki hol és mibe vág bele. S legyen szó akár egy implantátumról, fontos, hogy a döntés egy életre szól, olyat kell keresni, amely egy életre garanciát nyújt” – mondja Ollári Andrea.

Pénz van Anyagi nehézséget mindenesetre nem okoz egy-egy plasztikai műtét a hazai menedzserrétegnek, s évről évre növekszik azok száma, akik az üzleti sikerért és a jó közérzetért hajlandók kés alá feküdni. Egyesek szerint az üzletemberek ugyanolyan kérésekkel fordulnak a plasztikai sebészhez, mint bárki, aki szépülni vágyik, az üzleti életben
dolgozók között a látható bőrfelületeken végzett műtétek a dominánsabbak. A legtöbben az arcuk vagy fejük egyes részeit szeretnék szebbé varázsoltatni. A szemkörnyékre, orra, fülre áldoznak leginkább. Gyakori a test különböző részeinek csaknem végleges, villanófénnyel történő szőrtelenítése, a hajbeültetés és természetesen a nők és a férfiak körében egyaránt a zsírleszívás, amely adott területen egyébként tényleg végleges megoldást jelenthet.

Tetszik, amit olvas? Fizessen elő a Manager Magazinra itt

Egyöntetű tapasztalat, hogy a menedzserek az olyan gyors és látványos beavatkozásokat kedvelik, amelyek után nem kell hetekig ágyban feküdni, azonnal visszaállhatnak a munkába. A lézeres vagy injekciós kezeléseket leginkább azok veszik igénybe, akik úgynevezett bőrfelújítást vagy ráncfeltöltést kérnek. Az üzletemberek a minőség és a teljes kiszolgálás mellett a diszkréciót keresik, vagyis soha ne derüljön ki, hogy ők valaha is szépészeti beavatkozáson estek át. Ha valakinek jobban megy, az többet költ ilyen műtétekre, a végeredményt, a szépséget és a kellemes közérzetet sokan jó befektetésnek tartják. A fülplasztika és a zsírleszívás szinte olcsónak számít a gyakori ránctalanításhoz képest, hiszen ez akár több mint félmillió forintba kerülhet.

 „A magyar emberek életének mindig is része volt a jólápoltság, a szépség kultúrája. Ami nagyot változott az elmúlt húsz évben, az a férfiak hozzáállása a szépségápoláshoz. A nők mindig is igényesek voltak, adtak magukra nálunk, de húsz éve a férfiak még jóval kevesebbet foglalkoztak a megjelenésükkel” – ez Ránky Katalin, a L’Oréal Magyarország alapítójának a véleménye, aki a szépségipar elmúlt két évtizedének meghatározó ikonja volt. Szerinte Nyugat-Európához képest leginkább a férfiak arcápolási és hajfestési szokásaiban van nagy eltérés nálunk.

„A hiedelmekkel ellentétben nagyon fontos a férfikozmetikumok piaca, amely ugyan sokkal kisebb, mint a női, de jóval dinamikusabban fejlődik. Egyes készítmények eladási szintje eléri a női termékekét, de a férfihajfestékek piacán nagy hátrányban vagyunk: Olaszországban az urak 39 százaléka festi a haját, míg ez az arány Magyarországon elenyésző. Egy 2011-es felmérésünk szerint a férfiak 22 százaléka használ kifejezetten neki kialakított bőrápolási terméket világszerte, az érintettek több mint fele csak after shave-et, ötöde pedig semmilyen bőrápolási terméket nem vesz igénybe.

Ugyanakkor nő azoknak a férfiaknak a száma, akik úgy érzik, hogy az ápolt bőr ugyanolyan szükséges kiegészítő, sőt akár státusszimbólum számukra, mint egy új autó” – mondja Ránky Katalin, aki szerint a menedzser hölgyekre jellemző, hogy nagyon figyelnek az újdonságokra, hiszen nekik mindennap a legjobb formájukat kell mutatni. Bár nem jelenthető ki, hogy a szépségipari szolgáltatások és termékek iránt kizárólag a menedzserek érdeklődnek, a felső vezetőknél azonban egyértelműen kimutatható, hogy mind több energiát fordítanak a külsejükre. Nincs mit csodálkozni ezen, hiszen elfogadott pszichológiai tézis, hogy a számunkra rokonszenves külsejű emberekről sokkal több pozitív tulajdonságot feltételezünk, mint a kevésbé szimpatikusakról.

És abban, hogy valakit rokonszenvesnek ítélünk-e meg, vagy épp ellenszenves lesz számunkra a figura, a külső nagy szerepet játszik. Szakemberek tapasztalatai szerint igaz az a tézis: akik a munkájukat csak kötelező elfoglaltságként élik meg, úgy vélik, a megjelenésüknek vajmi kevés szerep jut karrierjük építésében. Azok viszont, akik úgy gondolják, hogy nemcsak a mindennapi robotnak tesznek eleget, hanem munka közben a karrierjüket is építik, kivétel nélkül úgy érzik: a jó megjelenés elengedhetetlen. Vagyis, akik tisztában vannak a képességeikkel, felismerték, hogy a megfelelő külsővel ráerősíthetnek azokra. A nevesebb kozmetikai cégek már felismerték a férfiakban rejlő vásárlóerőt.

Egy nemzetközi statisztika szerint az ápolt és kiegyensúlyozott férfiak 15 százalékkal többet keresnek, mint kevésbé vonzó társaik. Kialakult az a csúcsmenedzseri réteg, mely stílustanácsadójával rendszeresen konzultál, személyi edzője segítségével formában tartja magát, a kozmetikai kezelések és a manikűr pedig már mindennapjai szerves részévé vált. Így például mind több arckezelést vesz igénybe, ilyen például a lézeres fiatalítás, emellett a ráncfeltöltés is keresett. És bármilyen meglepő, azt, hogy a férfiember még mindig ritkább vendég a szépészeti klinikákon, a szakemberek sokszor azzal magyarázzák, hogy a teremtés koronái félősebbek és kevésbé tűrik a fájdalmat, illetve a műtétek utáni kellemetlenségeket.

szépségipar plasztikai sebészet
Kapcsolódó cikkek