BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új szabályokat hozott az EU: tiltják a gyerekeknek szóló reklámot és az adatalapú marketinget

Elfogadta az Európai Parlament az új digitális rendeleteket.

Az Európai Parlament július 5-én elfogadta azt a két rendeletet, amelyek elsődleges célja a nagy online platformok határozottabb szabályozása. Az új rendeletek kifejezetten 

figyelnek a gyerekekre – mivel az őket célzó reklámtevékenységet szélesebb körben fogják tiltani –, visszafogják az adatalapú marketinget, és határozottak lesznek a felhasználókat manipuláló, megtévesztő, pszichés befolyásoláson alapuló felületek létrehozásával szemben is. 

A digitális piacokról és szolgáltatásokról szóló jogszabályok (DSA és DMA rendelet) a felhasználók és a vállalatok online életére is hatással lesznek, azonban nagy kérdés, hogy a gyakorlatban mindez mennyire lesz végrehajtható a bigtech cégekkel szemben – hívta fel a figyelmet Bajtay Máté, a PRM-CEE tanácsadó cég szakértője, aki kommentálta az új szabályzatot.

A,Bedtime,Ritual,For,Toddlers.,The,Boy,Touched,The,Tv
Fotó: Shutterstock

Hogyan érinti a szabályozás a felhasználókat?

Az új EU-s rendeletek sokkal nagyobb szabadságot biztosítanak a felhasználóknak abban, hogy kiválasszák, mely tartalmakat akarják látni, valamint milyen alkalmazásokat, platformokat szeretnének használni. Ez összességében 

nagyobb online biztonságot, a fogyasztóvédelem terén jókora előrelépést és olcsóbb szolgáltatásokat hozhat, ám a digitális életünk nem válik egyszerűbbé, mert még több dologra kell majd figyelni.

A szabályozás egyik következménye az adatalapú marketing visszafogása: például a Facebooknak alapértelmezett módon ki kell kapcsolnia az ilyen típusú hirdetéseket, és ha szeretnénk, bekapcsolhatjuk ezt a funkciót. Olyan, nem kívánt appokat is törölhetünk majd az okostelefonunkról, amelyeket eddig a szolgáltató nem engedett eltávolítani, és többek között tilos lesz alapértelmezettnek beállítani a saját böngészőt (például iOS-en a Safarit), ezáltal is növelve a felhasználói önállóságot. Kifejezetten figyel a rendelet a gyerekekre: az őket célzó reklámtevékenységeket szélesebb körben tiltja. 

A legnagyobb online platformoknak biztosítaniuk kell, hogy szűrőprogramok segítségével kiskorúak ezeket a tartalmakat ne érhessék el. 

Határozott lesz az úgynevezett sötét mintázatok („dark patterns”) elleni fellépés is, amelyek manipulálják a felhasználókat – például megtévesztő, pszichés és befolyásoláson alapuló felületek létrehozásával.

A fentiek és más hasonló szabályok nagyobb fokú rugalmassághoz vezethetnek, és remélhetőleg egyre tudatosabbá, függetlenebbé tehetik a felhasználókat. 

Nem jó hír viszont, hogy a sütielfogadó gombokat („cookie consent”) továbbra is nyomkodnunk kell majd, és összességében nem lesz egyszerűbb az online felhasználói lét, hiszen várhatóan több tudatos döntést kell hoznunk.

Server,Room,3d,Illustration,With,Node,Base,Programming,Data,Design
Fotó: Shutterstock

Rossz a nagyoknak, jó a kicsiknek?

Az Európai Uniónak a mostani szabályozással nem titkolt célja a legnagyobb online platformok határozottabb szabályozása. Olyannyira, hogy rájuk egy külön kategóriát is alkottak: ezek a vállalatok a kapuőrök („gatekeepers”). Ebbe a ligába csak a legnagyobbak juthatnak be, igaz, nem önszántukból. 

Alapvetően az a vállalat számít nagynak, amelyiknek legalább havi 45 millió felhasználója van, illetve tetemes bevétellel rendelkezik több országban is.

Rájuk a többieknél szigorúbb szabályok vonatkoznak, például az alábbi területeken: tájékoztatási kötelezettségek, ajánlórendszerek algoritmusai, hirdetések nagyobb átláthatósága, válságkezelési mechanizmus, valamint kijelölt személy, aki a jogszabályi megfelelést vizsgálja.

Az EU-s digitális szabályozás jelenlegi fázisa akár bővülési esélyt is jelenthet a kisebb piaci szereplők számára. Bajtay Máté szerint rövid távon 

a kapuőrökre vonatkozó szigorúbb szabályok segíthetik azokat a kisebb, például hazai versenytársakat, amelyek nem esnek a szigorúbb kötelezettségek hatálya alá. 

Ezért is volt fontos a küszöbértékek meghatározásánál, hogy az aktív, tényleges felhasználók számítsanak, és ne azok, akik valamilyen okból az adott oldalra tévedtek.

A szakértő szerint a szabályok alkalmazását a jelenlegi ismereteink alapján két oldalról érheti fenyegetés. Az egyik a helyi kodifikáció-alkalmazás – hogyan fogják az egyes országok (és főleg bíróságaik) értelmezni a megszülető rendeleteket (amelyek közvetlen módon hatályosak lesznek minden tagállamban, tehát átültetés nélkül a nemzeti jogrendek részeivé válnak). Ehhez kapcsolódóan várható 

a hatályos magyar e-kereskedelmi törvény módosítása, 

amely az uniós rendeleteken túl is hatással lehet a piaci szereplők jövőbeli működésére. A másik fontos kérdés, hogy miként reagálnak majd a nagy cégek. A bírságok a kapuőrök globális árbevételének minimum 10 százalékát érinthetik (sőt, ismétlődő jogsértések esetén ez akár 20 százalékra is emelkedhet), ami már a Szilícium-völgyből is jól látható összeg.

Az EU-s digitális rendeletek menetrendje

  • 2022. július 5.: Az EP plenáris ülése jóváhagyta a DSA és a DMA rendelet végső szövegét.
  • 2022 ősz: Kihirdetik a rendeleteket az EU Hivatalos Lapjában (várhatóan októberben), majd az ezt követő 20. napon hatályba lépnek. A DMA esetében a hatálybalépéstől számított 6 hónap során határozza meg a bizottság a kapuőrök névsorát.
  • 2023 tavasz: A DMA esetében lejár a 6 hónap alkalmazási tilalom, melyet követően a hivatalosan kapuőrnek minősített szolgáltatóknak már meg kell felelniük az új szabályoknak. A DSA esetében ekkor még tart az alkalmazási idő.
  • 2024 eleje (január–február): A DSA is hivatalosan alkalmazásra kerül, és minden szolgáltatóra alkalmazandók lesznek az új szabályok.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.