A fiatalok is követik a híreket, de elégedetlenek azzal, amit látnak – így foglalja össze röviden egy szerdán közzétett kutatás eredményeit az AP.

Fotó: Shutterstock

A 16 és 40 év közötti korosztályban végzett felmérés szerint az amerikai fiatalok 79 százaléka állítja, hogy naponta fogyaszt híreket. Az eredmény ellentmond annak a sokak által osztott véleménynek, amely szerint a milleniálokat és a Z generáció tagjait nem érdeklik a világ dolgai. Ezek az elképzelések nagyrészt a hagyományos televíziózás és a nyomtatott vagy online lapok idősebb közönségét kimutató statisztikákon alapulnak.

Becslések szerint a vizsgált korosztály 71 százaléka naponta tájékozódik a közösségi médiából, de ezen belül – a korábbiaktól eltérően – vesztett dominanciájából a Facebook:

most 40 százalék mondta, hogy számára a Facebook az elsődleges forrás, míg egy 2015-ös felmérésben 57 százalék nyilatkozott így.

Körülbelül egyharmadnyian a YouTube-ot és az Instagramot részesítik előnyben, nagyjából 25 százalék pedig a TikTokról, a Snapchatről és a Twitterről szerez információkat.

Ugyanakkor a megkérdezettek 45 százaléka azt is elmondta, hogy napi rendszerességgel néz tévés hírműsorokat, hallgat rádiót és olvas újságokat. Sőt, a fiatalok mintegy negyede állítja, hogy rendszeresen fizet legalább egy médiatermékért, például nyomtatott vagy digitális magazinokért és újságokért, illetve hasonló arányban adományoztak már legalább egy nonprofit újságírói szervezetnek.

Mindezek mellett összesen 32 százalék vallja, hogy szívesen követi a híreket. Ez jókora csökkenés a hét évvel ezelőtti adathoz képest, akkor ugyanis az ezredfordulósok 53 százaléka nyilatkozott hasonlóan.

Kevesebb fiatal mondja azt is, hogy örömmel beszélget a családjával és a barátaival a napi aktualitásokról.

Tízből kilencen vélekedtek úgy, hogy a félretájékoztatás problémát jelent, és a legtöbb megkérdezett azt mondta, őt magát is félrevezették már a neten terjedő dezinformációk. Arra a kérdésre, hogy kit tartanak leginkább felelősnek a téves információk elszaporodásáért, úgy válaszoltak: a közösségi médiavállalatokat és a platformok felhasználóit, a politikusokat, illetve az újságírókat.