BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ez már a vég? Lefagyott a Volkswagen legfelsőbb vezetése: akkora a baj, hogy pénzt sem mernek költeni – máris bebukhat az új autógyár

A német autóiapri konszern vezetése nem tud dönteni arról, hogy mik a legfontosabb beruházások. A döntésképtelenség azonban tovább rombolja a Volkswagen versenyképességét.

A Volkswagen jelentős beruházásokkal szeretne kimászni a gödörből, amit a kínai piac elvesztése az elektromos fejlesztések késlekedése miatt, az amerikai vámok és a vártnál gyengébb európai piaci egyaránt okoz. Azonban a német autógyártó pénzügyi helyzete annyira bizonytalanná vált, hogy a vezetők már a beruházási csomag véglegesítéséhez sincs elég önbizalmuk.

IAA - Volkswagen AG exhibition stand
Volkswagen: akkora a baj, hogy a menedzsment már dönteni sem képes / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Az új modellektől a vállalat mintegy 100 üzemének fejlesztéseiről szóló, öt évre mintegy 160 milliárd eurót felhasználó terv azonban kulcsfontosságú az autógyártó működéséhez és ezen múlnak a technológiai fejlesztések is. A vállalat felügyelőbizottsága azonban elhalasztotta a csomag elfogadását, noha a döntést eredetileg november 14-re tűzték ki, ám a Merkur beszámolója szerint most akár hónapokat is késhet.

Tervek nélkül fejlesztések sincsenek a Volkswagennél

Mindez veszélybe sodorhat projekteket, megnehezíti a beszállítók tervezését is, miközben fontos fejlesztések állhatnak el. Volkswagenes források szerint most minden márka harcol az erőforrásokért, és ebben a helyzetben egyre kevésbé tűnik például életképesnek az Audi Egyesült Államokba szánt gyárának az ötlete. Pedig 

az amerikai vámok a cégcsoport márkái közül az Audit és a Porschét sújtják a leginkább, hiszen egyik márka sem rendelkezik gyárral az Egyesült Államokban.

Az öt évre szánt 160 milliárd euró hatékony elköltésére pedig nagy szüksége van a német autógyártónak, ha nem akarja, hogy problémái tovább növekedjenek és tovább teret veszítsen versenytársaival szemben.

Kínában szinte csodára lenne szükség

Kínában a közelmúltban például számos új modellt vagy koncepcióautó mutatott be a német óriás, melyek sikerére nagy szüksége is van, ha nem akarja, hogy a világ legnagyobb autópiacán végképp lemaradjon az öldöklő versenyben. Ráadásul a kínai riválisok – mint a Szegeden gyárat építő BYD – lassan már Európában is szorongatják a Volkswagent, ráadásul a cég exportpiacain is igyekeznek teret nyerni.

A Volkswagen 2030-ig több mint húsz új modellt tervez piacra dobni Kínában, 

amelyek egytől egyig a legmodernebb, jövőbe mutató technológiával lesznek felszerelve – jelentették be a VW vezetői áprilisban az Auto Shanghai autókiállításon, a stratégia a China Speed nevet kapta.

A bizonytalanság miatt azonban a felügyelőbizottság asztalára a menedzsment eddig még a tervet sem rakta le, így a testület döntést sem tudott hozni azzal kapcsolatban. Bár decemberre elméletileg összehívható egy gyűlés, ahol jóváhagyják a cégvezetés terveit, könnyen lehet, hogy a megbeszélések tavaszig is elhúzódnak.

Ráadásul a Volkswagen csoport szenvedése újabb léptéket ért el az utóbbi időszakban, így a harmadik negyedév során a cég már veszteséget termelt, amire régóta nem volt példa az autógyártó életében.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.