Magyar művészeket mutatott be Koreában az MNB
A Magyar Nemzeti Bank gyűjteményéből összeállított kortárs művészeti válogatást mutatnak be a Sungkok Művészeti Múzeumban. Az első Koreában bemutatott, magyar absztrakt művészettel foglalkozó, nagyszabású kiállítás 2022. augusztus 27. és október 15. között látható.
A Folded-Unfolded. Abstract painting by Hungarian artists in the 1960-1980s (Hajtott-kihajtott, magyar művészek absztrakt művei, 1960–1980) című kiállítás tizenöt meghatározó magyar művészt mutat be, akiknek a munkássága a leghangsúlyosabbak között volt a vasfüggönyön túli 60-as, 70-es és 80-as évek absztrakt festészetében és filmművészetében. A kiállítás célja, hogy fókuszba helyezze azt a második világháború utáni magyar művészetet, amely az adott időszak politikája miatt figyelem nélkül maradt. A tárlat az MNB-Ingatlan Kft., a Magyar Nemzeti Bank leányvállalatának folyamatosan bővülő és körültekintően ápolt gyűjteményéből válogat, melynek gondozásáért a bank művészeti divíziója, az MNB Arts & Culture felel.
A Folded – Unfolded című tárlat elismert, valamint még felfedezésre váró magyar művészek kimagasló munkáit helyezi a középpontba, miközben szélesebb történelmi és politikai kontextust biztosít a műtárgyak értelmezéséhez
– nyilatkozta dr. Petrányi Zsolt, a kiállítás társkurátora és a jelenkori gyűjtemény főmuzeológusa, gyűjteményvezetője.
A tárlat egy olyan művészeti tradícióból építkezik, amely nagyon különbözik a koreaitól, a látogatók mégis találhatnak párhuzamokat a helyi absztrakt irányzatokkal.
„A kiállítás címe: Folded – Unfolded az ismeretlen felfedezésére biztat” – mondta Sungah Serena Choo, a kiállítás koreai társkurátora.
Arra invitáljuk a látogatókat, hogy megismerjék a magyar absztrakt festészet történetének néhány szereplőjét, miközben mélyebben beleláthatnak az absztrakció szerepébe és kilátásaiba a bizonytalanság évtizedei alatt.
A kiállításon olyan művészek szerepelnek, akik Magyarországon dolgoztak, illetve akik politikai menedéket kerestek Franciaországban, Németországban vagy más európai országokban a második világháború után. Az anyagokat és a technikákat széleskörűen sorakoztatja fel, a temperától a tűzzománcig, a papírtól az olajvászon képekig. A kiállítás kihangsúlyozza az alkotások kísérleti módszereit, összhangban az adott időszak művészeivel, akiket különleges mélység és bátor színhasználat jellemez.
A kiállítás fő művei közt látható három alkotás Hantai Simontól, aki pliage technikával dolgozott, így a hajtogatott és csomózott vásznai szolgáltak alapul festményei szobrászati mélységéhez.
Fajó János a magyar konstruktivista geometrikus művészet kulcsalakjaként két festménnyel szerepel a tárlaton. Fajó a neoavantgárd Pesti Műhely művészeti csoport egyik alapító tagja volt, akik a művészet demokratizálásának érdekében készítettek szitanyomatokat.
A rangos Kossuth-díjjal jutalmazott művész, Keserü Ilona két festménnyel lesz jelen, amelyek felismerhetők vidám és élénk színhasználatukról.
Maurer Dórának – akinek elismertsége avantgárd munkásságának köszönhető – két filmje látható a kiállításon.
Reigl Juditnak négy festménye kap helyet a tárlaton, az egyik az Unfolding sorozatból, amely a gesztus tér- és időbeli és dimenzióival foglalkozik. A művész számos sikertelen próbálkozás után jutott el a vasfüggönyön túlra, hogy Párizsban telepedjen le.


