Óraátállítás 2024: minden, amit tudni kell a vasárnapi átállásról
Minden évben visszatérő téma a nyári és téli időszámítás összehasonlítása: pozitívumok és negatívumok csatája az óraátállítás, ami szinte mindig okoz némi fennakadást – ha máshol nem is, akkor a tömegközlekedésben. Legtöbben csak élvezik, hogy egy órával többet alhatnak a téli időszámítás kezdetekor, viszont több kutatás is kimutatta, hogy a biológiai óránk ilyen gyakori átállítása igenis következményekkel jár, nem beszélve a tömegközlekedés átrendeződéséről.

Még mindig vitatott kérdés az óraátállítás
A téli és nyári időszámítás előnyeiről és hátrányairól szinte a bevezetése óta zajlanak a viták, és hiába volt már az Európai Bizottság részéről 2018-ban javaslat az óraátállítás nélküli életre, az átállítást egyelőre továbbra is alkalmazni kell az Európai Unióban. Érdekesség, hogy Ukrajna pont idén nyáron törölte el a nyári időszámítást. Ez azt jelenti, hogy 2024. október 27-én az ukránok utoljára állítják vissza az óráikat egy órával, és jövő tavasszal már nem térnek át a nyári időszámításra.
A biológiai óra évente kétszeri megborítása számos hátránnyal jár, egyes feltételezések szerint a közúti balesetek száma is nő az átállás utáni időszakban.
Az óraátállítás pozitív hozadékainak még a léte is vitatott, negatív következményeiről rengeteg bizonyíték létezik. A belső, biológiai óra átállása sokaknak nem megy egyik napról a másikra, az óraátállítás hatásait így vannak, akik hetekig viselik, felborul az alvási ciklusuk, este nem tudnak elaludni.
Magyarországon több felmérés is azt bizonyítja, hogy a lakosság közel kétharmada a nyári időszámítás mellett teszi le a voksát, mert ebben az esetben tovább lenne világos a téli hónapokban – ez az arány egyébként illeszkedik az európai kutatásokhoz is. Ugyanakkor a negatív hatások főként a nyári időszámítás miatt jelentkeznek, amikor elvesztünk egy órát az éjszakából.
Mi történik a tömegközlekedéssel vasárnap?
Az óraátállítás Budapesten csak néhány éjszakai járat közlekedését, menetrendjét érinti. A BKK közleménye szerint a fővárosban
a jellemzően óránként, félóránként vagy még sűrűbben közlekedő éjszakai járatok a téli és a nyári időszámítás szerint is járnak hajnali 2 és 3 óra között,
így az óraigazítás a 6-os villamos és az éjszakai autóbuszok túlnyomó többségének közlekedésére sem lesz hatással. A társaság ismertetése szerint néhány éjszakai járat csak a nyári időszámítás szerint indul el a végállomásokról, vagy csak a téli időszámítás szerint közlekedik 2 és 3 óra között. A részletekről a BKK weboldalán tájékozódhatnak a fővárosban közlekedők.
A MÁV szerint az óraigazítás néhány belföldi és nemzetközi vonatot érint: a Volánbusznál az óraátállítás miatt néhány busz közlekedése módosul Érd és Kiskunhalas térségében. A MÁV-HÉV járatait az óraigazítás nem érinti. A MÁV közleménye szerint többek között a következő vonalakon lesz változás:
- Budapest–Esztergom vonal: a Nyugati pályaudvarról Esztergomba 2:25-kor induló S72-es vonat a teljes útvonalon a téli időszámítás szerint közlekedik.
- Budapest–Székesfehérvár vonal: a Déli pályaudvarról Székesfehérvárra 1:40-kor induló vonat a teljes útvonalon a nyári időszámítás szerint közlekedik. A Déli pályaudvarról Székesfehérvárra 2:40-kor induló vonat már a teljes útvonalon a téli időszámítás szerint közlekedik, vagyis az óraigazítás után megvárja, amíg az óra mutatója ismét a 2 óra 40 perchez ér.
- Kaposvár–Siófok vonal: a Tabról Kaposvárra 2:30-kor induló vonat a teljes útvonalon téli időszámítás szerint közlekedik.
- Budapest–Miskolc–Sátoraljaújhely vonal: a Miskolcról 2:39-kor Mezőkeresztes-Mezőnyárádig közlekedő pótlóbusz a téli időszámítás szerint közlekedik, Mezőkeresztes-Mezőnyárádról a Keleti pályaudvara 3:49-kor induló (5009) vonathoz csatlakozik.
A felsorolt három vonal nem a teljes lista, arról a MÁV óraátállításról szóló oldalán lehet tájékozódni.


