BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A magyar kormány is támogatja az unió szabadkereskedelmi megállapodásait

Ezek az egyezségek a magyar vállalkozások piachoz jutását is segítik. Az unión kívüli export bővítése pedig a magyar gazdaság versenyképességét is támogatja.

A magyar export unión kívüli országok felé történő bővítése versenyképességünk egyik alappillére, ezért a magyar kormány számára fontos az EU szabadkereskedelmi tárgyalásainak felgyorsítása és a már megkötött egyezmények minél hatékonyabb végrehajtása – mondta Bihari Katalin, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) külgazdaság fejlesztéséért felelős helyettes államtitkára pénteken egy budapesti konferencián.

Ain,Sokhna,,Egypt,-,Mar,18,2023,,Aerial,View,,Close-up, szabadkereskedelmi
A szabadkereskedelmi egyezmények a magyar cégek piacra jutását is segítik / Fotó: Shutterstock

A Market Access Day (Piacrajutás) konferencián, melyet a KKM az Európai Bizottsággal és a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökséggel közösen szervezett, a helyettes államtitkár kifejtette: a gazdaság nyitottságát és exportorientáltságát jól jelzi, hogy amíg lakosságszámban Magyarország a 95. helyet foglalja el a világon, addig exportteljesítménye alapján a 34., a gazdasági kibocsátás alapján pedig az 56. helyen szerepel.

Az exportképes cégek a nemzetgazdaság egészét is segítik

Bihari Katalin szerint a külpiacokra történő belépéssel a cégek nemcsak saját növekedésüket alapozzák meg, hanem hozzájárulnak egy erősebb, versenyképesebb nemzetgazdasághoz. Elmondta azt is, hogy 2009 óta a magyar kivitel (2020 kivételével) minden évben növekedést mutatott. Az idei első háromnegyedévben az export a kedvezőtlen gazdasági környezet miatt csökkent, de a húzóágazatok továbbra is stabilan teljesítenek. Ráadásul 

az exportáló vállalatok negyede a kkv-szektorból kerül ki.

A helyettes államtitkár emlékeztetett, hogy a magyar elnökség célkitűzéseinek középpontjában az EU versenyképességének megerősítése állt, mert a kormány ebben látja az EU gazdaságának jövőjét. Ez szilárd alapokat fektetett le az Ursula von der Leyen vezette Európai Bizottság számára. Mint mondta, a november elején az uniós vezetők által elfogadott Budapesti Nyilatkozat üzenete, hogy nemcsak követjük, hanem formáljuk is az eseményeket.

Fontos, hogy az EU a globális verseny meghatározó szereplője legyen

Bihari Katalin szerint a féléves elnökség során a kormány a szabályokon alapuló kereskedelem megerősítésére törekedett, hogy az EU a globális verseny meghatározó szereplője legyen. Hozzátette, hogy az elmúlt évek kihívásai, mint a világjárvány, a háború, a gazdasági konfliktusok, megmutatták az innováció, a reziliencia és az együttműködés erejét. Világossá vált, hogy a nyitott gazdaság nem magától értetődő kiváltság, hanem kemény munkát igényel. A kormány ezért tartja fontosnak az EU gazdasági térnyerésének szabadkereskedelmi megállapodásokon keresztül történő bővítését, ami

a magyar vállalatok számára is új lehetőséget nyit, és segíti, hogy kiszámítható módon érjék el a világ legdinamikusabban növekvő piacait.

Elmondta azt is, hogy a mostani konferencia célja, hogy az EU-n kívüli piacokat megcélzó vállalatok értékes információkat, gyakorlati tanácsokat kapjanak, megismerhessék a működő jó gyakorlatokat. Az olyan uniós platformok, mint az Access2Markets és az egyablakos panasztételi mechanizmus, egyszerűsítik a vállalatok harmadik országokba történő piacra jutását, és kézzelfogható támogatást nyújtanak a felmerülő piaci akadályok esetén.

Sok országgal kötött már szabadkereskedelmi egyezményt az EU

A rendezvényen ugyancsak megszólaló Denis Redonnet, az Európai Bizottság kereskedelmi főigazgató-helyettese és kereskedelmi jogérvényesítési főtisztviselő elmondta, hogy jelenleg 76 országgal van az EU-nak szabadkereskedelmi megállapodása, ami a teljes uniós kereskedelmi volumen felét teszi ki. A kereskedelmi forgalom éves növekedési üteme ezekkel az országokkal 1-2 százalékponttal magasabb, mint azokkal, amelyekkel nincs ilyen megállapodás.

Felhívta arra is a figyelmet, hogy 

az uniós szabadkereskedelmi megállapodások a közvetlen unión kívüli magyar export mintegy 70 százalékát fedik le, 

ami azt is jelenti, hogy van tér a növekedésre. Az Európai Bizottság szerint a magyar cégek mintegy 100 millió eurónyi vámot fizettek, ami elkerülhető lett volna. Jó példaként az EU és Kanada között 2017-ben megkötött szabadkereskedelmi megállapodást hozta fel, melynek megkötése óta a magyar kivitel 150 millió euróról 400 millió euróra nőtt.

Az uniós politikus azonban szólt a kihívásokról is, melyek között említette, hogy a szabályokon alapuló kereskedelmi rendszer gyengülése, a protekcionista, piacvédő intézkedések erősödése figyelhető meg világszerte, és egyre gyakoribb a kereskedelempolitika geopolitikai fegyverként történő alkalmazása.

Hozzátette, hogy az Európai Bizottság támogatja az európai vállalatok uniós piacokon kívüli megjelenését, többek között az ingyenesen elérhető Access2Markets platformon keresztül, amely többek között a harmadik országok vám-, adó- és eljárási szabályairól nyújt információt.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.