Új mozdonytípus debütált ma az államvasútnál: a pécsi oldalban forgalomba állt az első Astride, amelyet az Akiemtől bérel a MÁV. A francia gép a 800-as számú Mecsek IC élén mutatkozott be a cégnél – írja az uuuuu.
A vállalat még októberben jelentette be, hogy utasok nélküli üzemmódban Astride villamos mozdonyokat tesztelnek. Ennek előzménye, hogy a nyár végén bejelentett, ötpontos közlekedési akcióterv részeként – az új járművek beszerzésének előkészítésével párhuzamosan – rövid távú, átmeneti megoldásként folyamatosan dolgozik a MÁV jó minőségű, használt vasúti járművek bérlésén és üzembe állításán.
A francia Alstom által gyártott, több áramnemű Astride mozdonyok alkalmasak a hazai 25 kilovoltos felsővezeték-hálózaton üzemelni, és akár 160 kilométer per órás sebességgel is vontathatnak. A tesztelés alatt álló mozdonytípust korábban a francia nemzeti vasúttársaság (SNCF) üzemeltette, tőlük vette át az Akiem vasúti lízingcég.
A mozdonyok mellett szól, hogy nem ismeretlenek a hazai vasúti forgalomban. A francia állami vasúttársaság 2010-ben adta át őket az Akiemnek. A mozdonyokat ezt követően elsősorban a Franciaország és Belgium közötti teherszállításban vetették be, a lízingcég 2019-ben tíz mozdonyt hozott be Magyarországra is.
A magyar rendszerben 490-es sorozatban szereplő gépeket azóta is rendszerint fuvarozók bérlik ki tehervonatok továbbítására. Ezzel együtt 25-30 éves mozdonyokról van szó, tehát messze vannak az újtól, de még mindig jóval fiatalabbak, mint a MÁV elaggott gépparkja. Lázár János szerint a MÁV-nak jelenleg 50 korszerű villanymozdonya van, és további 150 elöregedett.
Néhány éve a mostaninál ambiciózusabb mozdonyfejlesztési terve volt a MÁV-nak. A Világgazdaság még 2019-ben arról számolhatott be, hogy a MÁV-Start 115 új mozdony vásárlásának finanszírozásáról egyeztet a kormánnyal. A tenderre 2020 februárjában várták az ajánlatokat, az eredményhirdetést 2020 végére ígérték.
A döntést ezután 2021 derekára csúsztatták, ám végül csak 2022 áprilisában rendelte meg a MÁV a 115 új villamos mozdonyt a Siemens Mobility Kft. és a Siemens Mobility Austria GmbH párosától. A megbízás 90 két és 25 három áramrendszerű olyan mozdonyra olyan szólt, amelyek a 200 kilométer per órás sebességre is alkalmasak.
Azonban a következő év májusában Lázár János már úgy fogalmazott az ATV-nek, hogy a járműpark felújításánál a kormány már nem számít a Siemens közreműködésére.
Februártól új MÁV-mozdonyokat láthatunk a síneken
Folyamatosan érkeznek a MÁV-hoz a bérelt mozdonyok, amelyek a járműparkja korszerűsítését, fiatalítását szolgálják. A társaság közleménye szerint három újabb Vectron mozdony érkezett. Ez az elmúlt harminc év legnagyobb mozdonyflotta-erősítése, ami érdemben járulhat hozzá a kiszámíthatóbb, pontosabb vonatközlekedéshez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.