Az elmúlt harminc év legnagyobb mozdonyflotta-erősítését jelentette be Lázár János építési és közlekedési miniszter a Közlekedési infó című sajtótájékoztatóján szerdán, ahol a politikus 10 pontos vállalást tett. A tárcavezető azt ígérte, a következő egy évben az utasok számára is érzékelhető változásokon megy át a MÁV, így például felújítják az összes mosdót, visszatérítik a jegyár felét 20 perces késés esetén, lesz takarítóbrigád az IC-ken és új applikáció is.
Ezenfelül végre hozzálátnak a mozdonyflotta frissítésének is. A miniszter ígérete szerint 2025-ben 15 nagy teljesítményű dízel- és 40 villanymozdonnyal, összességében tehát 55 korszerű mozdonnyal bővül a járműpark, utána az IC-k mintegy 90 százalékát már modern mozdonyok fogják vontatni.
Bár részleteket nem árult el Lázár, a tárca választása jó eséllyel az Akiem kötelekébe tartozó Alstom Aristed mozdonyokra eshetett, amelyeket 1996 és 2001 között gyártottak Franciaországban. Összesen 60 készült belőlük, harminc jelenleg is Magyarországon a lízingcég komáromi telephelyén állomásozik.
Egyébként tavaly októberben a MÁV utasok nélküli üzemmódban tesztelte ezt a típust Budapest és Hatvan között. Akkor azt közölték, csak abban az esetben veszik üzemeltetésbe a mozdonyokat, ha a tesztelés eredményes, és igazolja, hogy a mozdonyok biztonságosan és magas rendelkezésre állás mellett üzemeltethetők, valamint minden hatósági és közlekedésbiztonsági előírásnak megfelelnek. Ugyanakkor így is kérdés, hogy a Lázár által emlegetett 40 villanymozdonyt honnan fogja beszerezni a MÁV. Az Astride-ok októberi teszteléskor ugyanis azt írták, hogy összességében 27 (15 azonnal és 12 opcionálisan lehívható) mozdonya terveznek szerződést kötni a sikeres tesztidőszakot követően.
Noha nem derült ki, hogy a mik a tapasztalatok velük kapcsolatban, a mozdonyok mellett szól, hogy nem ismeretlenek a hazai vasúti forgalomban. A francia állami vasúttársaság 2010-ben adta át őket a vasúttársaság által akkor létrehozott vontatójármű-bérbeadó cégéhez, az Akiemnek. A mozdonyokat ezt követően elsősorban a Franciaország és Belgium közötti teherszállításban vetették be, a lízingcég azonban 2019-ben tíz mozdonyt hozott be Magyarországra, és megszerezte hozzájuk az engedélyeket. A magyar rendszerben 490-es sorozatban szereplő gépeket azóta is rendszerint fuvarozók bérlik ki tehervonatok továbbítására. Ugyanakkor közülük több is átesett már egy felújításon, a legnagyobb sebességük 200 kilométer per óra, tehát igencsak hasznosak lennének a magyar vasút számára.
Ezzel együtt 25-30 éves mozdonyokról van szó, tehát messze vannak az újtól, de még mindig jóval fiatalabbak, mint a MÁV elaggott gépparkja. Huszonöt évnél fiatalabb mozdonya a magyar vasúttársaság saját állományában mindössze tíz van, miközben több száz 40 és 60 éves kohószökevény végzi a vontatást országszerte. A MÁV azután, hogy 2022-ben kútba esett a 115 Siemens Vectonra kötött megállapodás, kezdett el alternatív megoldást keresni. Így jött szóba a bérlés, azóta 24 Eurosprintert bérelt ki szintén az Akiemtől. Ugyanakkor a magyar vasúttársaság szerint is ez ideiglenes megoldás, tavaly októberben, amikor az Astride-okat tesztelték, azt írták, hogy a használatukat néhány évre tervezi a MÁV-Start, mindaddig amíg nem érkeznek új beszerzésű, nagy teljesítményű mozdonyok.
Kerestük a kérdéseinkkel a MÁV sajtóosztályát, hogy meg tudják-e erősíteni, hogy az Akiem Astride mozdonyai állnak forgalomba hamarosan, ám cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.