BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Már Magyarországon vannak az új mozdonyok, amelyek ugyan harmincévesek, de így is mentőövet jelenthetnek a MÁV-nak

Tavaly októberben tesztelte a MÁV azokat a mozdonyokat, amelyek jó eséllyel idén ellephetik a hazai vasútvonalakat. Lázár János építési és közlekedési miniszter szerdán jelentette be, hogy 55 „új” mozdonnyal erősítené a vasút flottáját a szaktárca. Ezek között kaphatnak helyet a francia Alstom Astride típusú gépei, amelyek jelenleg az Akiem lízingvállalat komáromi telephelyén várják a tovább sorsukat.

Az elmúlt harminc év legnagyobb mozdonyflotta-erősítését jelentette be Lázár János építési és közlekedési miniszter a Közlekedési infó című sajtótájékoztatóján szerdán, ahol a politikus 10 pontos vállalást tett. A tárcavezető azt ígérte, a következő egy évben az utasok számára is érzékelhető változásokon megy át a MÁV, így például felújítják az összes mosdót, visszatérítik a jegyár felét 20 perces késés esetén, lesz takarítóbrigád az IC-ken és új applikáció is.

MÁV
Már Magyarországon vannak Lázár „új” mozdonyai, amelyek ugyan harmincévesek, de így is mentőövet jelenthetnek a MÁV-nak / Fotó: MÁV

Ezenfelül végre hozzálátnak a mozdonyflotta frissítésének is. A miniszter ígérete szerint 2025-ben 15 nagy teljesítményű dízel- és 40 villanymozdonnyal, összességében tehát 55 korszerű mozdonnyal bővül a járműpark, utána  az IC-k mintegy 90 százalékát már modern mozdonyok fogják vontatni.

Bár részleteket nem árult el Lázár, a tárca választása jó eséllyel az Akiem kötelekébe tartozó Alstom Aristed mozdonyokra eshetett, amelyeket 1996 és 2001 között gyártottak Franciaországban. Összesen 60 készült belőlük, harminc jelenleg is Magyarországon a lízingcég komáromi telephelyén állomásozik. 

Egyébként tavaly októberben a MÁV utasok nélküli üzemmódban tesztelte ezt a típust Budapest és Hatvan között. Akkor azt közölték, csak abban az esetben veszik üzemeltetésbe a mozdonyokat, ha a tesztelés eredményes, és igazolja, hogy a mozdonyok biztonságosan és magas rendelkezésre állás mellett üzemeltethetők, valamint minden hatósági és közlekedésbiztonsági előírásnak megfelelnek. Ugyanakkor így is kérdés, hogy a Lázár által emlegetett 40 villanymozdonyt honnan fogja beszerezni a MÁV. Az Astride-ok októberi teszteléskor ugyanis azt írták, hogy összességében 27 (15 azonnal és 12 opcionálisan lehívható) mozdonya terveznek szerződést kötni a sikeres tesztidőszakot követően.

Évek óta itt vannak Magyarországon

Noha nem derült ki, hogy a mik a tapasztalatok velük kapcsolatban, a mozdonyok mellett szól, hogy nem ismeretlenek a hazai vasúti forgalomban. A francia állami vasúttársaság 2010-ben adta át őket a vasúttársaság által akkor létrehozott vontatójármű-bérbeadó cégéhez, az Akiemnek. A mozdonyokat ezt követően elsősorban a Franciaország és Belgium közötti teherszállításban vetették be, a lízingcég azonban 2019-ben tíz mozdonyt hozott be Magyarországra, és megszerezte hozzájuk az engedélyeket. A magyar rendszerben 490-es sorozatban szereplő gépeket azóta is rendszerint fuvarozók bérlik ki tehervonatok továbbítására. Ugyanakkor közülük több is átesett már egy felújításon, a legnagyobb sebességük 200 kilométer per óra, tehát igencsak hasznosak lennének a magyar vasút számára.

Ideiglenes megoldás lehet a bérlés, míg nem jönnek az újak

Ezzel együtt 25-30 éves mozdonyokról van szó, tehát messze vannak az újtól, de még mindig jóval fiatalabbak, mint a MÁV elaggott gépparkja. Huszonöt évnél fiatalabb mozdonya a magyar vasúttársaság saját állományában mindössze tíz van, miközben több száz 40 és 60 éves kohószökevény végzi a vontatást országszerte. A MÁV azután, hogy 2022-ben kútba esett a 115 Siemens Vectonra kötött megállapodás, kezdett el alternatív megoldást keresni. Így jött szóba a bérlés, azóta 24 Eurosprintert bérelt ki szintén az Akiemtől. Ugyanakkor a magyar vasúttársaság szerint is ez ideiglenes megoldás, tavaly októberben, amikor az Astride-okat tesztelték, azt írták, hogy a használatukat néhány évre tervezi a MÁV-Start, mindaddig amíg nem érkeznek új beszerzésű, nagy teljesítményű mozdonyok.

Kerestük a kérdéseinkkel a MÁV sajtóosztályát, hogy meg tudják-e erősíteni, hogy az Akiem Astride mozdonyai állnak forgalomba hamarosan, ám cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.