Ez pedig világos üzenet volt a piacnak, hogy az önvezető autózás területén már a GM az első számú versenyző. A Softbank nagy nyitottságot mutat az új járműipari technológiák iránt, decemberben például 9,3 milliárd dollárt fektetett az Uber Technologies fuvarmegosztó társaságba.
A mostani befektetéssel a Vision Fund 19,6 százalékos tulajdonrészt szerez a Cruise-ban, 11,5 milliárd dollárra értékelve azt a céget, amelyért 2016-ban a GM fél- és egymilliárd dollár közötti összeget fizethetett. A pontos vételárat akkor nem közölték, de számos elemző az ablakon kidobott pénzként tekintett a befektetésre. Az viszont már most ismert, hogy ha az ügylet megkapja a szükséges hatósági engedélyeket, akkor a GM 1,1 milliárd dollárral stafírozza ki a Cruise-t.
A Softbank első lépésként 900 milliót fizet, a maradék 1,35 milliárdot pedig akkor, ha kereskedelmi forgalomba helyezhető járművet tud felmutatni a fejlesztő társaság.
Mary Barra, a GM elnök-vezérigazgatója utalt arra, hogy a Vision Fund révén olyan partnerekkel is szorosra fűzhetik kapcsolatukat, mint az Uber, a délkelet-ázsiai Grab, a kínai Didi és az indiai Ola fuvarmegosztó vállalkozás. Az Uberrel más is szövetkezne, a vezérigazgatója, Dara Khosrowshahi a napokban jelentette be, hogy tárgyalnak arról, miként lehetne a Waymo technológiáját az Uber autóin alkalmazni.
Az önvezető autózás másik nagyágyúja, a Google anyacégéhez, az Alphabethez tartozó Waymo nem aprózza el a dolgokat: a GM–Softbank-üzlet bejelentésének napján, csütörtökön adott le 62 ezer járműre szóló megrendelést a Fiat Chrysler Automobile-nak (FCA), hogy az év második felében Amerikában bevezetendő robotaxi-szolgáltatásához meglegyen a szükséges flotta. A Waymo régi partnere az FCA-nek, az önvezető technológiát például saját Chrysler Pacifica minivanflottája segítségével fejleszti. A Waymo márciusban a Jaguar Land Rover felé is nyitott, a cégtől 20 ezer járművet vesz, de azt nem részletezték, hogy milyen leosztásban – írja a Reuters.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható