Logisztika

Felszálló ágban a magyar repterek

Az utas­bázis adott ahhoz, hogy a hazai légi infrastruktúra régiós szerepe erősödjön. Debrecen példáján látszik, hogy ehhez türelem és sok pénz kell.

Az idei második negyedévben mintegy 4,2 milliós utasforgalmat regisztráltak a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb, szállítási teljesítményeket összegyűjtő kiadványából. A mutató 8,8 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Ferihegyről 55 országba lehet eljutni, a légi utasokat 32 ezer járat szállította a vizsgált időszakban, 7,4 százalékkal több, mint egy éve. A legnagyobb forgalmat lebonyolító budapesti tevékenységű légitársaságok között van a Wizz Air, a Ryanair és a Lufthansa is.

A fapadosok fölénye jól kimutatható: a teljes utasforgalom 54 százalékát bonyolították le 2019 áprilisa és júniusa között.

A fővárosi nemzetközi repteret üzemetető Budapest Airport Zrt. úgy kalkulál, hogy az idei utasszám meghaladja a 16 milliót, a tavalyi adat 14,9 milliónál állt meg. A növekedésre minden esély meg is van az első hét hónapos statisztika alapján, amikor csaknem 9 millió utas fordult meg Ferihegyen.

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

A légi közlekedés vidéken is növekedési pályára állt. A debreceni repülőtér az idei második negyedévet kiugró, 64 százalékos utasforgalom-bővüléssel zárta a 2018-as hasonló periódushoz képest. Ez 160 ezer utasnak felel meg három hónap alatt. A járatszám ezzel szinte megegyezően, 61 százalékkal nőtt ugyanezen a bázison, ami 1387 repülőgépet jelent.

Az idén az előrejelzések szerint összesen 600 ezren választhatják a hajdúsági megyeszékhely melletti repteret, de a hatalmas bővülés hatása egyelőre nem látszik az üzemeltető cég gazdálkodásában. Hiába a 2018-as, 381 ezer fős utasszám, amely 63 ezerrel múlta felül a 2017-es évet, a Debrecen International Airport Kft. 428 millió forintos veszteséget termelt szűk egymilliárdos értékesítés mellett. A társaságnak három tulajdonosa van: az Airport Debrecen Holdingnak és a Debreceni Vagyonkezelőnek egyaránt 25,02, a városi önkormányzatnak pedig 49,96 százalékos a részesedése.

A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható

vidék Budapest repülőtér Sármellék Debrecen Győr reptér Pécs forgalom
Kapcsolódó cikkek