Az idei második negyedévben mintegy 4,2 milliós utasforgalmat regisztráltak a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb, szállítási teljesítményeket összegyűjtő kiadványából. A mutató 8,8 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Ferihegyről 55 országba lehet eljutni, a légi utasokat 32 ezer járat szállította a vizsgált időszakban, 7,4 százalékkal több, mint egy éve. A legnagyobb forgalmat lebonyolító budapesti tevékenységű légitársaságok között van a Wizz Air, a Ryanair és a Lufthansa is. A fapadosok fölénye jól kimutatható: a teljes utasforgalom 54 százalékát bonyolították le 2019 áprilisa és júniusa között. A fővárosi nemzetközi repteret üzemetető Budapest Airport Zrt. úgy kalkulál, hogy az idei utasszám meghaladja a 16 milliót, a tavalyi adat 14,9 milliónál állt meg. A növekedésre minden esély meg is van az első hét hónapos statisztika alapján, amikor csaknem
9 millió utas fordult meg Ferihegyen.
A légi közlekedés vidéken is növekedési pályára állt. A debreceni repülőtér az idei második negyedévet kiugró, 64 százalékos utasforgalom-bővüléssel zárta a 2018-as hasonló periódushoz képest. Ez 160 ezer utasnak felel meg három hónap alatt. A járatszám ezzel szinte megegyezően, 61 százalékkal nőtt ugyanezen a bázison, ami 1387 repülőgépet jelent. Az idén az előrejelzések szerint összesen 600 ezren választhatják a hajdúsági megyeszékhely melletti repteret, de a hatalmas bővülés hatása egyelőre nem látszik az üzemeltető cég gazdálkodásában. Hiába a 2018-as, 381 ezer fős utasszám, amely 63 ezerrel múlta felül a 2017-es évet, a Debrecen International Airport Kft. 428 millió forintos veszteséget termelt szűk egymilliárdos értékesítés mellett. A társaságnak három tulajdonosa van: az Airport Debrecen Holdingnak és a Debreceni Vagyonkezelőnek egyaránt 25,02, a városi önkormányzatnak pedig 49,96 százalékos a részesedése. A tervek szerint a reptér öt éven belül válhat nyereségessé, és érheti el az évi kétmilliós utasforgalmat, amely fölött már rentábilisan működtethető egy ekkora infrastruktúra. Ám amíg a magas általános költségek nem térülnek meg, a mínuszos eredményt pályázaton nyert pénzzel és tulajdonosi kölcsönből finanszírozzák.
A három további hazai nemzetközi repülőtér a péri, a sármelléki és a pogányi, amelyek elsősorban a győri, a balatoni és a pécsi térséget szolgálják ki. A Győr-Pér Repülőtér Kft. 1994-ben alakult, 2013-ban az új tulajdonosi kör (a jegyzett tőke alapján a legnagyobb az Audi Hungaria Services Zrt., mellette a magyar állam és a győri önkormányzat van döntési helyzetben) 2030 méterre hosszabbította meg a futópályát. Árbevétele 2017-ről 2018-ra 23 százalékkal, 700 millió forint fölé nőtt. A Hévíz-Balaton Airport Kft. egésze a hévízi önkormányzaté, tavalyi nettó árbevétele 12 százalékkal csaknem 190 millió forintra nőtt. A Pécs-pogányi repülőteret működtető Kft. 1998-ban jött létre, ebben a pécsi önkormányzat 58,8, a magyar állam 41,2 százalékos tulajdonos. Tavalyi árbevétele 76 millió forint volt, a 2017-es 60 millió.
A cikk kapcsán a Világgazdaság megkereste az érintett reptereket, amelyektől lapzártánkig nem érkezett válasz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.