BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Budapest, 2019. április 24.
Egy vasúti jegyellenőr utasnak ad tájékoztatást (k) a modern vasúti szerelvény mellett a Nyugati pályaudvar egyik peronján. A hatályos jogszabályi védelem mellett biztonsági őrök is segítik a közfeladatot ellátó  jegyellenőrök munkáját a MÁV Start Zrt. vonatain országszerte.
MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba 
***************************
Kedves Felhasználó!
Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzője/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.

Pontokba szedtük, milyen lesz a kalauz nélküli MÁV – készülhetünk újdonságokra bőven

A MÁV-Start nem bocsát el jegyvizsgálót a vonatkísérő nélküli közlekedés bevezetése miatt, csoporton belüli áthelyezés sem lesz a társaság válasza szerint. Viszont jön a jegyvizsgálók gazdaságos újraelosztása. Az egyik szakszervezet máris talált fogást a kalauz nélküli terven.

A kísérleti időszak tapasztalatai alapján a MÁV-Start a motorvonati közlekedésben érintett vasútvonalakra tervezi kiterjeszteni a vonatkísérő nélküli közlekedést – közölte a társaság a Világgazdasággal.

CB2035_10802020.08.27.Győr
Uszkai Tibor nemzetközi vezető jegyvizsgáló, kalauz, vonat, MÁV
Fotó: Csapó Balázs (CSB)
Kisalföld
A motorvonatokon búcsúzhatunk a kalauzoktól / Fotó: Csapó Balázs / Kisalföld

 

Észszerűbben lehet elosztani a kalauzokat a vonatokon

Lapunk annak kapcsán kért további információt az állami vasúttársaságtól, hogy az április elején jelezte: április 7-től a Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatai kísérleti jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek, két hónapon át. Az értékelés alapján várhatóan az elővárosi és vidéki vonalra is kiterjesztik a kalauz nélküli közlekedést.

Mint megtudtuk, a MÁV-Startnál a 2024. március 31-i adatok alapján 2554 jegyvizsgáló dolgozott. A vonatkísérő nélküli közlekedés tervezett kiterjesztésével gazdaságosabban osztható majd el a jegyvizsgálói állomány. 

„Ebből következően a vasúttársaság nem fog elbocsátani jegyvizsgáló munkakörben foglalkoztatott munkavállalót a vonatkísérő személyzet nélküli közlekedés bevezetése miatt, valamint csoporton belül sem lesz munkavállalói áthelyezés” – szögezték le a válaszban.

Sőt, mivel a jegyek szúrópróbaszerű ellenőrzését a kalauz nélküli vonalakon továbbra is a jegyvizsgálók végzik, ők nem egy konkrét járathoz vezényelt vonatkísérő személyzet tagjaként tevékenykednek, hanem az adott vonalon akár egy idősávban közlekedő több vonatjáratra is felszállva ellenőrzik a jegyeket. (Honlapja szerint a társaság egyes vonalakon még fel is venne jegyvizsgálót, de más munkatársakat is keres.

Összegyűjtöttük, amit még tudni kell a kísérleti időszakról és a MÁV-Start terveiről a társaság korábbi és mostani tájékoztatása alapján:

  • A kalauz nélküli, a menetrendben is KN jelzésű járatok csak olyan, motorvonatos viszonylatokon közlekednek, amelyeken nem szükséges a helybiztosítás.
  • A vonat indulása után tájékoztatják az utasokat, hogy az adott vonat kalauz nélkül közlekedik, és felhívják a figyelmet arra, hogy vészhelyzet esetén használják az ajtók melletti vészhívókat.  
  • A vonaton továbbra is kizárólag érvényes menetjeggyel vagy bérlettel lehet utazni, lesznek szúrópróbaszerű jegyellenőrzések.
  • A szúrópróbaszerű ellenőrzés azt is jelenti, hogy ugyan nem a konkrét járathoz rendelt vonatkísérő személyzet, de továbbra is lesznek jelen vasutasok a szerelvényeken.
  • Egyes vonalakon eddig és a jövőben is kísérik vasútőrök a vonatokat.
  • A tesztidőszakban az S76-os vonatokon érvényes jegy, bérlet vagy más utazásra jogosító okmány nélkül felszállóknak a jegyellenőrzéskor 2600 forintos pótdíjat is kell fizetniük, ha a felszállás helyén volt jegyvásárlási lehetőség.  
  • Május 6-tól a pótdíj 25 ezer forint a jegy árán felül.
  • A vonatkísérő személyzet nélküli közlekedés bevezetéséhez a mozdonyvezetők által használt mozdonyfedélzeti berendezést (MFB) és a szintén az általuk használt EMIG rendszert is fejlesztették.
  • Kalauz hiányában a mozdonyvezetők feladata az élőszavas utastájékoztatás a hangosbemondón keresztül.
  • A mozdonyvezetők kezelik a fogyatékos utasok be- vagy leszállítását segítő kerekesszék-emelő berendezést.
  • A mozdonyvezetőnek kell ellenőriznie, hogy megfelelően csukódnak az ajtók, vagy működnek-e a klímaberendezések.
  • Rendkívüli helyzetben a vasúttársaság átmenetileg jegyvizsgálóval közlekedtetheti az érintett vonatokat.
  • A mozdonyvezetővel az utasok az utastérben több ponton elhelyezett vészhívókon keresztül tudnak kapcsolatba lépni.

A mozdonyvezető sem lát mindent

A tesztüzem mindazonáltal nem indult problémamentesen. Ráadásul a VDSZSZ lenti videójában Novák Viktor pályavasúti vezető ügyvivő arról beszél, hogy a tesztüzemben érintett vonalon két olyan megálló is van – Vörösvárbánya és Szélhegy –, amelyen a mozdonyvezető nem látja be a FLIRT vonatot a teljes hosszában. Ha kiszáll, hogy végignézze a szerelvényt és a peront, akkor a vezetőfülkébe történő visszatérése alatt az utolsó felszállókat már nem látja. Ez a mintegy tíz olyan, ellenőrizetlen másodperc alatt balesethez vezető esemény is történhet.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.