BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Többé nem lesz kalauz a magyar vonatokon - a MÁV szerint már nincs rájuk szükség

Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os vonatai pilot jelleggel jegyvizsgáló nélkül közlekednek április 7-től. A két hónaposra tervezett tesztelési, majd pedig értékelési folyamatot követően várhatóan az elővárosi és vidéki vonalra is kiterjesztik a kalauz nélküli közlekedést - derül ki a MÁV-Start közleményéből.

A március 1-jén bevezetett új tarifa- és kedvezményrendszer jelentősen egyszerűsítette a jegyváltást és az utazást, így már nem szükséges az állandó jegyvizsgálói jelenlét a vonatokon - közölte a Máv. 

Kelemen Gábor
Hamarosan ritka látvány lesz a hazai vonatokon a kalauz. Fotó: Máthé Zoltán

Elsőként a Pilisvörösvár és Rákos között közlekedő S76-os járatokon próbálják ki, hogy az utasok és az eddiginél több feladatot ellátó mozdonyvezetők szempontjából mivel jár a – Nyugat-Európában és néhány térségbeli országban már megszokott – korszerűsítés - derül ki a közleményéből. 

A vonat elindulását követően az utasokat tájékoztatják majd, hogy az adott vonat kalauz nélkül közlekedik, és felhívják a figyelmet arra, hogy vészhelyzet esetén használják az ajtók mellett elhelyezett vészhívókat. 

 

Szúrópróbaszerű ellenőrzések továbbra is lesznek

A vonaton továbbra is kizárólag érvényes menetjeggyel vagy bérlettel lehet utazni, szúrópróbaszerű jegyellenőrzések továbbra is lesznek- figyelmeztet a Máv. 

A vasúttársaság a pilot időszak első egy hónapjában, a május 5-ig tartó átmeneti türelmi időszakban a kalauz nélkül közlekedő S76-os vonatok esetében a menetjegy, bérlet vagy érvényes utazásra jogosító okmány nélkül felszálló utasok számára a jegyellenőrzések során 2600 forintos pótdíjat számít fel a menetjegy árán kívül, ha a felszállás helyén volt jegyvásárlási lehetőség. 

Május 6-tól viszont minden jegy, illetve bérlet nélküli vagy díjmentes utazási jogosultságot igazolni nem tudó utasnak 25 ezer forintos pótdíjat kell fizetnie a jegy árán felül.

 

Több dolguk lesz a mozdonyvezetőknek

A kalauz hiányában a mozdonyvezetőknek kell ellátniuk majd az élőszavas utastájékoztatást a motorvonat hangosbemondó berendezésén keresztül, és szükség esetén kezelniük kell fogyatékossággal utasok be- vagy leszállítását segítő kerekesszék-emelő berendezést. A mozdonyvezetőnek kell ellenőriznie azt is, hogy megfelelően csukodnak az ajtók, vagy például működnek-e a klímaberendezések.

Rendkívüli helyzetben, például baleset vagy műszaki hiba okozta fennakadás esetén a vasúttársaság átmenetileg jegyvizsgálói jelenléttel közlekedtetheti az érintett vonatokat- áll a közleményben.

Napokon belül életbe lép a tavaszi menetrend – mutatjuk a részleteket

Több mint negyven vonalon lép életbe az ingázók számára kedvező változás.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.