Hamarosan megújult vonatflottával várja a vasúton közlekedőket a Magyar Államvasutak. A Stadler Szerviz üzletágának magyarországi csapata hétfőn ugyanis bejelentette, hogy elvégezték 60 első generációs FLIRT motorvonat felújítását. A projekt keretében az összesen 123 darabos flotta elsőként beszerzett egységeinek műszaki színvonalát emelték a később érkező, bizonyos tulajdonságaiban korszerűbb vonatok szintjére. A járművek korszerűsítését az eredeti terveknek megfelelően 4 éven belül végezte el a Stadler által vezetett konzorcium.

Budapest,,Hungary,-,March,8,,2023:,A,Stadler,Flirt,Train
MÁV vonat
Korszerűbbek lettek a MÁV motorvonatai.
Fotó: Shutterstock

A szóban forgó motorvonatok akkor kerültek Magyarországra, amikor a MÁV jelentős járműfejlesztést valósított meg a kétezres években, amelynek részeként 2006 és 2010 között két lépcsőben összesen 60 FLIRT motorvonatot szerzett be a fővárosi elővárosi közlekedés modernizálása céljából a vasúttársaság.

A növekvő utasigényekre reagálva a MÁV-START 2014 és 2016 között több lépcsőben, további 63 új FLIRT motorvonatot vásárolt. Bár a hazai vonatközlekedésben korszerű és komfortos szerelvényeknek számítanak, és egy járműtípushoz tartoznak, a különböző generációt képviselő járművek mégis eltértek egymástól, emiatt a MÁV úgy döntött, hogy a régebbi flotta felszereltségét, műszaki színvonalát és külső megjelenését az újabbakhoz igazítja.

A 2019 decemberében kezdődött, és 2023 decemberében befejeződött projekt keretében korszerűsítésre került többek között az utastájékoztató rendszer, illetve laptopok, mobiltelefonok töltéséhez használható dugaszolóaljzatokat és USB-töltőket szereltek be az ülések mellé. Fejlesztették az ajtóknál beszerelt mozgássérült-emelőket, amelynek köszönhetően az azt használók már nemcsak szemből, hanem oldalról is fel tudnak szállni a járműre a keskenyebb peronokról. A mosdók belső felületét graffiti- és karcálló fóliával fedték be, a vakok és gyengénlátók tájékoztatása érdekében Braille-írásos szövegeket helyeztek fel.

Jócskán lerövidíti Európába tartó útját a kínai vonat

Hollandiába szállít egy tehervonat 1300 tonna aminosavat Kína egyik északkeleti tartományából. Az út mintegy tízezer kilométer hosszú, de sokkal rövidebb lesz, mintha hajó vinné az árut.

Szintén korszerűsítésre került a videós térfigyelő rendszer is, a képminőség javulása mellett a készülékek éjjellátó funkcióval is rendelkeznek. A járművezetők kényelmét szolgálja, hogy a vezetőfülkékbe felszerelésre kerültek  számítógépes tablet dokkolók. A fejlesztés opciós feladatként tartalmazta a külső színterv és feliratok egységesítését, így a piros járművek az újabbakkal megegyező kék-fehér külső színvilágot kaptak, és a járművek padlóburkolata is megújult.

A szóban forgó motorvonatok főként a dunántúli vonalakon, így Budapest–Győr–Hegyeshalom, Székesfehérvár–Balatonfüred, Budapest–Székesfehérvár–Nagykanizsa, Budapest–Pusztaszabolcs–Dombóvár, illetve Budapest és Dunaújváros között közlekedtek, az átalakítás és az egységesítés után is itt álltak újból forgalomba.