A gazdasággal együtt az autópiac is lassan talpra áll Kínában a koronavírus-járvány után: júliusban már az egymást követő negyedik hónapban növekedtek az eladások, ezúttal éves összehasonlításban 16,4 százalékkal. Az autógyártók szövetségének (CAAM) tegnap nyilvánosságra hozott adatai szerint 2,11 millió gépjármű kelt el az országban a múlt hónapban, de az év első hét hónapjában még így is 12,7 százalékos az elmaradás 2019 azonos időszakához képest.
A szervezet arra számít, hogy az eladások az idén összességében 10 százalékkal csökkennek tavalyhoz képest – feltéve, hogy a járványnak nem lesz második hulláma. Ebben az esetben ugyanis akár 20 százalékos is lehet a visszaesés. Ráadásul 11,6 százalékkal nőttek a készletek az autókereskedésekben, ezért egyre erősödik a forgalmazókon a nyomás, hogy a második fél évben csökkentsék az árakat. Si Csi, a Haitong elemzője szerint olyan magas a készletek szintje, hogy a szalonok az év további részében jelentős kedvezményekkel próbálnak majd megszabadulni az autóktól.
Ígéretes jel az is a külföldi gyártók számára, akik jelentős összegeket fektettek a világ legnagyobb autópiacába, hogy 12 hónapnyi folyamatos csökkenés után 19,3 százalékkal, 98 ezerre ugrottak az eladások az elektromos és hibrid, valamint egyéb alternatív meghajtású járművek kategóriájában. Az egész évet tekintve azonban így is 11 százalékos visszaesésre, összesen 1,1 millió ilyen kategóriájú autó forgalmazására számítanak. A Tesla 11 014 darabot adott el a múlt hónapban a helyben gyártott Model 3 típusból, és a Global Times beszámolója szerint év végéig várhatóan eléri az értékesítés a százezret. Az elektromosautó-gyártó BYD eladásai idén először nőttek júliusban, igaz, csak 1,3 százalékkal. A Nissan értékesítése 11,6 százalékkal, a SAIC Motoré 4 százalékkal emelkedett, de jobban teljesített a Great Wall Motor, a Geely Automobile Holdings és a Toyota is.
A személygépjárművek eladása 8,5 százalékkal bővült, az igazán nagy javulás a teherautók és egyéb haszongépjárművek eladásában mutatkozott, amely a piac mintegy negyedét adja: itt 59,4 százalékos a növekedés. Ez részben a kormány infrastrukturális beruházásainak köszönhető, részben pedig annak, hogy az idén szigorítottak az emissziós szabályokon.
Washington keményít Hongkong miatt
Szeptember 25-től minden Hongkongból exportált árucikket Kínában gyártottként kell forgalomba hozni az Egyesült Államokban – közölte a washingtoni vámhatóság. A lépés abból a döntésből következik, amellyel az amerikai kormány megvonta a volt brit gyarmat különleges státuszát a kínai nemzetbiztonsági törvény miatt. A hongkongi cégekre ezután ugyanazok a vámok vonatkoznak majd, mint a kínai vállalatokra. A Washington és Peking közötti feszültséget várhatóan tovább élezi az is, hogy az év második felében előreláthatóan jelentősen csökken az amerikai sertéshús behozatala Kínába, mivel a koronavírus-járvány súlyos problémákat okozott az amerikai húsfeldolgozókban, és megemelte az árakat. A két fél a hét végén videokonferencián tekinti át, hogy mit sikerült elérni a januárban aláírt és február közepén életbe lépett kereskedelmi megállapodás első hat hónapja alatt. Kínának az első évben 77 milliárd dollárral kellett volna növelnie amerikai importját, de a járvány miatt jelentősen elmaradt vállalásai teljesítésében. | vg
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.