BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Folytatódik a dezinfláció a kelet-közép-európai országokban

Szeptemberben tovább mérséklődött a cseh és a román inflációs ráta. Csehországban az augusztusi 3,3-ről 3,2 százalékra lassult az éves emelkedés üteme. Az elmúlt négy hónapban jegyzett legalacsonyabb inflációs ráta alulmúlta az elemzők által várt 3,5 százalékos áremelkedést. A legnagyobb hatással az élelmiszerek és az alkoholmentes italok árnövekedésének lassulása járt: árindexük az előző havi 4,4-ről 3,4 százalékra csökkent. A gyümölcsök ára 20,6 százalékkal emelkedett az egy évvel ezelőttihez képest. A szeszes italok ára 5,7 százalékkal, a dohányáruké 14,2 százalékkal nőtt. A vízért és az áramért 2,5 százalékkal kell többet fizetni, mint tavaly. A postai és a távközlési szolgáltatások díja viszont tovább csökkent 3,5 százalékkal. A friss zöldségek ára 4, a burgonya ára 9 százalékkal esett vissza. A szabadidős tevékenységek és az üdülés ára 22 százalékkal zuhant. Havi összehasonlításban szeptemberben 0,6 százalékkal volt alacsonyabb a fogyasztói árszint az előző havinál.

A román inflációs ráta is tovább mérséklődött szeptemberben: 2,5 százalékra csökkent az augusz­tusban mért 2,7 százalékot követően. Ennél kisebb májusban volt utoljára az infláció: 2,3 százalék. A friss adatok ismeretében az ING elemzői decemberre 2,1 százalékos, éves átlagban 2,7 százalékos inflációra számítanak. A román inflációt főleg az élelmiszerek 5 százalékos drágulása hajtotta. A szolgáltatások fogyasztói ára 2,9 százalékkal emelkedett. A szeptemberi infláció csupán azért nem érte el az ING elemzői által várt 2,7 százalékot, mert a burgonya ára augusztus óta 27 százalékkal mérséklődött, kilenc éve nem zuhant ekkorát. A friss gyümölcsök ára 8 százalékkal csökkent. A Román Nemzeti Bank 2021 utolsó negyedére 2,5 százalékos fogyasztói inflációt vár, ami pont a közepe az 1,5–3,5 százalékos célsávnak. A bank augusztusban történelmi mélypontra, 1,5 százalékra mérsékelte az irányadó kamatát.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.