BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szilveszteri rajtra készülhet a MAX

A Boeing részvényesei már a jó híreket is fenntartásokkal fogadják: az árfolyam 3 százalékkal csökkent arra az immár hivatalos bejelentésre, hogy a gyártó 737 MAX re­pülői húsz hónap elteltével visszatérhetnek a forgalomba. A Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) úgy ítélte meg, hogy a két, összesen 346 életet követelő légi katasztrófa után globális repülési tilalommal sújtott gépeken a Boeing kijavította a lezuhanásokért felelős átesés elleni védelmi rendszert és a fellelt többi típushibát. A gyártó és a hatóság közti biza­lom helyreállításához ennél sokkal több kell majd, és ezt külföldön is így látják. A korábban küldött vészjósló jelzések iránt közömbös és a korábbi engedélyezési eljárásban súlyos hi­bákat vétő FAA szavát a társhatósá­gok már erős fenntartásokkal fogadják. A 737 MAX-ok így csak az amerikai légteret használhatják, az európai, kínai, orosz, kanadai és brazil felszállási engedélyekre még várniuk kell.

Az Ethiopian Airlines nairobi járatának tavaly márciusi lezuhanása 440 dolláros árfolyamon érte a Boeingot, onnan csúszott le a pandémia tavaszi nyitányára 330 dollárig. A légiipar válsága, a megrendelések tömeges visszamondása, a gyártási nehézségek, a kártérítések és a megugró fejlesztési költségek miatt fennállása óta először veszteségessé váló cég részvényára egy hónap alatt 94 dollárra olvadt, onnan jött vissza félútig, azaz 210 dollárig. A cég 132 milliárd dollárt veszített piaci értékéből, és átengedte globális piacvezető helyét az örök rivális Airbusnak. Csak a MAX-ügy rendezésével kapcsolatos kiadások 20 milliárd dollárra rúgnak eddig.

A pilóták kötelező továbbképzése után sem lesz gyors a MAX-ok visszatérése. A legoptimistább az American Airlines, amely december 29-ig végez a karbantartási munkákkal és a pilóták felkészítésével, és aznap fel is küldi az első gépét. A United Airlines ezt az első, a Southwest Airlines pedig a második negyedévre tervezi. Az Alaska Airlines márciusban veszi át első MAX-ait, és azonnal forgalomba is állítja őket. Egyedül a Deltának nincsenek MAX-ai, de terveznek rendelni. Az FAA szerint a földön veszteglő 450 MAX átvizsgálása egy évig is elhúzódhat. A Boeing várólistája az idén mintegy ezer 737-essel szűkült, de a 3400 darabra szóló érvényes megrendelés egy évtizedre elegendő munkát ad a vállalatnak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.